Gde plaća porez Yandex, a gde Car:Go 1Foto: EPA MAXIM SHIPENKOV

Iako su izmene zakona o prevozu putnika, usvojene pre desetak dana, predstavljene kao potez kojim će se suzbiti siva ekonomija i uvesti red pre svega u javni prevoz, u praksi se već pokazalo da uspostavljena pravila štite taksiste od konkurencije, što tvrdi i antimonopolska komisija, i sprečavaju prodor novih tehnologija u ovu delatnost, zbog čega su reagovala udruženja IT kompanija.

Sve primedbe koje se čuju poslednjih dana, odnose se na tržište Beograda, gde osim taksista u javnom prevozu učestvuju i dve tehnološke kompanije – Car:Go i Yandex.Taksi. Prva, domaća firma, po novom zakonu verovatno će biti ugašena, dok će ruska registrovana u Holandiji, nastaviti rad.

Naime, Car:Go je do sada radio prema odredbama Zakona o turizmu jer je imao status limo servisa, odnosno preko te platforme bilo je, tri godine unazad, moguće iznajmljivanje vozila sa vozačem. Yandex je pokrenut u junu ove godine kao servis koji ima ugovore sa taksi udruženjima i njihova vozila povezuje sa građanima koji preko te aplikacije zatraže prevoz.

Protiv prve firme, čije je učešće na tržištu prestonice ocenjeno kao jedan odsto, taksisti su pokrenuli proteste zamerajući, između ostalog i to što su cene prevoza niše za oko 25 do 30 procenata. Nekoliko organizovanih blokada ulica letos u prestonici, taksiste je uvelo u radnu grupu koja je radila izmene zakona, a ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović, ocenila je da Yandex neće imati problem da nastavi rad, dok će Car:Go-u biti potrebno usaglašavanje sa zakonom ako želi da ostane na tržištu.

To bi u praksi značilo da umesto preduzetnika i rent-a-kar firmi, koji su bili dosadašnji partneri, mora da angažuje licencirane taksiste, pri čemu je i u tom delu ugrožena konkurencija jer je broj licenci ograničen. Prema rečima Vuka Guberinića, direktora i osnivača ove platforme, tvrdnje da se novim zakonom suzbija siva ekonomija potpuno su neosnovane, jer su plaćanja usluga moguća jedino u elektronskoj formi i vidljiva su u poreskom sistemu.

– Porez na uslugu plaćaju naši partneri, neki od njih, poput rent-a-kar firmi su u sistemu PDV-a, neki plaćaju paušal kao preduzetnici, dok se Car:Go zadužuje za porez obračunat na naplaćenu proviziju za uslugu. Mi radimo tri godine, imali smo preko milion zadovoljnih putnika a novac je ostajao u zemlji – kaže za Danas Guberinić.

On tvrdi da „Yandex.Taxi aplikacija posluje nelegalno i iznosi novac građana Srbije iz zemlje preko taksi kartela“, zbog čega je pozvao „nadležne državne organe da ispitaju rad te aplikacije i preduzmu sve zakonske mere kako bi zaštitili sve građane Srbije“, jer njihov novac, kada plaćaju karticom, odlazi van zemlje. Dodaje i da bi u slučaju nekog spora putnik koji se prevozio Car:Go-om zaštitu mogao potražiti pred domaćim institucijama, ali da u slučaju Yandexa to nije moguće jer je reč o servisu koji nema obaveze prema korisnicima.

Dejan Jefim, generalni direktor Yandex.Taxi-ja za Centralnu Evropu, potvrdio je za Danas da ta kompanija nije registrovana u Srbiji.

– Razlog je čisto tehničke prirode. Pošto mi za razliku od taksi udruženja ili na primer Car:Go kompanije ne pružamo usluge prevoza putnika nego se bavimo tehnologijom, nudimo aplikaciju koja povezuje korisnike taksi usluga sa izvođačima i zbog toga nema potrebe za otvaranje fizičkog entiteta. Prevoz putnika omogućavaju naši partneri koji su registrovani u Srbiji u skladu sa svim zakonima. Usluge prevoza plaćaju se gotovinom ili karticom koja se vrlo jednostavno povezuje sa aplikacijom, a porez za obavljanje usluga prevoza plaćaju izvođači usluga u Srbiji – kaže Jefim.

On ne objašnjava gde se realizuje porez na proviziju za uslugu koju ta firma naplaćuje taksi udruženjima, a kaže i da nije regulisano kom sudu ili instituciji mogu da se obrate eventualno nezadovoljni putnici koji su preko te aplikacije ugovorili prevoz.

– Koji sud je nadležan verovatno zavisi od slučaja do slučaja. Treba da kažemo da je Yandex.Taxi prvenstveno informacioni servis. Dakle, mi nudimo tržištu aplikaciju koja korisnicima omogućava da na najlakši i najbrži način sebi nađu prevoz, a sam prevoz je obaveza registrovanog preduzetnika. U slučaju kad dođe do spora, mi pozivamo korisnika da prvo kontaktira našu podršku gde ćemo se maksimalno potruditi da rešimo svaki slučaj posebno – ističe Jefim.

Dodaje da Yandex trenutno radi sa šest taksi udruženja a pregovara i sa ostalima, kao i da su iznenađeni pozitivnim odzivom korisnika i izvođača, da imaju „već ozbiljan broj putnika koji svakodnevno koriste tu aplikaciju“ i da je „dolazno vreme u proseku od četiri minuta“

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari