Kvar robota zaustavio prvu smenu i ukazao na probleme u Fijatu 1Foto: Fonet/Aleksandar Levajković

Već prvog radnog dana, međutim, bilo je, kako naš list saznaje, ozbilijih problema u proizvodnom procesu, usled kojijh su radnici smene, u 11 sati, poslati kući.

Tokom današnjeg prepodneva, naime, u fabričkim pogonima najpre nije bilo dovoljno delova, dok se nešto docnije pokvario robot za lepljenje stakla, zbog čega je tek pokrenuti proizvodni proces zaustavljen u 11 sati. Proizvodnja u drugoj smeni je, kako nam je rečeno u fabrici, počela koliko – toliko normalno.

Sagovornici Danasa navode da su današnji problemi u proizvodnji u kragujevačkoj fabrici “gotovo nedopustivi”. Tim pre što fabrika, ističu, nije radila mesec i po dana, te je bilo više nego dovoljno vemena da se prekontrolišu zalihe delova za prvu ugradnju u automobile i utvrdi stanje proizvodne opreme. Proizvodna oprema kontrolisana je i juče, tokom probne proizvodnje(tzv.punjenjenje linija), kada problem sa robotom koji je juče zaustavio proizvodnju nije uočen.

Pojedini poznavaoci situacije u FCA Srbija smatraju da su aktuelni problemi u pogonima uzrokovani i činjenicom da je Fijat dozvolio da u fabriku Kragujevcu napuste provereni stručnjaci i radnici koji su, nakon što su veštine i znanja o savremenoj proizvodnji i poslovanju savladali u Fijatu i o trošku Fijata, zbog većih plata otišli u druge kompanije. Posledice takve Fijatove kadrovske plitike, upozoravaju u ovim krugovima, vidljive su, a zašto ta kompanija i ne pokušava da pouzdane i obučene kadrove sačuva, i to ne samo za aktuelnu, nego i za očekivanu proizvodnju novih modela, pouzdano se ne zna.

Ono što se zna, jeste da su trenutno na većini menadžerskih funkcija u kragujevačkoj fabrici, a u skladu sa Fijatovom praksom širom sveta – domaći stručnjaci.Novi direktor Fijat Krajsler automobili Srbija, umesto Italijana Alesia Leonardija,od nedavna je, kako doznajemo, Jovica Jovanović,koji je prethodno bio menadžer pogona Karoserija i Montaža. Direktor fabrike,ili menadžer proizvodnje prvi je operativac u FCA Srbija i druga po značaju funkcija u kompaniji, odmah iza generalnog menadžera, ili menadžerke (Silvije Verneti).

Prema ranijim najavama, proizvodne i montažne trake u septembru bi trebalo da budu u funkciju devet radnih dana, tokom kojih bi, s obzirom na uobičajenu dnevnu proizvodnju od 410 do 420 vozila, iz fabrike izašlo blizu 4.000 novih gotovih automobila sve tri verzije modela „500L“.

Od početka godine do sada, u Kragujevcu je, prema nešto slobodnijoj proceni, proizvedeno oko 25.000 automobila, a do kraja 2019., sa proizvodnih traka će, računajući i onih septembarskih 4.000, sići ukupno još oko 15.000 hiljada vozila. Zaposleni u kragujevačkoj fabrici, koja može da proizvede četiri do pet puta više vozila od ovogodišnjih 40-tak hiljada, u 2019.će polovinu radnih dana provesti na plaćenim odustvima koje im se plaća sa 65 odsto od redovnih plata.

Dogodine sigurno neće biti drugačije, naprotiv. Otuda se sve ozbilije otvara dilema šta će radnici u kragujevačkoj Fijatu da rade do dobijanja novog modela, čija bi proizvodnja u Kragujevcu, u najboljem slučaju, mogla da startuje tokom 2021. godine.

Predstavnici zaposlenih očekuju da će menadžment Grupacije Fijat Krajsler automobili (FCA) do kraja godine da saopšti investicioni plan za Srbiju, sa informacijom o novom modelu za kragujevačku fabriku. Da li će tako i biti, videće se. Ono u čemu se, s ovim u vezi, slažu u Fijatovim sindikatima – Samostalnom i Nezavisnosti – jeste da su poslednje inforamcije o novim modelima u Kragujevcu, tek medijske špekulacije, i ništa više od toga, dok su u nekim slučajevima i teške besmislice.

Sindikalci tvrde da oni, a koliko im je poznato, ni fabrički menadžment nemaju ni zvanične ni nezvanične najave o novom modelu u kragujevačkoj fabrici.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.