Liderska pozicija na Balkanu naš strateški cilj 1

Ove godine krenuli smo sa ulaganjima u najveću plantažu organskih jabuka u Srbiji, u Vladičinom Hanu, i u prvoj fazi investirali smo u zasade na 45 hektara: Plan je da u naredne četiri godine jabukama zasadimo svih 114 hektara.

U prvoj godini prinos je premašio 300 tona i to najboljih sorti organskih jabuka. U opremu i sadnice uloženo je 200.000 evra, a u naredne četiri godine planiramo da investiramo ukupno 500.000 evra. Organske jabuke koristićemo za proizvodnju organske dečije hrane brenda Frutek, zatim Life organskih sokova i, prvih na tržištu, organskih ceđenih sokova. Do sada smo u Vladičin Han uložili više od 15 miliona evra jer želimo da, zajedno sa državom i lokalnom samoupravom, revitalizujemo taj kraj – kaže u razgovoru za Danas Mihailo Janković, direktor Nectar grupe i podseća da je opredeljenje kompanije proizvodnja zdravih proizvoda, sa dodatom vrednošću, kako za potrošače u Srbiji, tako i širom sveta.

* Nesumnjivo, u ovom segmentu srpskog agrobiznisa leži ogroman izvozni potencijal koji nije dovoljno iskorišćen. Kakva su iskustva Nectara kad je reč o plasmanu organskih sokova na inostrano tržište?

– Nectar ima veliko iskustvo u plasmanu robe na druga tržišta jer izvozimo u više od 60 zemalja, na pet kontinenata i čak 30 odsto našeg prometa čini izvoz. Otvorili smo tržista zamalja Beneluksa, a plan je osvajanje tržišta Bliskog Istoka i Kine. Ove godine imali smo zapažene nastupe na Gulfood sajmu u Dubaiju, i na Anugi gde smo predstavili premijum proizvode, poput organskih i proizvoda sa geo poreklom. Verujemo da upravo na inostranim tržištima treba da se profilišemo u domenu zdrave organske hrane, hrane koja ima zaštićeno poreklo poput naše Ariljske maline i Oblačinske višnje. I tu ćemo iskoristiti sva svoja iskustva koja nisu zanemarljiva s obzirom na to da smo zaokružili proizvodnju organske hrane u svim segmentima. Osim najveće organske plantaže jabuka, kroz zajedničku investiciju sa Global Seed, vlasnikom jedne od najvećih farmi organskog mleka u Evropi koja se nalazi u Čurugu, krenuli smo u proizvodnju organskih mlečnih proizvoda, a ulažemo i u dalji razvoj organske dečije hrane. Interesantno je napomenuti da najveći procenat učešća (oko 50 odsto) u organskim proizvodima u Evropi, ima upravo dečija hrana. Dakle, naš strateški cilj je usmeren na građenje liderske pozcije na Balkanu i u proizvodnji organske hrane u premijum segmentu, sa dodatom vrednošću, ali i iskorak na tržišta EU, Bliskog istoka i Kine.

* Veliki iskorak u poslovnom smislu Nectar je napravio uspostavljanjem partnerskog odnosa sa firmom Global Seed, što bi trebalo da rezultira izgradnjom fabrike organske hrane. Može li to da popravi, inače skroman, izvozni bilans organskih proizvoda iz Srbije?

– Podaci govore da je u periodu od 2000. do 2012. godine u svetu zabeležena stopa rasta organske proizvodnje (premijum segment) od oko osam odsto, a od 2013. do 2018. godine ta proizvodnja je rasla po stopi od oko pet odsto. Jasno je da Srbija, sa svojim klimatskim uslovima, kvalietetom zemljišta i pozicijom treba da ide u tom pravcu. Verujemo da ima puno prostora da Srbija bude prepoznata kao izvor dobre, kvalitetne, ukusne hrane sa organskim poreklom. Upravo to je razlog za naš ulazak u joint venture projekat i kompaniju Bio Panon. Planiramo da razvijemo nove kategorije proizvoda i ponudimo visoko kvalitetan portfolio pod brendom Farma Organica organskog mleka, sireva, voćnih jogurta, pavlake, namaza. To je naš veliki iskorak na tržištu s obzirom na to da prvi put ulazimo u partnersku investiciju jer smo prepoznali prave partnere sa kojima smo uskladili viziju razvoja.

* Nesporno je da na policama supermarketa sve više mesta zauzimaju organski proizvodi. U kojoj meri Nectar osluškuju želje sve zahtevnijih potrošača koji su spremni da prednost daju organskim proizvodima proverenog porekla?

– Potrošači žele da imaju što više informacija o poreklu hrane – odakle potiče, na koji način je proizvedena, da li je sigurna za konzumaciju i ekološki održiva, odnosno koja se, kolokvijalno rečeno, „priča“ odigrava u pozadini brenda. Spremni su da plate više za kvalitet i autentičnost. Ako tako postavimo stvari onda nije teško zamisliti naš sok, na primer od Ariljske maline sa zaštićenim geo poreklom, na policama evropskih supermarketa, a na nama je da onda to poverenje koje evropski potrošač pokloni našem proizvodu opravdamo kvalitetom proizvoda u ambalaži. Pratimo, dakle, trendove i razumemo želje potrošača i zato smo i krenuli u organsku proizvodnju, zaštitu geo porekla, kao i u zajedničko ulaganje u organsku proizvodnju mleka i mlečnih proizvoda.

Pozitivna diferencijacija proizvoda iz Srbije

* U Evropi je ovaj sektor veoma razvijen, ilustracije radi samo u Nemačkoj vrednost organskog tržišta dostiže 11 milijardi evra, ali bi i Srbija mogla dobro da se pozicionira na nekoj od niša predviđenoj za manje igrače. Da li to podrazumeva i ozbiljniju strategiju države, poput, recimo, javno-privatnog partnerstva?

– Na tome se već uveliko radi. Tako smo, recimo, u saradnji sa Ministarstvom poljoprivrede, EBRD i Organizacijom za hranu i poljoprivredu UN, prvi put zaštitili geografsko poreklo Oblačinske višnje i Ariljske maline, čime se stvaraju uslovi za pozitivnu diferencijaciju proizvoda iz Srbije na globalnom tržištu i dodaje vrednost ne samo sirovini već i gotovim proizvodima i ekonomiji. Osim toga, Privredna komora Srbije je inicirala, i u komunikaciji sa nadležnim državnim institucijama, radi na rešavanju ključnih pitanja vezanih za razvoj domaće organske proizvodnje i tržišta organskih proizvoda, kao što su harmonizacija propisa sa međunarodnim standardima, registracija preparata za najsavremeniju zaštitu bilja i semena i usklađivanje podsticajnih mera sa realnim potrebama proizvođača. Sve to ukazuje na činjenicu da je organska proizvodnja dugoročni strateški cilj naše države, dok je ova vrsta proizvodnje velika šansa kako za velike, tako i za male proizvođače. Geo poreklo i dalje ulaganje u organsku proizvodnju su fokus Nectara i time želimo da pomognemo da se Srbija kvalitetnim proizvodima pozicionira na svetskom tržištu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari