Foto: Medija centar Beograd

Na osnovu finansijskih izveštaja Kopernikusa, kretanja na tržištu telekomunikacionih usluga, kao i uporedne prakse u preuzimanju sličnih kompanija u svetu, analitičar Dragovan Milićević, bivši državni sekretar Ministarstva trgovine, izneo je procenu da je realna vrednost Kopernikusa oko 37,5 miliona evra.

Model procene vrednosti Kopernikus se, prema rečima Milićevića, bazira na sličnom modelu definisanog od strane vodećeg svetskog stručnjaka u oblasti valuacije kompanija, Asvata Damodarana, profesora na njujorškom Stern fakultetu. Za procenu vrednosti kompanije uzima se stopa rasta tržišta proizvoda i usluga na kom posluje kompanija, stopa rizika poslovanja, troškovi kapitala, projektovana stopa rasta i drugi pokazatelji.

Prema Milićevićevoj analizi, srpsko tržište telekomunikacionih usluga u oblasti kablovske televizije i interneta je oligopolskog tipa na kome posluju tri velika sistema, SBB sa akviziranim kompanijama, Telekom i Kopernikus.

Prema podacima RATEL-a u Srbiji je prošle godine bilo 1,48 miliona pretplatnika fiksnog širopojasnog interneta i 1,7 miliona pretplatnika medijskih sadržaja i oni rastu stopom od oko tri odsto godišnje prethodnih godina. Ukupno tržište u ovoj oblasti bilo je vredno 264,7 miliona evra prošle godine. Potencijal za rast tržišta je odlučujući faktor rasta i kompanija, a to zavisi od raspoloživog dohotka građana, standarda stanovništva i broja korisnika.

„Nažalost, Srbija ne beleži pozitivne trendove ni kod jednog faktora. Naime, dohodak stagnira, broj stanovnika se smanjuje frapantnom brzinom od gotovo 90.000-100.000 godišnje jer se oko 50.000 iseli iz zemlje, a broj umrlih je u 2017. bio za gotovo 40.000 veći od broja rođenih. Smanjuje se i broj domaćinstava, što se vidi po broju priključaka fiksne telefonije“, objašnjava Milićević.

Prema očekivanim kretanjima gotovinskih tokova, odnosno zarađivačke sposobnosti preduzeća u narednih 10 godina, Milićević je utvrdio da je sadašnja vrednost Kopernikusa oko 4,5 milijardi dinara, odnosno 37,5 miliona evra.

„Jedna od metoda provere validnosti procene je i takozvani metod multiplikatora, odnos prosečnih racija vrednosti kompanije i određenih parametara poslovanja za uporedive kompanije (21 evropska kompanija po metodologiji Damodarana). Odnos vrednosti od 37,5 miliona evra prema visini prihoda od prodaje je 2,17, što je blizu odnosa reprezentativnih kompanija koji iznosi 2,21. Ako se u obzir uzima odnos vrednosti i EBITDA (operativne dobiti pre plaćanja poreza, kamata i amortizacije) za Kopernikus je 5,69 (ukoliko je vrednost 37,5 miliona evra), a za grupu sličnih kompanija 6,25. Ukoliko uzmemo u obzir treći pokazatelj, odnos vrednosti kompanije i poslovne dobiti (EBIT) za slične kompanije je 11,27, za Kopernikus 13,37. Ekonomski rezon ove transakcije ne postoji“, zaključuje Milićević.

Telekom: Kopernikus ima više od 200.000 korisnika

Na tvrdnje u javnosti da Kopernikus ima oko 50.000 korisnika koje se baziraju na izveštaju Ratela za prošlu godinu, Telekom Srbija je saopštila krajem prošle nedelje da se ovaj izveštaj kreira na osnovu podataka koje operatori dostavljaju tom regulatornom telu, a Telekom Srbija je dostavio najnovije podatke koji se tiču broja korisnika Kopernikus Technology.

„Ubrzanom masovnom digitalizacijom i akvizicijom manjih operatera od strane Kopernikus Technology tokom 2018. godine, tržišno učešće te kompanije značajno je povećano, odnosno prelazi osam odsto učešća u distribuciji televizijskih sadržaja. Takođe, povećan je i broj korisnika interneta, tako da je ukupan broj korisnika multimedije i interneta veći od 200.000. Podaci nedvosmisleno ukazuju na činjenicu da je Kopernikus Technology zauzimao drugo mesto na tržištu kablovskih operatera. Ovo ukazuje da će finansijski pokazatelji Kopernikusa biti značajnije bolji u 2018. godini u odnosu na 2017. godinu“, kaže se u saopštenju Telekoma Srbija.