Nelegalan prevoz ili nelegalno suzbijanje konkurencije 1Foto: Beta/Milan Timotić

Preduzeće Savatrans na tenderu u BiH dobilo je pre više od mesec dana posao prevoza trafostanice koja je zbog remonta trebalo da stigne do firme Homel u Ripnju.

Međutim, teret još nije stigao na odredište jer je javno preduzeće Putevi Srbije najpre izdalo dozvolu za prevoz, pa je ukinulo, pa opet izdalo i ponovo ukinulo.

Na nelogičnosti da ne može da se utvrdi ima li prikolica koja prevozi trafostanicu šest ili 12 osovina, zbog kojih smo zatražili odgovore – jednostavno ćuti.

Savatrans je deo puta kroz Federaciju, dugog oko 40 kilometara prešao početkom aprila, ali su problemi nastali na delu od graničnog prelaza sa Srbijom do železničke stanice u Priboju, nekih četiri do pet kilometara.

Reč je o takozvanom vangabaritnom prevozu, za šta je osim saglasnosti saobraćajne policije koja je u ovom slučaju obezbedila i dva vozila pratnje, potrebna i dozvola Puteva Srbije u kojoj se navode tehničke karakteristike vozila i tereta, s tim što se na putu proverava i meri opterećenje.

Savatrans je te dozvole dobio, ali je problem nastao kod prvog merenja u Srbiji.

Iako na dozvoli piše da će merenje u Srbiji obaviti „dežurna ekipa Puteva Srbije“, posao su odradili ljudi iz preduzeća Srbijaput i zapisnik sastavili na memorandumu javnog preduzeća.

Oni su smatrali da dve prikolice kojima se prevozi transformator imaju po šest a ne po 12 osovina, koliko piše u saobraćajnim dozvolama.

Na osnovu toga skinute su tablice, transport zaustavljen a dozvola stavljena van snage.

Savatrans se žalio i zatražio ponovno merenje koje je onda obavilo preduzeće Vojvodinaput, a u toj proveri potvrđeni su podaci iz saobraćajne dozvole, odnosno da postoje dve prikolice sa po 12 osovina koje mogu da izdrže teret trafostanice.

Putevi Srbije na osnovu toga ponovo izdaju dozvolu, ali prevoz ipak nije mogao da se obavi jer je nedostajala nova saglasnost policije.

Direktoru preduzeća Savatrans rečeno je da ona nije stigla u Puteve, iako mu je iz sedišta saobraćajne policije u pisanom odgovoru potvrđeno da je saglasnost, po ustaljenoj proceduri, poslata mejlom 14. maja (petak) u 11.26 sati.

Sledećeg radnog dana saglasnost u Putevima Srbije takođe nije mogla da se podigne jer radnik koji radi na tom kompjuteru nije bio na poslu.

Savatrans je zbog toga iz policije, a ne Puteva Srbije, direktno preuzeo i neophodnu saglasnost kojom se obezbeđuje pratnja i konačno je prevoz do železničke stanice u Priboju obavljen uz već izdatu dozvolu Puteva Srbije.

– Pratnja policije je obezbeđena a prevoz do železničke stanice Priboj završen je 22. maja, u prepodnevnim satima, oko 11 sati i 20 minuta – kaže Jovo Obradović, direktor Savatransa i dodaje da je u prvom merenju, na osnovu koga je oduzeta dozvola, Srbijaput tendenciozno tumačio podatke iz saobraćajne dozvole.

Negirajući tvrdnje Srbijaputa da su do železničke stanice u Priboju došli noću i bez tablica, pokazuje potvrdu iz pribojske policijske stanice u kojoj je navedeno da su tablice vraćene 15. maja, nedelju dana pre nego što je prevoz okončan.

Ali, to nije kraj.

Kada transformator ovih dana stigne na železničku stanicu Ripanj, moraće opet drumskim putem da se preveze do 700 metara udaljene fabrike gde treba da se obavi remont.

Pitanje dozvole ponovo je postalo aktuelno, jer su Putevi Srbije sada odbili da je izdaju. Više se ne pominje broj osovina ili poluosovina kao problem, već tvrde da karakteristike prikolica ne odgovaraju Odluci o vangabaritnom prevozu.

– Dozvole za vangabaritni prevoz izdaju se na osnovu Pravilnika koji je propisalo Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Odakle se pojavila sada odluka preduzeća Putevi Srbije ne znam, ona nigde nije objavljena i prevoznici ne znaju šta sadrži. Mi smo po Zakonu o dostupnosti informacija zatražili da nam se dostavi tekst Odluke, ali je i pored toga nismo dobili. Podneli smo i žalbu Ministarstvu, ali ona još nije stigla jer ide preko Puteva Srbije koji mislim da zadržavaju taj predmet – kaže Obradović.

Epilog ove priče još nije na vidiku, ali već sada se postavlja pitanje kako je moguće da dve firme, Srbijaput i Vojvodinaput, kojima je javno preduzeće Putevi Srbije poverilo posao merenja, različito tumače dokumentaciju i podatke o broju osovina prikolice.

Ukoliko je prvo merenje bilo ispravno, to bi značilo da podaci u saobraćajnoj dozvoli nisu ispravni, odnosno da je reč o falsifikatu. Ipak, niko nije podneo prijavu zbog toga, ni Srbijaput ni javno preduzeće.

Puteve Srbije pitali smo i kako je moguće da saglasnost policije za pomenuti prevoz, koja je izdata 14. maja a njima dostavljena mejlom istog dana, nije stigla do stranke, ali odgovore nismo dobili.

Švajcarske vage

U preduzeću Srbijaput tvrde da je njihovo merenje tačno, jer ga obavljaju vagama švajcarske firme „Henni“ koje su među najpreciznijim u svetu a da Vojvodinaput nije opremljen tako kvalitetnim alatima zbog čega „nisu mogli da izmere cele osovine sa osam točkova“ već su „merili poluosovine sa četiri točka“, što „nije precizno ali se sabiranjem levih i desnih poluosovina dolazi do nekih približnih vrednosti opterećenja na celim osovinama“. „Koliko smo mi upoznati, konačan stav JP Putevi Srbije je da je dozvola za taj transport obustavljena i stornirana“, kažu u Srbijaputu.

Konkurencija

Novu dilemu u ovom slučaju otvara i pitanje da li je reč o suzbijanju konkurencije na tržištu vangabaritnog prevoza u koju se uključilo i javno preduzeće. Naime, Srbijaput je akcionarsko društvo u kome najveći broj akcija imaju lica i firme poslovno i rodbinski povezane sa preduzećem „Bora Kečić“, odnosno njegovim vlasnikom Žarkom Kosovićem. To je, u jednom od ranijih predmeta utvrdila Komisija za zaštitu konkurencije. Preduzeće „Bora Kečić“ bavi se vangabaritnim prevozom i dominantno je na tržištu Srbije.

Deklaracije, uverenja, potvrde

U pisanom odgovoru na pitanja Danasa Srbijaput navodi da je preduzeće Savatrans „verovatno imalo nečiju pomoć“ kada je „dva modula sa šest osovina pretvorilo u module sa 12 osovina“. U usmenom razgovoru kažu da imaju veštačenje Mašinskog fakulteta kao i da u carinskoj deklaraciji za uvoz prikolica Savatransa stoji šest osovina, a da je „neko u Agenciji za bezbednost saobraćaja pomogao da se to ispravi i u saobraćajnu dozvolu upiše 12“. Međutim, u dokumentaciji koju je Savatrans priložio JP Putevi Srbije uz zahtev za dobijanje dozvole, priloženo je, između ostalog i uverenje Mašinskog fakulteta sa pratećim crtežima kojim se ispravlja pogrešno upisan podatak o broju osovina i upisuje 22. Na osnovu toga je Agencija za bezbednost saobraćaja izdala potvrdu iz koje su uzeti podaci za saobraćajnu dozvolu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari