Posle poskupljenja, državi još dve milijarde dinara od putarina 1Ilustracija Foto: Miroslav Dragojević

Putarine u Srbiji će od 1. jula biti za 12 odsto skuplje, odlučila je Vlada Srbije, a ovu odluku poslanici Skupštine Srbije trebalo bi uskoro da usvoje po hitnom postupku.

Tako će posle dve godine, a drugi put u poslednjoj deceniji, poskupeti usluga korišćenja puteva u Srbiji. Završetak dela Koridora 10 kod Grdeličke klisure očigledno je dodatno motivisao direktora Puteva Srbije Zorana Drobnjaka da „pritisne“ vlast i natera je da poveća cene putarina, na čemu insistira godinama.

Iako je prošle godine bila izričito protiv toga, potpredsednica Vlade i ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović sada je promenila mišljenje.

– Poskupljenje putarine nije tema za Vladu Srbije, o tome se ne razgovara niti će biti povećanja, prioritet je izgradnja novih i održavanje postojećih auto-puteva, kao i završetak reforme Puteva Srbije – rekla je jula prošle godine Mihajlovićeva.

Sada je, međutim, nakon usvojene odluke Vlade ministarka saobraćaja rekla kako je povećanje neophodno „kako bi moglo više da se ulaže u puteve“.

– Menja se Zakon o naknadama, Ministarstvo finansija je predlagač, a mi smo kao Vlada to podržali. Putarina je povećana poslednji put početkom 2017, a pre toga devet godina nije povećana – rekla je Mihajlović.

Nakon korekcije cena putarina od Novog Sada do Beograda koštaće 235 dinara, 15 dinara više nego što je sada, od Beograda do Subotice 627, umesto sadašnjih 560 dinara. Trenutno, putarina od Beograda do Niša iznosi 800 dinara za automobile, a posle poskupljenja biće nekih 100 dinara više.

U obrazloženju zakona kojim će biti regulisan nov iznos putarine ističe se da će se povećanjem prihoda od putarine obezbediti više sredstava za finansiranje održavanja i razvoja putne mreže.

S ovim povećanjem Putevi Srbije bi mogli da računaju na nekih 1,9 milijardi dinara prihoda više. I bez ovog povećanja prihod ovog javnog preduzeća za ovu stavku rastao je iz godine u godinu.

U Putevima Srbije za Danas kažu da su prošle godine na osnovu naplate putarina imali prihod od 23,6 milijardi dinara, godinu pre toga ostvareni prihod bio je 20,6 milijardi dinara. U 2016. od naplaćenih putarina Putevi Srbije prihodovali su nepunih 16,9 milijardi dinara.

Kako su mediji preneli, Drobnjak je rekao kako će dodatne dve milijarde uložiti u održavanje puteva, te da će „uraditi deonice koje su loše“ i da imaju plan „ne samo za dve milijarde, već za 20 milijardi“.

Iako je u nekoliko navrata ranije direktor Puteva govorio o tome kako su putarine u Srbiji najjeftinije u Evropi, prema trenutno aktuelnim cenama, vidi se da je na primer vinjeta za deset dana u Austriji osam evra, a da se za dva meseca plaća 22,9 evra. U Sloveniji je putarina za sedam dana 15 evra, a u Mađarskoj, na primer, vinjeta za sedam dana košta nekih osam evra. Srbija još nije uvela sistem vinjeta, ali ni popuste za redovne korisnike puteva, koje, kako kaže predsednik Udruženja Međunarodni transport Neđo Mandić, druge države u Evropi imaju.

– Ne želimo da ulazimo u opravdanost poskupljenja i jedino zbog čega mi možemo da se bunimo jeste to što će sad to poskupljenje da ide na naš teret jer mi ne možemo da povećamo cenu naših usluga – ističe Mandić. On kaže da druge zemlje u Evropi daju popuste redovnim korisnicima i da su ti popusti veći od 20 odsto, a da toga u Srbiji nema.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari