Foto: Beta/AP/Paul Sancya

Nisan Motor Co. ima pad profita i reputacije od hapšenja svog bivšeg predsednika Karlosa Gona novembra prošle godine zbog optužbi za finansijsku nedisciplinu.

Predsednik Renoa Žan-Dominik Senar je u Tokiju radi sastanka odbora o trojnom savezu Renoa, Nisana i manjeg japanskog proizvođača automobila Micubiši Motors.

Održana je otvorena i transparentna diskusija o nedavnom predlogu FCA Grupi Reno.

„Na sastanku se razgovaralo i pozitivno je zaključeno da je nekoliko operativnih alijansi u pitanju“, navodi se u saopštenju udruženja Reno-Nisan-Micubiši, ali nema detalja.

Nije se ni očekivalo brzo rešenje. Međutim, jasno je da je predlog kompanije „Fiat Krajsler Automobili“ koja okuplja italijanske i američke proizvođače, iskomplikovao stvari u vreme kada Nisan ima mnogo problema.

„Važno je da se Nisan izbori za ravnopravnu poziciju“ u pregovorima s ostalim kompanijama, rekao je Kacui Takeuči, viši analitičar u Micubiši UFJ Morgan Stenli Sekjuritis.

Ali to je izuzetno teško kada su finansije te firme u velikoj nevolji, što slabi poziciju firme i zahteva punu menadžersku pažnju, kao i novac, rekao je Takeuči.

Nisanova dobit za fiskalnu godinu koja se završila u martu, iznosila je 319,1 milijardu jena (2,9 milijardi dolara), manje nego u prethodnoj fiskalnoj godini (746,9 milijardi jena), što je najgori pokazatelj od globalne finansijske krize pre deset godina.

Očekuje se da će profit za fiskalnu godinu do marta 2020. pasti na 170 milijardi jena (1,5 milijardi dolara), zbog restrukturiranja, povećanja materijalnih i drugih troškova.

„Da je imao neki adut, iskoristio bi ga već“, rekao je Takeuči o Nisanovim problemima.

Donedavno je Nisan bio profitabilniji od Renoa. Međutim, Reno koji je došao da spase Nisan s ruba bankrota pre 20 godina, ostaje dominantan partner koji posjeduje 43 odsto akcija Nisana.

Gon je bio svojevrsni harizmatični „lepak“ tog saveza. Ali sada očekuje suđenje. Gon kaže da je nevin, a optužen je za falsifikovanje izveštaja o kompenzaciji za odlazak u penziju, kao i zbog preusmeravanja Nisanovih novčanih sredstava na svoje lične gubitke na berzi i u ličnu korist. Njegova borba u sudnici mogla bi potrajati godinama.

Masaiuki Kubota, glavni strateg Rakuten Sekjuritis, veruje da Fiat-Krajsler, sa svojim ponudama poput proizvoda firme „Jeep“ koji se ne preklapaju s Nisanovom linijom, i sa svojom snagom na američkom tržištu, mnogo šta može ponudi Nisanu, možda čak i više od Renoa.

Partnerstva su sve kritičnija u intenzivno konkurentnoj automobilskoj industriji koja se globalizuje, kažu analitičari – omogućavaju smanjenje troškova, tržišnu saradnju i korišćenje istih auto-delova.

Ali sve to je nesigurno jer kompanije koje dolaze iz različitih korporativnih i društvenih kultura, ne moraju se slagati.

Falk Frei, viši potpredsednik i auto-analitičar u Mudisu, izjavio je da udruživanje Fiat-Krajslera i Renoa ima „strateški smisao i moglo bi stvoriti značajnu količinu sinergije“, ali uz „značajne rizike u sprovodjenju“ zbog Renovog savezništva sa Nisanom i Micbišijem.

Uprava Renoa održaće početkom naredne sedmice sastanak da bi odlučila da li će pristati na predlog. Čak i ako ta odluka bude pozitivna, očekuje se da godinu dana potraju konsultacije sa sindikatima, državama, antimonopolskim vlastima i drugim regulatorima.

Povezani tekstovi