Foto: EPA-EFE/ VALDA KALNINA

On je za portal Eks ju evijejšn (Ex-Yu Aviation) naglasio kako je beogradski aerodrom „skup“ i da zbog toga Viz er mora da snizi troškove, te da su upravo ta dva faktora koja sputavaju kompaniju da se razvija u Beogradu.

„Ipak, mi smo u potpunosti posvećeni tržištu i nadamo se da ćemo videti poboljšanja tržišnih uslova, što bi nas privuklo sa više kapaciteta“, rekao je Varadi za ovaj portal.

Tržištu su, kako kažu, posvećeni i u kompaniji koja upravlja aerodromom u Surčinu, a na pitanje Danasa da prokomentarišu izjavu generalnog direktora Viz era, u aerodromu „Nikola Tesla“ ističu da oni u potpunosti posluju u skladu sa pravilnikom kojim je definisana naplata i način obračuna aerodromskih naknada. Osim toga, kako su naveli, prošle godine usvojen je i plan stimulacija koji je predvideo tačno ko i pod kojim uslovima može da bude stimulisan, odnosno ko i pod kojim uslovima može da dobije određeni popust na usluge ove kompanije.

– Avio kompanija Viz er, kao druga kompanija po broju putnika koji koriste usluge beogradskog aerodroma vrlo je važan partner Aerodroma „Nikola Tesla“. Imajući u vidu dosadašnje dobre odnose, očekujemo da će saradnja sa Viz erom biti i dalje unapređivana – ističu za naš list u ovoj kompaniji.

S obzirom na to da sa beogradskog aerodroma od Viz era jedino više putnika preveze Er Srbija, ne čudi zašto je rukovodstvu mađarske kompanije trn u oku upravo domaći avio prevoznik. Prošle godine je Viz er prevezao 745.000 putnika iz Srbije što je u odnosu na godinu ranije bio skok od 37 odsto, Er Srbija je imala više od 2,6 miliona putnika. Međutim, nema sumnje da bi Mađarima manje smetalo da država Srbija i dalje (iako je to trebalo da se završi 2016.) svesrdno ne ispomaže Er Srbiju. Za pet godina koliko posluje pod novim imenom i sa novim manjinskim vlasnikom Etihad ervejzom (49 odsto) Er Srbija je prevezla 12 miliona putnika i zabeležila pozitivne rezultate.

Prošle godine Er Srbija je, prema podacima iz finansijskih izveštaja, ostvarila dobit od 1,9 milijardi dinara ili 16 miliona evra što je ogroman napredak u odnosu na svega 106 miliona dinara dobiti u 2016. godini. Prvu celu godinu od osnivanja, 2014, Er Srbija je završila u plusu od 3,3 miliona evra. Naredne godine dobitak je, prema APR, bio četiri miliona evra, da bi 2016. kompanija završila sa dobitkom od 1,8 miliona evra.

Pozitivno poslovanje, međutim, ne bi bilo moguće zamisliti da nije bilo izdašnih subvencija države. Tako su samo u 2016. one iznosile 40 miliona evra, a ukupno na kraju 2017. podaci pokazuju da je državna pomoć Er Srbiji dostigla 12,3 milijarde dinara, na stavci dugoročnih obaveza i 2,5 milijarde dinara na stavci pasivna vremenska razgraničenja gde se vode unapred naplaćeni prihodi. Za pet godina država je subvencionisala Er Srbiju sa 180 miliona evra, i nema sumnje da bi bez toga nacionalni avio prevoznik teško poslovao u plusu.

Država će Er Srbiju podržati finansijski i naredne godine. Iako u budžetu za 2019. nije jasno naznačeno koliko će novca biti izdvojeno za ovu kompaniju, u stavci subvencija za nekoliko kompanija, među kojima su Fijat i Er Srbija, navodi se da je država pripremila nepunih 15 milijardi dinara.

Da li će i kako nešto biti promenjeno kada dođe francuski Vansi, koncesionar beogradskog Aerodroma koji je trebalo da stigne u septembru a još nije – ne zna se. NJegov dolazak u Srbiji jedva čekaju, a ravnopravnijoj tržišnoj utakmici po njihovom dolasku nadaju se, sudeći prema poslednjim izjavama, i u Viz eru. „Videćemo šta će Vansi doneti kao novinu“, rekao je direktor mađarske kompanije.

Konsultant za strana ulaganja Milan Kovačević za naš list kaže da da je velika šteta što nije osposobljen vojni aerodrom na koji bi sletale lou-kost kompanije, jer bi se tako svima olakšalo, a građani bi mogli da jeftinije putuju.

– Država prikriveno pomaže Er Srbiju i onda imamo da građani plaćaju i skupe karte Er Srbiji, dok se iz budžeta dodatno izdvaja novac za subvencije ovoj kompaniji. Može se desiti da ovako nešto dodatno obeshrabri lou-kost kompanije – ističe Kovačević.

On kaže da mi tu ne možemo ništa, jer „ne znamo ni kakav je odnos između Er Srbije i Aerodroma“, ni kakav je odnos prema Vansiju koji još nije došao. „Poenta je da se sve više srlja u sve veću netransparentnost izvršne vlasti i to je veliki problem“, napominje Milan Kovačević.