Spajaju se PSA Pežo i Fijat Krajsler 1Foto: Fijat KG

Dogovor je, navodi Fajnenšel Tajms (FT), postignut svega nekoliko meseci nakon što su propali pregovori Fijat Krajslera sa Renoom, za šta je okrivljena francuska vlada koja je suvlasnik Renoa. Drugi izvori, pak, krive Nisan koji nije prihvato spajanje Fijat Krajslera igrupe Reno – Nisan. No, to je već prošlost, dok dogovoreno spajanje FCA I PSA treba, kako se očekuje, da otvori nove perspektive za obe kompanije.

Upravni odbori ovih kompanija, navodi FT, ovlastili su svoje timove da u narednim sedmicama finalizuju dogovor, po kom bi obe kompanije imale po 50 odsto vlasništva nad novim zajedničkim pravnim subjektom.

Nakon spajanja Fijat Krajsler i Pežo će stvoriti kompaniju sa prihodima od 170 milijardi evra i operativnom zaradom od 11 milijardi, koja prodaje ukupno 8,7 miliona vozila godišnje. To znači da će preteći Dženeral Motors i Hjundai-Kia po prodaji vozila, a u 2021. potencijalna tržišna vrednost zajedničkog preduzeća mogla bi da dostigne 45-50 milijardi evra. Vlada Francuske, koja ima udeo od 12,2 odsto u Pežou preko investicione banke BPI, pozdravila je dogovor te kompanije i Fijat Krajslera.

Dogovor Fijat Krajslera i PSA Pežoa pozdtavljaju i izvori našeg lista bliski Fijatovoj administraciji u Torinu, koji takođe smatraju da će od spajanje FCA i PCA koriisti da imaju obe grupacije. Podsedćaju, pritom, da su Fijat i Pežo zajednički proizvodili “odličan automobilski motor” koji je, svojevremeno, pravljen i kod nas u Rakovici. Pežo se docnije povukao iz tog poslovnog aranžmana.

– Pežo proizvodi velike automobile, koje Fijat ne zna da pravi. Fijat zaostaje u osvajanju vozila na električni pogon, a i generalno je u razvojnom zaostatku, zbog čega još uvek, primerice, nije saopštio investiocione planove za svoje fabrike u Poljskoj i Srbiji. Pežo, s druge strane, već decenijama nije prisutan u Americi, gde Fijat Krajsler, zahvaljujući Krajsleru, svakako, ima odlično razvijenu prodaju mrežu, što će Francusima da olakša povratak na američko tržište. Istovremeno, zajedničkim snagama mnogo efikasnije mogu da pojačaju poziciju na najmogoljudnijem svetskom tržištu, kakvo je kinesko, smatraju naši sagovornici.

Predstavnici zaposlenih u Fijatu u Kragujevcu takođe smatraju da je dogovoreno spajanje Fijat Krajslera i Pežoa – dobra vest za obe kompanije, ali i za kragujevačku fabriku. Posebno pozdravljaju onaj deo zajedničkog saopštenja upravnih odbora dveju grupacija, u kojem se navodi da nakon formiranja zajedničke kompanije, neće biti zatvaranja fabrika.

– Dogovoreno spajanje Fijat Krajslera i Pežoa je svakako dobra vest, ali mi čekamo da se taj dogovor finalizuje, da bismo mogli da procenimo gde je naša fabrika u zajedničkoj kompaniji. Mi i dalje očekujemo novi model ili modele, koji bi obezbedili veću upošljenost kapaciteta naše fabrike. Očekujemo i bolje uslove rada i veće plate za zaposlene, kao i otvaranje novih radnih mesta, eventualno dolazak novih kooperanata. U zajedničkoj kompaniji, čiji će finansijski, razvojni i ostali resursi i mogućnosti da budu dva puta veći nego do sada, te ciljeve ćemo, nadamo se, lakše moći da ostvarimo, rekao je juče listu Danas i Glasu Šumadije Zoran Marković, predsednik Samostalnog sindikata u kragujevačkom Fijatu.

Zaposleni u kragujevačkom Fijatu očekuju da će menadžment Fijat Krajsler grupacije krajem ove, ili početkom naredne godine konačno da saopšti investicioni plan za Srbiju, sa informacijom o novom modelu koji bi se proizvodio u Kragujevcu.

Ovde se, na osnovu nedavne izjave Pjetra Gorlijea, izvršnog direktora Fijat Krajslera za EMEA region (Evropa, Mediteran, Bliski istok i Afrika), da se planira uvođenje (u proizvodnju) trinaest novih ili osveženih modela, od kojih će deset biti isključivo na struju, ali i nezvaničnih sazanja s tim u vezi, špekuliše da bi u prvom kvartalu naredne godine trebalo zvanično da bude saopšteno da će kragujevačka fabrika napokon da dobije novi model, najverovatnije SUV vozilo, te da će “Fijat 500L” ponovo da bude restilizovan, i to tako da će imati i hibridnu verziju, sa pogon na struju i sa SUS motorom.

Ukoliko su rečena očekivanja zaposlenih u kragujevačkom Fijatu realna, ostaje da se vidi da li će se, na tom planu, nešto menjati nakon što se Fijat Krajsler i PSA Pežo spoje u jednu kompaniju, odnosno da li će biti promena proizvodno-poslovnih planova obeju kompanija, koje bi (promene), na primer, podrazumevale da se modeli Pežoa ili Sitroena, koji,još od 80-tih prošloga veka posluje u okviru PSA grupe, proizvode u Fijat Krajsleru i obrnuto.

Ukoliko u zajedničkoj kompaniji bude i takvih mogućnosti, onda nije nemoguće da se modeli Pežoa ili Sitroena koji pravi manje automobile, proizvode i u Kragujevcu.

Takva mogućnost bila je, podsetimo, otvorena još sredinom 1998, kada su Pežo i kragujevačka Zastava, u Parizu, potpisali pismo o namerama, kojim je bilo predvidjeno formiranje zajedničke fabrike u Kragujevcu. Pismo, međutim, nikada nije realizovano, jer je NATO pakt sa svojim bombarderima, u proleće 1999, bio brži od Pežoa, i najznačajnije pogone zastavine fabrike automobila porušio gotovo do temelja. Možda Pežo sad dođe posredstvom Fijat Krajslera…

Povezani tekstovi