Stimulans domaćim agencijama da budu atraktivnije od konkurencije iz okruženja 1Aleksandar Seničić Foto: Medija centar Beograd

Vlada Srbije odlučila je da i ove godine subvencijama dodatno podstakne turističke agencije koje dovode inostrane turiste, smeštajući ih u kategorisane ugostiteljske objekte i organizujući im posete muzejima, utakmicama i drugim manifestacijama.

Podsticajna sredstva za dolazak Rusa iznose do 30 evra, a za Kineze i Amerikance do 50 evra po turisti. Kako se navodi u odluci, za organizovano turističko putovanje po jednom strancu agencije mogu dobiti 15 evra za tri do četiri noćenja, odnosno 20 evra za pet i više noćenja. Iznos se povećava ukoliko su dolazni i polazni aerodromi turista u Beogradu i Nišu. To praktično znači da će agencije koje pod ovim uslovima dovedu grupu iz Rusije i Turske, i obezbede im pet i više noćenja, dobiti 30 evra po turisti, a ako je reč o turistima iz Kine, Indije, Južne Koreje, Japana i SAD subvencije iznose 50 evra. Boravak koji podrazumeva tri do četiri noćenja subvencioniše se sa 20 evra – za turiste iz Rusije i Turske, odnosno 30 evra, ukoliko je reč o gostima iz ostalih država.

– Najveći broj putnika sa tih destinacija dovode agencije iz Zapadne Evrope i zemalja bivše Jugoslavije, koje su pre nas prepoznale interes u takvom pristupu, mada su pre nas izašle iz političkih problema, pa su imale i više vremena da se pripreme. Inače, ovaj vid subvencija je već nekoliko godina unazad prisutan na našem tržištu i mi ih, kao privatni sektor, podržavamo. Insistiramo, a država je to prihvatila, da se subvencije daju isključivo domaćim turističkim agencijama. To nas razlikuje od drugih zemalja koje subvencionišu i strane organizatore dolaska stranih gostiju – komentariše za Danas Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA).

On dalje objašnjava da ako turisti nisu iz tzv. privilegovanih zemalja, odnosno prekomorskih i dalekoistočnih, onda država dodeljuje subvencije od 10, ili 15 evra, uslov je, takođe, da turisti u Srbiji provedu minimum pet noći. Seničić ukazuje i na to da su „privilegovana“ tržišta Rusije, Turske, Kine, SAD, Japana, Južne Koreje, drugačije valorizovana zato što su Strategijom razvoja turizma do 2025. godine upravo ta tržišta apostrofirana kao prioritetna za privlačenje više gostiju.

– Većim subvencijama omogućava se domaćim agencijama da izađu sa atraktivnijom turističkom ponudom, koja je uz to kvalitetnija, a možda čak i jeftinija od one koju nude strane agencije. Ideja je da se pospeši razvoj domaće turističke privrede, i zahvalni smo Ministarstvu turizma jer je rešilo da nas podrži i da osnaži privatni sektor koji se bavi receptivom – naglašava Seničić.

Podaci govore da u Srbiju dolazi sve više stranaca, među kojima su i Kinezi. Kineski turisti su, između ostalog, poznati i po tome što na putovanjima troše dosta novca – u proseku oko 400 evra dnevno, a u Srbiji oko 150 evra.

Vetar u leđa kongresnom turizmu

– Novitet ove godine jeste to što je i agencijama koje organizuju kongrese u Srbiji omogućeno da ostvare subvencije ukoliko dovedu grupu učesnika od minimum 15 ljudi na dva noćenja. Pritom treba znati da koncept industrije kongresnog turizma podrazumeva da gosti na nekoj destinaciji veoma retko ostaju duže od dve noći. S druge strane, ohrabruje činjenica da je Srbija sve bolje pozicionirana na mapi kongresnih destinacija, a ovo je jedan od načina da se motivišu organizatori kongresa da prednost daju Srbiji u odnosu na zemlje u okruženju – poručuje Seničić.

Za subvencije iz budžeta 50 miliona dinara

Procedura konkurisanja za dobijanje subvencija prilično je komplikovana i podrazumeva obimnu dokumentaciju koju agencije treba da predaju. Zato, kaže Seničić, agencije a priori odustaju od toga. „Ipak, oni koji su se ozbiljno bavili tim poslom uspeli su da apliciraju i da dobiju sredstva. Prošle godine je desetak agencija ostvarilo pravo na subvencije a 2019. je za te namene izdvojeno 50 miliona dinara, što nije malo novca. Naročito imajući u vidu da najveći broj gostiju ostvari u Srbiji, u proseku, dva noćenja a mi želimo da povećamo prisutnost turista na minimum tri noćenja“, objašnjava sagovornik Danasa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari