"Trbuhom za kruhom" u potragu za većom zaradom 1

Razlog za veliki odliv profesionalnih vozača autobusa u inostranstvo su niske plate i loši uslovi rada u Srbiji, a njihov rapidni nedostatak može da ugrozi i bezbednost saobraćaja, smatra stručna javnost.

Miladin Lazić, predsednik sindikata „Sloga SP Lasta“ ističe za Danas da je razlika u visini plata koje primaju vozači u Srbiji i onih u inostranstvu ogromna.

– Plate vozača u „Lasti“ su oko 31 do 32 hiljade dinara mesečno. Međutim ima dosta onih koji rade za svega 27 do 28 hiljada. I ove najveće plate vozača su nedovoljne da pokriju troškove života u Srbiji, a kada se zna da se za isti posao u zemljama Evropske unije dobija plata od 3.000 do 4.000 evra sasvim je jasno zašto ljudi koji se bave tim poslom idu „trbuhom za kruhom“ u inostranstvo – navodi Lazić.

On dodaje da u Lasti nedostaju i delovi za vozila, vozni park je zastareo pa vozači nekada moraju da obavljaju i posao automehaničara i to sve za isti novac.

– Situacija je veoma alarmantna i sasvim je sigurno da može da dovede i do ugrožavanja bezbednosti saobraćaja. Jedino rešenje je da se plate povećaju jer ako ovakva situacija ostane i dalje sve veći broj vozača autobusa će odlaziti u inostranstvo čim im se za to ukaže prilika – kaže Lazić.

LJubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu ističe za Danas da država sa svoje strane malo toga može da učini kada je reč o konkretnom slučaju.

– Jednostavno visinu plate vozača autobusa određuje tržište i potpuno je nerealno očekivati da njihova primanja u Srbiji budu na nivou onih u zemljama Evrope, primera radi Nemačkoj. U Evropi su plate daleko veće i kada je reč i o drugim zanimanjima tako da uopšte ne čudi što ljudi odlaze da rade tamo gde su primanja veća a uslovi rada bolji. Da je Srbija recimo član Evropske unije te da našim građanima nisu potrebne radne vize za boravak u tim zemljama daleko veći broj ljudi bi odlazio iz Srbije – ističe Savić. Naš sagovornik ipak ističe da odlazak vozača autobusa nije tako alarmantan kao što je primera radi lekara te da postoje određeni mehanizmi koji to mogu da smanje.

– Ne može se naravno izricati administrativna zabrana vozačima da napuštaju zemlju i posao potraže u inostranstvu, ali ako se njihov odliv poveća vlasnici autoprevozničkih firmi će sigurno povećati plate kako bi ih zadržali. Međutim u tom slučaju putnici bi morali da računaju i na povećanje cena karata kako bi se pribavio novac za povećanje plata vozačima – objašnjava Savić.

Podsećanja radi, nedavno je obelodanjen podatak da je u poslednjih nekoliko godina iz Srbije otišlo oko pet hiljada profesionalnih vozača autobusa. Oni odlaze u zemlje poput Hrvatske, Slovenije, Slovačke, Holandije, Nemačke gde su primanja daleko veća. U poslovodstvu autoprevozničke kompanije Ariva iz Požarevca smatraju da se ovaj negativan trend može zaustaviti tako što će se obratiti pažnja na školovanje novih kadrova kao i kontinuirano ulaganje poslodavaca u zaposlene.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari