Ova ideja je razmotrena na samitu u Sofiji početkom maja 2018. godine. Postignuta je saglasnost da Balkanska turistička maršruta objedini objekte UNESKO-a i postepeno da se dopunjuje drugim znamenitostima. To je izuzetno moćan marketinški instrument za popularizaciju Balkanskog regiona na tržištima u Aziji, Severnoj i Južnoj Americi, ističe Radko Vlajkov, ambasador Bugarske u Beogradu u razgovoru za Danas uoči početka Beogradskog sajma turizma na kome je Bugarska država-partner.

* Šta Bugarska predstavlja kao glavni adut svoje ponude za predstojeću turističku sezonu?

Turizam je strateški sektor za privredu Bugarske. Uz prateće branše, on čini blizu 12 odsto bruto domaćeg proizvoda države. I u 2019. godini će Bugarska nastaviti sa aktivnom popularizacijom kulturno-istorijskog turizma. Ovaj vid turizma ima i ogromnu prednost da može da se realizuje tokom cele godine. Bugarska je među vodećim državama po broju otkrivenih artefakta – preko 40 hiljada, i neprestano se otkrivaju nova arheološka nalazišta. U Evropi po tom kriterijumu Bugarska zauzima treće mesto, nakon Italije i Grčke. Kao pomoć turistima napravljene su posebne interaktivne mape kulturno-istorijskih destinacija, dostupne na internet stranici Ministarstva turizma Bugarske. Po broju svojih iskorišćenih mineralnih izvora – 1.300, Bugarska se nalazi na drugom mestu u Evropi, nakon Islanda. Oni nude mogućnost za ogroman razvoj banjskog i SPA turizma tokom proteklih godina. Danas je Bugarska jedna od najprimamljivijih destinacija u toj oblasti turizma.

* Bugarska beleži značajan rast zarade od turizma i broja turista iz svih zemalja. Na koji način je država kreirala svoju politiku kako bi se predstavila kao atraktivna turistička destinacija i šta bi Srbija od vas mogla da nauči na tom planu?

Postoji niz programa kako država da pomogne jednu branšu, u kojoj je predstavljena u celosti privatna inicijativa. Osnovano je zasebno Ministarstvo turizma. Tokom prve polovine 2018. godine Bugarska je imala privilegiju da po prvi put predsedava Savetom Evropske unije. Naša država je bila jedna od prvih država članica koja je stavila turizam u fokus evropskog dnevnog reda.

U okvirima različitih bilateralnih i prekograničnih projekata sa Srbijom razvijamo zajedničke turističke proizvode i maršrute, koji podstiču priliv turista iz Srbije. Učešće u međunarodnim turističkim izložbama, kao što je na primer Beogradski sajam turizma 2019. godine, gde je Bugarska država-partner sajma, daje dodatne mogućnosti za privlačenje turista. Odvojeno od toga organizujemo novinarske i info ture za srpske turoperatore. Po pitanju biznisa takođe razvijamo veze između turističkih firmi i preduzeća iz dve države.

* Kakva je saradnja turističkih organizacija i agencija iz Srbije i Bugarske? U kojoj meri dobri diplomatski odnosi mogu da doprinesu povezivanju privrede i razmeni turista između ove dve zemlje?

Bugarske i srpske turističke agencije tradicionalno imaju veoma dobru saradnju. Posebno je aktivan dijalog u okviru velikih specijalizovanih događaja – sajmova, izložbi, foruma. Zbog blizine dve zemlje, ipak, velik broj bugarskih, a i srpskih turista putuje individualno. Velika prednost turističkih operatora je mogućnost da se koriste novi raznovrsni oblici turizma, koje sam pomenuo.

Dobri međususedski i diplomatski odnosi mogu značajno da doprinesu povećanju povezanosti i većem protoku turista.

* Koliko su mir i stabilnost države i njene ekonomije važni kao preduslovi za privlačenje turista i na koji način savladati bezbednosne izazove koji dolaze sa porastom broja poseta?

LJudi posećuju inostranstvo kako bi se odmorili i zabavili. Naravno da to pretpostavlja da su garantovani njihov mir i sigurnost. Bugarska je stabilna i bezbedna država. Zato se turisti u Bugarskoj osećaju izvrsno!

* Početkom ove godine obeleženo je i 140 godina srpsko-bugarskih diplomatskih odnosa. Kako biste ocenili današnju saradnju dve države i u kom pravcu će se dalje razvijati?

Na državni praznik Srbije 15. februara, predsednik Aleksandar Vučić odlikovao je bugarskog premijera Bojka Borisova najvišim ordenom u zemlji – „Ordenom Srbije na lenti“. To je najtačnija ilustracija naših savremenih odnosa – odličan politički dijalog, odnosi prijateljstva i pragmatičnosti.

Primajući „Orden Srbije“ premijer Bojko Borisov je izjavio da je to ocena za predsedavanje Bugarske Evropskom unijom. Upravo po inicijativi Bugarske, EU je vratila na dnevni red temu proširenja sa Srbijom i drugim zemljama Zapadnog Balkana. Stiglo se i do navođenja 2025. godine kao mogućeg datuma za članstvo u zavisnosti od toka reformi i toka pregovaračkog procesa.

Za nas je veoma važno da pomognemo i tako što ćemo podeliti sa vama naše iskustvo iz pregovora za članstvo. Iz ličnog iskustva znam da su reforme bolne. Ali su one neophodne, ne zbog Brisela, već zbog boljeg života srpskih državljana. Istovremeno će fondovi, koji se dobijaju od Evropske unije, pomoći Srbiji da se reformiše.

Pitate me kako vidim naše odnose u budućnosti. Sa mnogo pragmatičnosti za realizaciju velikih infrastrukturnih, transportnih, energetskih projekata, koji će povezati države regiona i u budućnosti biti deo zajedničke infrastrukture EU. Sa mnogo aktivnijih odnosa u poslovanju između dve strane. I pošto danas sa Vama razgovaramo osnovno o turizmu – sa neprestanim povećanjem broja poseta Bugara Srbiji i Srba Bugarskoj!

Kulturno-istorijski i banjski turizam u fokusu

U maju 2018. godine startovala je integrisana komunikaciona kampanja. NJen cilj je da predstavi srpskim turistima, ne samo odmarališta na moru i skijališta (većina njih im je veoma poznata i dopada im se), već i na raznovrsnost turističke ponude, kao što je već pomenuti kulturno-istorijski i banjski turizam, tokom cele godine širom zemlje. Ta kampanja će trajati do maja 2019. godine. Cilj je da popularizujemo Bugarsku pred srpskim turistima kroz različite marketing aktivnosti i u narednom periodu.

Povezani tekstovi