Foto: EPA-EFE/ DAI KUROKAWA

Za razliku od vlasnica firmi sa tržišta u razvoju, one koje posluju na razvijenim tržištima na raspolaganju imaju više resursa i prilika, uključujući i pristup kapitalu, finansijskim uslugama i programima za obrazovanje, pokazuju rezultati istraživanja Masterkard-Indeksa ženskog preduzetništva (MIWE). Indeks prati dostignuća preduzetnica i vlasnica firmi na 57 tržišta u Evropi, Latinskoj Americi, na Bliskom Istoku (sa Afrikom), Severnoj Americi i pacifičkom regionu, što čini 78,6 odsto ženske radne snage u svetu.

Rezultati istraživanja ukazuju i na to da ni razvijena tržišta sa boljim podsticajnim uslovima nisu imuna na kulturološke predrasude prema preduzetnicama. Tako je, recimo, na Novom Zelandu društvo manje naklonjeno ženama preduzetnicama. Uprkos tome, Novozelanđanke su uspele da prevaziđu prepreke i već drugu godinu zaredom zauzimaju prvo mesto na Masterkard-Indeks listi ženskog preduzetništva. Analitičari su, takođe, utvrdili da prilike za razvoj preduzetništva ne zavise isključivo od stepena ekonomske razvijenosti tržišta. U prilog tome najbolje svedoči podatak da tržišta u razvoju imaju viši procenat ženske vlasničke strukture u biznisu nego razvijene ekonomije – u Gani (uz Malavi i Nigeriju, jedno od tri nova tržišta koja su uključena u istraživanje) taj procenat iznosi 46,4 odsto, u Uganda 33,8 odsto, a u Vijetnamu 31,3 odsto. Žene na ovim tržištima postaju preduzetnice iz potrebe, podstaknute porivom za preživljavanje i to čine uprkos manjku finansijskog kapitala i lošijem pristupu podsticajnim sredstvima. „Nadamo se da će naše istraživanje poslužiti kao svojevrsni podsetnik vladama i nadležnim institucijama da kroz veći stepen finansijske inkluzije i pružanje boljeg pristupa obrazovanju, pojačaju podršku ženama koje razmišljaju o pokretanju biznisa, kao i onima koje već imaju svoje firme“, kaže Jelena Ristić, direktor za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Masterkard.

Indeks ženskog preduzetništva, koji u istraživanju koristi 12 indikatora i 25 podindikatora, prati mogućnosti preduzetnica da iskoriste prilike koje su im dostupne kroz različita podsticajna sredstva u njihovim lokalnim zajednicama i predstavlja zbir tri komponente: 1) rezultat ženskog napretka (stepen predrasuda prema ženama kao učesnicama u ukupnoj radnoj snazi, politici i poslovanju, kao i finansijsku snagu i uspon preduzetnica; 2) obrazovna i finansijska sredstva (stepen dostupnosti osnovnih finansijskih usluga, pristup naprednim obrazovnim programima i podrška malim i srednjim preduzećima) i 3) podrška razvoju preduzetništva (percepcija lakoće vođenja biznisa na lokalnom nivou, kvalitet lokalne vlasti).

Udeo žena u ukupnom vlasništvu firmi (u %) – Top 10 tržišta

1. Gana – 46,4

2. Rusija – 34,6

3. Uganda – 33,8

4. Novi Zeland – 33,0

5. Australija – 32,1

6. Vijetnam – 31,3

7. Poljska – 30,3

8. Španija – 29,4

9. Rumunija -28,9

10. Portugal – 28,7

Masterkard-Indeks ženskog preduzetništva – Top 10 tržišta sa najpodsticajnijim uslovima poslovanja

1. Novi Zeland – 74,2

2. Švedska – 71,3

3. Kanada – 70,9

4. Sjedinjene Američke Države – 70,8

5. Singapur – 69,2

6. Portugal – 69,1

7. Australija – 68,9

8. Belgija – 68,7

9. Filipini – 68,0

10. Ujedinjeno Kraljevstvo – 67,9