Stop za Bus plus 1Gojko Vlaović Foto: Miroslav Dragojević

Nakon osam godina kompaniji Apeks je istekao ugovor sa Gradom Beogradom o naplati karata preko bus plus sistema.

Ta kompanija je naime svojevremeno implementirala bus plus sistem u javnom prevozu u Beogradu i na osnovu te usluge dobila pravo da obavlja naplatu i uzima procenat od prodatih karata. Taj ugovor je sada istekao i ono što bi bilo najgore po interese kako građana tako i budžeta Grada je da se on obnovi kao štetan i nepovoljan.

Stoga, gradskim vlastima ne bi trebalo da pada na pamet da urade nešto tako pogubno ali ni da naprave sličan aranžman sa nekom drugom privatnom kompanijom.

Potpuno je pogrešno da firma koja postavi sistem za naplatu karata u narednih osam godina dobije pravo da uživa profit od njihove prodaje a da pri tom na bilo koji način ne učestvuje u procesu javnog prevoza u Beogradu.

Prema dostupnim podacima iz 2018. godine Apeks je od naplate karata inkasirao 900 miliona dinara. Istovremeno, Grad Beograd je bio prinuđen da sa čak 70 odsto iz budžeta pokriva troškove javnog prevoza. Iz tog podatka se veoma jasno vidi da ugovor sa Apeksom nije samo štetan već je i bus plus sistem naplate karata potpuno neefikasan.

Pred gradskim vlastima sada stoje dve mogućnosti. Prva je da posle prekida saradnje sa Apeksom, do kojeg bi ako se misli dobro Beograđanima moralo da dođe, preuzmu sistem naplate karata na sebe.

Na taj način bi Grad obezbeđivao novac kako za preduzeća koja se bave javnim prevozom tako i za budžet. Ne bi bilo nepotrebnih rashoda kao što je plaćanje provizije posredniku, što je Apeks u procesu funkcionisanja javnog prevoza u glavnom gradu Srbije faktički bio.

Rashodi Grada bi se dodatno smanjili i kada bi se prekinula saradnja sa privatnim prevoznicima, odnosno kada bi celokupan javni prevoz obavljalo preduzeće pod njegovom ingerencijom, a to je GSP „Beograd“. U tom slučaju sistem naplate bi moglo da obavlja ono kao što je to bio slučaj ranije.

Drugo rešenje bi bilo uvođenje potpuno besplatnog javnog prevoza kakav postoji u mnogim gradovima sveta. Potrebna sredstva, kojima bi se putnicima omogućio besplatan prevoz, sticala bi se naplaćivanjem taksi privatnim firmama, ekstra profiterima sa teritorije Grada. A takvih u Beogradu nije malo.

Postavlja se pitanje, da li je čelnicima Grada važnije da građanima ponude najpovoljniju varijantu javnog prevoza ili da privatne kompanije ostvare ekstraprofit? Šta je tu istinski javni interes, lako je prepoznati.

Svakako da je druga opcija bolje rešenje za Beograđane, ali ono što je u ovom trenutku najvažnije je da Grad ne obnovi ugovor sa Apeksom niti potpiše isto tako štetan sa nekom drugom privatnom firmom.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari