Kad zvoni, a niko se ne javlja 1

Ksenija Radovanović iz Ne da(vi)mo Beograd odgovorila je na pitanje o tome kako komentariše to što rezultati istraživanja javnog mnjenja pokazuju da Inicijativa ima najviše dva odsto glasova – da, ako se veruje toliko tim istraživanjima i, ukoliko se ne sumnja u njihovu pouzdanost, zbog čega se onda uopšte izlazi na glasanje.

Zašto se jednostavno vlast ne formira na osnovu tih istraživanja. Javnost se uoči svakog izbornog ciklusa upoznaje iznova sa metodologijom koju primenjuju istraživači u poduhvatu prognoze izbornih rezultata. Govori se o tome koja metodologija doprinosi što izvesnijem i približnijem rezultatu onog koji će se na kraju pokazati na izborima. U tom procesu pogađanja i prezentovanja podrške koju učesnici na izborima imaju od građana, računa se, razume se, i na uticaj koji same te prezentacije imaju na odluku birača za koga će se opredeliti na dan izbora.

I čini se da je tu jedna od ključnih uloga samih istraživanja, koliko će predviđeni rezultati uticati na konačnu odluku građana na biralištima. Vlast i oni koji izvesno imaju najveći procenat podrške manipulišu tim podacima u kontekstu mobilizacije biračkog tela, prikazujući prognoze o sopstvenom uspehu na granici izvodljivosti, dok opozicija, odnosno najjači opozicioni igrači, iscrpljuju prognoze izbornog rezultata na obesmišljavanju davanja glasa drugim opozicionim učesnicima, tako što sopstveni uspeh prikazuju takođe na ivici, i u teškoj zavisnosti od upravo tih glasova koji bi otišli drugim kandidatima iz opozicionog bloka. To nazivaju bačenim glasom, odnosno onim koji će u krajnjoj računici otići upravo suprotnim smerom – doprineti pobedi vlasti.

Pritom se gubi iz vida da pojedine grupe glasača nisu uhvatljive istraživačima javnog mnjenja, s obzirom na metod koji zauzima veliko učešće u dolaženju do uzorka odnosno budućih glasača – telefonom. Izvesno je da birači, recimo, Ne da(vi)mo Beograd u najvećem procentu odavno ne koriste fiksne telefone i ne javljaju se na njih, a kamoli da troše vreme odgovarajući na dosadna pitanja onih koji su sa druge strane slušalice. Reč je o posebnijem biračkom telu za koje je, s obzirom na prethodna iskustva animiranja velikog broja građana od strane Inicijative, teško pretpostaviti da se kreće na nivou statističke greške, kako se uveliko prikazuje.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari