Bože, mili, čuda velikoga! Poslednje reči – „alem-i-lahut“ (božiji svet) – koje je gospodar Gvozden izgovorio na samrti, bile su iste one koje je čuo sedamdeset godina ranije, kada se u ledenoj decembarskoj noći pojavio na kapiji tekije derviša Mevlevija u Užicu. Ma koliko se tokom dvadeset godina provedenih u bolesničkoj postelji, naprezao da poveže niti svog burnog života, nije uspevao da se priseti ničega pre te ledene noći u kojoj ga je šejh Harun Kibrisi, promrzlog i polumrtvog, istrljao snegom i potom uneo u zagrejanu sobu.

Mnogo kasnije, kada je već postao gazda, gospodar Gvozden je pričao – i verovao u to što priča – da je kao siroče bez oca i majke iz sela Vidova došao u Užice u potrazi sa hlebom. Još kasnije – negde oko 1840. – platio je trideset dukata Velizaru Avramoviču – Vinickom, moleru iz preka, da ga naslika u dečačkom dobu, na majčinom grobu u trenutku dok se zaklinje da više nikada u životu neće biti gladan. (To potamnelo i ispucalo ulje na platnu decenijama je bilo porodična relikvija Avakumovića.) Pre nego što ga je šlog zauvek obogaljio, već dobro zašao u godine, znao je da ukućanima pripoveda fantastične zgode iz još fantastičnijeg sela Vidova, odakle je navodno krenuo u svet, u čiju istinitost – kao i svi samouvereni ljudi – ni jednog trenutka nije sumnjao. Sve do poslednjeg decembarskog sumraka kada je pogledao smrti u oči i u tim užasnim očima – iza nepregledne povorke zakrabuljenih grehova – ugledao prazninu koja se prostirala od noći kada je pao pred kapijom užičke tekije pa sve unazad, do postanka sveta.

Nije, međutim, gospodar-Gvozdenova sudbina bila izuzetak. Pre je bila pravilo. U to vreme, otprilike oko 1790. Srbija je nestvarni pašaluk izgubljen u lavirintima orijentalnog carstva. U poslednjoj četvrti XVIII veka svet još uvek nije sasvim čvrst. Ili nije više tako čvrst. Isuviše je tu praznine. Previše belih mrlja. Gvozden je u mladosti slušao ulične pripovedače iz Sirije, Trakije i Anadolije koji su po čajdžinicama, za bakarni sitniš, satima pripovedali o tome kako je, vaktile, gazi – Osman na prevaru oženio svoga sina gazi-Orhana za prelepu Ulufer Hatun, prvu dervišanu islama, kćer tekfura od Jar Hisara; o tome kako je gazi-Orhan, u pratnji meleka, krenuo da širi pravu veru i učvršćuje carstvo koje od tada pa do Sudnjeg dana vazda visi o sultanovoj reči; o tome kako je kiyamet günü, sudnji dan sasvim blizu, u šta ne može biti sumnje jer je raja načisto pohasila i neposlušnošću potresa same temelje carstva, usled čega se Velika praznina širi kao pustinjski vetar. Stvar je – nepokolebivo su tvrdili pripovedači – otišla tako daleko da na samo dan hoda od Stambola prostor počinje da čili i nestaje. Da između gradova i kasaba gde se Božiji i carski poredak, vreme i prostor, održavaju samo zahvaljući Devlet-i Aliye-yi Osmaniyye – Uzvišenom Carskom Pečatu okačenom iznad vrata Ućumata, nema ama baš ničega. „Putnicima namernicima, hodočasnicima i karavanima“, uveravali su pripovedači, „zbog sporosti kretanja to izmiče opažanju, ali kada carske akindžije u galopu pojašu u ratni pohod, njihove se subaše kunu da se pred zahuktalim konjima krajolik odmotava kao svitak pergamenta, a odmah iza poslednjih konjskih repova ponovo zamotava i vraća u svemoguću Alahovu knjigu.“

Zbog odmora Svetislava Basare, umesto kolumne Famozno, ekskluzivno objavljujemo delove iz njegovog novog romana „Početak bune na dahije“, koji će izaći na jesen.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari