Novogodišnji i božićni praznici jesu dani darivanja onima koje volimo, ali često znamo da nešto poklonimo i sami sebi. Sa svih strana nas trgovci obasipaju povoljnim ponudama i pozivaju nas da po pristupačnim cenama nešto kupimo i obradujemo sebe i druge.

Tako su negde cene računara snižene, drugde su povoljniji krediti, mobilni telefoni idu uz prigodne novogodišnje pakete operatera, dok se svi ostali gedžeti zavodljivo smeše iz izloga mameći nas da ih uzmemo.

Ovdašnje tržište srećom još nije toliko komercijalizovano da od obilja i zasićenja izborom nema šta da se izabere, ali nažalost nikome još nije palo na pamet da nam ponudi audio ili e-knjige koje slušamo na mp3 plejeru ili čitamo na elektronskom čitaču. Verovatno, usudićemo se reći pogrešno, pretpostavljaju da ovde za takvu vrstu ponude ne postoji interesovanje.

Niko naravno ne dovodi u pitanje dobru staru knjigu, a upravo ovih dana se pojavio naslov čiji autor odlično promišlja o digitalizovanom društvu. Postavlja pitanja, možda nudi moguće odgovore, ali svakako natera da se zamislimo nad onim što nam je digitalizacija donela, ali i pomaže nam da možda bolje razumemo umreženu nam budućnost ispresecanu svim mogućim žičanim i bežičnim konvencijama.

Prva je svetski bestseler Bena Mezriha „Slučajni milijarderi“(Evro Đunti, prevod: Dijana Đelošević) koja govori o nastajanju sveprisutnog Fejsbuka. Prema ovom literarnom predlošku snimljen je već sada kultni film „Društvena mreža“, reditelja Dejvida Finčera. Ako niste videli film uživaćete u sjajnoj priči o prijateljstvu, genijalnosti, novcu, seksu i izdaji.

Ukratko: Eduardo Saverin i Mark Zukerberg su studenti Harvarda i obojica su genijalni na svoj način: Eduardo u sferi biznisa, a Mark u sferi informatike. Hteli su da se istaknu u društvu i privuku pažnju devojaka… A onda je Marku sinula fenomenalna ideja o sajtu koji bi bio neka vrsta virtuelne društvene mreže, mesto gde ljudi mogu da razmenjuju podatke, slike, da pronalaze ljude koje već poznaju ali i da upoznaju nove ljude… a Eduardo je imao potrebni početni kapital i znanje kako da se zaradi na takvom sajtu… I tako je otpočela nova era u svetu virtuelne društvene komunikacije.

Zanimljivo je da prema priznanju autora Mark Cukerberg nije hteo da iznese svoju verziju priče iako je bezbroj puta Ben Merzih pokušao da ga kontaktira. Upravo to i jeste upadljivo. Mark Cukerberg je naime odbijao da daje izjave po pitanju knjige i filma. Samo je kao papagaj ponavljao da su knjiga i film najobičnije izmišljotine u kojima apsolutno ništa nije istinito i autentično.

Što se tiče optužbi da je ukrao ideju i prevario nekoliko ljudi, to i nije toliko daleko od istine s obzirom na to da se Cuckerberg sudio s braćom Kameronom i Tajlerom Vinklevosom koji su ga optužili da im je ukrao zamisao. Još nekoliko ljudi se javilo i optužilo Marka Cukerberga da je ideja o Fejsbuku njihova ili barem da su je smislili zajedno sa njim, ali epilog tih priča do danas nije najjasniji. Gde ima dima ima i vatre.

Autor Ben Mezrih je diplomac sa Harvarda, objavio je deset knjiga, uključujući i bestseler Njujork Tajmsa Bringing Down the House. Radi kao kolumnista za Boston Komon, i saradnik je časopisa Flaš.

O radu na ovoj knjizi koja je uzburkala duhove kaže: „Pokušao sam da se držim što je moguće tačnije hronologije. U nekim slučajevima su izvesne pojedinosti okruženja i opisa izmenjene ili izmišljene a detalji po kojima bi se određeni ljudi mogli prepoznati promenjeni su kako bi se sačuvala njihova privatnost. Osim nekoliko javnih ličnosti koje se pojavljuju u ovoj priči, imena i lični opisi su izmenjeni.

Poslužio sam se i tehnikom osmišljavanja dijaloga, koji sam zasnovao na prisećanju učesnika na suštinu datih razgovora. Neki od razgovora prenesenih u ovoj knjizi odvijali su se tokom dužeg vremenskog razdoblja, na različitim mestima, i zato su neki od njih, kao i mesta na kojima su se odvijali, iznova stvoreni i sažeti. Umesto da ih raštrkam, razgovore sam ponekad smeštao u okruženje koje mi se činilo najpodesnije.“

Sajt treći u svetu po broju poseta

Fejsbuk je postao treći internet sajt u svetu, pošto je u novembru premašio Jahu u pogledu pojedinačnih poseta, preneli su francuski elektronski mediji. Prema podacima istraživačke kompanije komSkor, Fejsbuk je premašio u novembru Jahu koji je sada potisnut na četvrto mesto, pošto je u tom mesecu Fejsbuk ostvario 648 miliona jedinstvenih poseta, a Jahu 630 miliona. Pre tačno godinu dana, Fejsbuk je imao malo više od 400 miliona pojedinačnih poseta, dok ih je „Jahu“ imao 600 miliona. Osim toga, vreme koje korisnici provode na „Fejsbuku“ vrtoglavo raste, tako da sada dostiže u proseku pet sati i 25 minuta mesečno. Tanjug

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari