Antologija na zidu uspomena 1Foto: FoNet/ Nenad Đorđević

Više novca za jubilarno izdanje Festivala autorskog filma (FAF) neće biti. Budžet je na istom nivou kao i prethodnih godina – vrlo skroman ali se domaćinski troši, rekao je Igor Stanković, direktor FAF-a, danas u Kombank dvorani.

On je konferenciju za novinare otvorio podsećanjem na profesora Vladu Petrića i najavio da će u znak sećanja na njega biti upriličena posebna projekcija filma „Zid uspomena“.

Takođe, predloženo je da Nagrada za najsinematičniju sekvencu u igranom filmu ponese njegovo ime, ali da ovo priznaje, po želji Vlade Petrića i dalje ostane posveta Slavku Vorkapiću.

– Veći deo pratećeg programa programa FAF-a biće u znaku sećanja – pre svega, to je program Antologija Festivala autorskog filma za koju je napravljen reprezentativan izbor filmova od 1994. godine do danas. Biće prikazano 16 filmova, najavio je je umetnički direktor FAF Srđan Vučinić.

On je dodao da bi profesor Petrić bio taj ko bi voleo da pogleda taj program.

– To su filmovi koji sadrže tu kinestetičnost i sinematičnost na kojima je on insistirao kao sledbenik Slavka Vorkapića. Dakle, taj pokret kamere u samom kadru i to kretanje koje izaziva visceralno dejstvo u gledaocu, koje je iracionalno i koje je nešto što film izvodi iz naracije, iz neke klasične umetnosti i dovodi ga do toga da bude potpuno samosvojna umetnost, možda bliska muzici, baletu, poeziji – kazao je Vučinić.

Prema njegovim rečima, upravo zato nije čudno što je i poslednji film profesora Petrića posvećen Emili Dikenson, velikoj američkoj pesnikinji, koji će sledeće godine imati premijeru u NJujorku. Vučinić je istakao da se Petrić veoma rano uključio u rad Festivala i u rad Jugoslovenske kinoteke.

– Za nas je velika čast što je profesor Petrić prepoznao ovaj festival kao mesto gde se zaista ispoljava ono što bi Slavko Vorkapić rekao „true cinema“, to jest, istinski film, za razliku od onoga što je „entertaiment“. Tu razliku je Vlada voleo da pravi kao Vorkapićev sledbenik, ali, donekle i nadograđujući ga svojim briljantnim analizama za Kusturicu i Felinija – podsetio je Vučinić.

On je skrenuo pažnju da će u pratećem programu povodom 90 godina od rođenja i 25 godina od smrti Aleksandra Saše Petrovića biti prikazan skoro ceo njegov opus i da će biti upriličeno umetničko veče posvećeno Predragu Goluboviću.

– Reč je o veoma značajnom autoru jugoslovenskog filma, a posebno su važni njegovi ratni filmovi koji obuhvataju prostor između sećanja, fantazma i predosećaja rata – kazao je Vučinić, dodajući da će u sklopu ove celine biti prikazan film „Sezona mira u Parizu“ snimljen 1981. godine.

Selektorka programa Hrabri Balkan Maša Seničić kazala je da kada su ona i Stefan Ivančić pre pet godina ustanovili ovu celinu da su ih mnogi pitali šta su hrabrost i Balkan, te da sada, kao ni pre, nemaju potrebu da na ovo pitanje odgovore jasno, ali da tome služi ovogodišnja selekcija koja nikad nije ponovljena i koja je uvek spoj raznolikih glasova – žanrovskih i tematskih.

– U sklopu ovog programa biće prikazana čak tri dugometražna filma. Selekcija je takmičarska i u njoj učestvuju igrani dokumentarni, eksperimentalni, kratki film, srednji metar, dakle ostvarenja bez ikakvih ograničenja – podsetila je Seničić.

Hrabri Balkan predstaviće ovaj put devet filmova iz pet zemalja Srbije, Bosne i Hercegovine, Slovenije Turske i Grčke.

U sklopu programa „Band A Part“, koji je, kako je podsetio Stefan Ivančić, od začetka donosio „hrabre glasove svetske kinematografije“ biće predstavljena tri velika autora. To su: Pedro Košta i njegov film „Vitalina Vera, Albert Sera sa ostvarenjem „Sloboda“ i filipinski reditelj Lav Dijaz s filmom „Zastoj“, koji će ovog puta biti kratak – četiri sata, našalio se Ivančić aludirajući na praksu ovog autora da pravi filmove koji traju i do 12 sati.

– Glavni festivalski žiri koji će ove godine odlučivati o tri nagrade Grand Pri za najbolji film Aleksandar Saša Petrović, nagrada za režiju i nagrada za najbolji scenario, koja nosi ime Gordana Mihića, ove godine čine reditelji Ognjen Glavonić i Hana Jušić, francuski filmski kritičar Arijel Švajcer – rekao je reditelj Srdan Golubović.

Karte za jubilarni FAF od juče su u prodaji za projekcije filmova u svim bioskopima, a to su Kombank dvorana, Dom omladine Beograd, Dvorana Kulturnog centra, Jugoslovenska kinoteka, Dom kulture studentski grad, Bioskop Fontana, Bioskop Dragan Gaga Nikolić, Bioskop Art i Centar za kulturu Vlada Divljan.

Neću da potpišem, hoću da razgovaramo

Srđan Vučinić je skrenuo pažnju da je film Vlade Petrića „Zid uspomena“ kako je i on sam govorio njegovo testamentarno ostvarenje. To je film ispovesti, govori o zidu njegove kancelarije u Harvardu sa svim sećanjima ovog autora. Vučinić je podsetio i na „Belgrade manifesto“ koji je potpisan 2007, koji se tiče položaja autorskog filma u svetu i koji su sastavili filmski autori Nora Hope iz Berlina i Džon Sanders iz Londona. Manifest je potpisalo 90-ak svetskih autora, među kojima su Sokurov i Aki Kaurismaki. Vučinić ističe da je Vlada Petrić rekao: „Ja neću to da potpišem, ja hoću da o tome razgovaramo.“ Tako je napravio konferenciju o autorskom filmu“, podsetio je Srđan Vučinić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari