’’Bakar gori’’: Otvorena izložba radova umetnice Lale Raščić 1Foto: galerija Hestia

U galeriji i umetničkoj rezidenciji Hestia, otvorena je izložba radova umetnice Lale Raščić – ‘’Bakar gori’’.

Izložbu je otvorila kreativna direktorka galerije Anja Obradović Bourrellis, koja je predstavila kuma izložbe, muzičara Damira Imamovića, koji je mnogobrojne posetioce bliže upoznao sa radom umetnice, ali i samom izložbom ‘’Bakar gori’’.

’’Bakar gori’’: Otvorena izložba radova umetnice Lale Raščić 2
Foto galerija Hestia

Damir Imamović, bosanskohercegovački muzičar, pevač, kompozitor i interpretator tradicionalne bosanske sevdalinke, kao kum ove izložbe i prijatelj umetnice, osvrnuo na Lalin rad i činjenicu da se ova izložba oslanja na tradiciju s jedne strane i grčku mitologiju s druge strane.

Izložbu “Bakar gori” čine upravo dva kruga koji predstavljaju tradiciju i mitologiju – s jedne strane reč je o tepsiji – simbolu folklorne tradicije tepsijanja, a sa druge o gorgoneju – apotropejskom prikazu Meduzine glave iz doba Antičke Grčke.

’’Bakar gori’’: Otvorena izložba radova umetnice Lale Raščić 3
Foto galerija Hestia

Izložba je multimedijalna i čine je predmeti od bakra, video radovi, grafike i instalacije.

– Ono što ističe Lala Raščić je da se njen rad bavi nametnutim patrijarhalnim društvenim normama i izbavljenjem tradicije od folklorizacije nastale pod uticajem nacionalnih politika. U procesu stvaranja ove izložbe umetnica se poziva na različitu literaturu, uključujući i esej “Smeh Meduze” francuske feminističke autorke Hélène Cixous (Helen Siksu) iz 1975.godine u kojem autorka kao cilj teorijskog koncepta postavlja stvaranje feminističkog glasa, odnosno njegovo oslobađanje, koje je moguće jedino kroz izraz – čin pisanja. Jedan od krugova, dakle, kroz koje se na izložbi oslobađa ženski glas je bakarna tepsija – njen rotirajući zvuk odjekuje prostorom, a vezan je za tradiciju tepsijanja, koja je najviše prisutna na području Bosne i Hercegovine, ali i šireg Balkana, a svoj koren vuče još iz Osmanskog doba. To je drevni način pevanja, uglavnom žena, uz okretanje plitke i okrugle bakarne tepsije. Drugi krug koji čini srž izložbe je gorgonej koji kod Lale Raščić poprima različite forme i medije – masku, objekte od stakla, crteže, video; pa konačno i samu njenu formu – oblik savremene žene-performerke u oklopu koja postaje medij za vraćanje glasa Meduzi i ponovno formiranje, odnosno remitizaciju njenog lika – kaže Neva Lukić, kustoskinja galerije Hestia i autorka teksta izložbe ‘’Bakar gori’’.

’’Bakar gori’’: Otvorena izložba radova umetnice Lale Raščić 4
FOTO: Ivan Slipcevic

“Hefest” zadužen za izradu tepsije i Meduzinog oklopa na ovoj izložbi je Nermina Beba Alić, jedina žena “kazandžijka” u Sarajevu (zanatlija koji izrađuje tradicionalno bakarno posuđe)

Izložba ’’Bakar gori’’ biće otvorena do 28. aprila 2023. godine. Galerija Hestija nalazi se na adresi Topličin venac 14/9

Biografija umetnice:

Lala Raščić (rođena 1977. u Sarajevu, živi i radi u Sarajevu i Zagrebu) je medijska umetnica i performerka koja koristi performativne strategije vezane za stvaranje novih narativa i pripovesti koji uključuju verbalne video performanse, performativno-instalacijske ambijente, video projekcije, objekte, svetlo, crtanje i slikanje. Njena interesovanja su ukorenjena u načine izvođenja teksta, što se ogleda u njenom interesovanju za tradicionalne i savremene pripovedačke prakse, usmene istorije i umetnost monodrame.

Većina projekata Lale Raščić je dosledno istraživačke prirode. Umetnica gradi svoj umetnički narativ oko pitanja feminizma, istorije, novih čitanja tradicije i mapiranja njenih tragova u današnjoj svakodnevici. Njeni radovi nalaze se na granici između performansa i multimedije, istovremeno kombinujući audio-vizuelno, pokret, sliku i crtež i skulpturalne objekte.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari