… najavljeno je juče konferenciji za novinare u Skupštini grada. Umetnički direktor i selektor Bitefa Ivan Medenica, osvrnuvši se na slogan ovogodišnjeg izdanja kazao je da on stvara brojne asocijacije , ali da pre svega objedinjuje dramaturgiju ovogodišnje selekcije i u umetničkom i u problemsko tematskom smislu.

– Smatramo da je neophodno da Bitef ostvari te svoje dve misije koje ima od osnivanja. Jedna je da prepoznaje i u ovim novonastalim okolnostima i dalje radikalno, provokativno, prevratničko u pogledu umetničkoga izraza, ali s druge strane i ono što je provokativno u smislu tematike i promišljanja sveta u kome živimo. Slogan „Svet bez ljudi“ na koji asocira i ovaj naš nimalo prijatnog izgleda gorila na plakatu mogao bi da se prevede i kao svet bez „pravih“ ljudi – kazao je Medenica.

On je istakao da je to tako zato što je sada Bitef problemski fokusiran na uznemirujuće i opasne fenomene, a to je pre svega izraženo – u jednom opštem zaokretanju savremenog društva u desno.

– Tome u prilog ide sve izraženiji desni populizam, rasizam, autoritarni poretci, koji niču na sve strane i koji odnedavno eufemistički nazivamo neoliberalne demokratije – primetio je Medenica.

Prema njegovim rečima, putovanje 52. Bitefa počeće 13. septembra u prolog danu sa predstavom „Odilo. Zatamnjenje. Oratorijum“, u režiji legendarnog slovenačkog avangardnog umetnika Dragana Živadinova i koprodukciji Slovenskog mladinskog gledališča i Centra za urbanu kulturu Kino Šiška. Predstava govori o Odilu Globočniku, poreklom iz Slovenije, jednom od najvećih nacističkih zločinaca i jednog od petorice ljudi koji je Hitlera mogao da pozove su svako doba.

Svečano otvaranje Bitefa biće u Jugoslovenskom dramskom pozorištu, gde će ponovo posle dve godine nastupiti jedan od novih i, prema mišljenju gledalaca, omiljenih umetnika Bitefa francuski reditelj Žoris Lakost koji će nastupiti sa svojom muzičkom predstavom „Svita BR 3 Evropa“, sastavljenom od 28 numera koje izvode dva operska pevača u pratnji pijaniste. Svaka od numera je zasnovana na dokumentarnom audio materijalu iz po jedne od zemalja Evropske Unije i tiče se nekim od društvenih problema kojima se 52. Bitef bavi – ksenofobija, autoritarni poretci itd.

Medenica je najavio i dve predstave Olivera Frljića, doajena političkog teatra u regionu i u Evropi, koji će se nastupiti 16. septembra i 17. septembra s komadima „Gorki- Alternativa za Nemačku?“ (Teatar „Maksim Gorki“, Berlin) i “ Šest lica traži pisca“ u izvođenju Satiričkog kazališta Kerempuh iz Zagreba. Obe predstave se bave fenomenima ekstremne desnice i njenim usponom u Nemačkoj i u Hrvatskoj, ali i pitanjima teatra.

Predstava „Bolivud“ Maje Pelević u izvođenju Narodnog pozorišta iz Beograda je komad koji se u jednoj naizgled treš, lajt i treš estetici bavi problemima društva u tranziciji – raspodelom društvene imovine, položajem radnika u kulturi i različitim oblicima ksenofobije. Ovaj blok predstava kulminiraće komadom „No 43 Prljavština“ Teatra 099 iz Estonije, koji je svojevrsna metafora sveta bez pravih ljudi – deset vrhunskih glumaca plesača u svojim svakodnevnim životnim situacijama tokom dvosatne predstave valjaju se u blatu.

Predstave „Večna Rusija“ u nemačkoj produkciji, zatim „PA AM“ iz Izraela i “ Zaostavština. Komadi bez ljudi“ iz Švajcarske su blok projekata koji su zapravo pozorišne instalacije, jer u njima doslovno živog čoveka na sceni nema i u njima se problematizuje umetnički izraz novih teatarskih tendencija. Ivan Medenica je istakao da se vrhunac toga vidi u predstavi, koja će zatvoriti ovogodišnji Bitef nastupom velike međunarodne zvezde Alana Platela, koji je zajedno s Fabriciom Kasolom napravio „Rekvijem za L“, koji će biti izveden 22. septembra u Sava centru.

– Platela je kroz performativni iskaz napravio muzičku partituru koja je spoj Mocartovog rekvijema i afričkih pogrebnih pesama. Devedeset odsto ove koncertne predstave izvode afrički umetnici, dok na platnu u pozadini teče video rad u kojem jedna bela gospođa umire. Reč je o stvarnoj osobi koja je želela da je u terminalnoj fazi bolesti snimaju. To nije prenos smrti, već veoma lična i dirljiva predstava, koja je stavljena na kraju, jer ima i svoju političku konotaciju – za belu gospođu pevajući beli rekvijem zapravo Crnci vrše opelo i to jeste jedan crni rekvijem za beli svet – zaključio je Ivan Medenica.

Plakat za ovogodišnji Bitef je dizajnirala Agencija New Moment. Grad je za Bitef izdvojio 26 miliona, a Ministarstvo kulture 14 i po miliona dinara.