Festival u Kanu: Žiri će imati ozbiljnih problema - neće imati dovoljno nagrada 1foto EPA-EFE/CLEMENS BILAN

Mogu da vam kažem da će, kako sada stvari stoje, a tek je prošla polovina festivala, žiri imati ozbiljnih problema.

Jednostavno – neće imati dovoljno nagrada.

Jer toliko je inspirativnih, intrigantnih, smelih, inteligentnih i odvažnih ostvarenja, da će, čini mi se, palmi biti malo.

Zato im predlažem da blagovremeno odu do nekog rasadnika i obezbede dovoljne količine kako u subotu veče ne bi bilo panike!

 

Novi talas

Čudo se dogodilo!

Trebalo je doista imati hrabrosti i talenta pa se uhvatiti u koštac sa rekreacijom kultnog francuskog filma „Do poslednjeg daha“ i još ga predstaviti na Kroazeti!

I kad se još zna da je to učinio jedan Amerikanac, podvig je tim veći!

U svom najnovijem filmu, „Novi talas „/ Nouvelle Vague, Ričard Linklejter uranja u mitologiju nastanka „Do posednjeg daha“ / À bout de soufflé.

I to čini sa osmehom, igrom i ogromnom dozom šarma.

Film je i omaž i komedija karaktera; duhovit, autoironičan, pun sitnih gegova, intelektualnih dosetki i ljubavnih tenzija koje paraju kadar jednako kao i stara Leica kamera.

Linklejter prikazuje ključne figure tog doba, uključujući Godarda (Guillaume Marbeck), Džin Siberg (Zoey Deutch), Žan Pol Belmonda (Aubry Dullin) i Fransoa Trifoa (Adrien Rouyard), kroz portrete koji oživljavaju njihovu energiju i kreativnost.

Film istražuje i tenzije iza kulisa, poput sukoba između Godara i producenta Georgesa de Beauregarda, osvetljavajući složenost umetničkog stvaranja u revolucionarnom periodu.

Nisu zaboravljene ni Šabrolova lula, Godarove naočari, Belmondov šeširić, Džin Siberg baletanke i frizura a la garcon.

Inspirisani i nadahnuti američki sineasta se ne boji da bude razigran – njegov Godar mrmlja, blefira i luta u potrazi za smislom umetnosti, dok Siberg i Belmondo vode beskonačne dijaloge o životu, cigaretama i kadrovima.

Ovaj pitak, lagan i gledljiv film se istovremeno podsmeva i divi svojim junacima, ne idealizujući ih, već ih prikazujući kao mlade ljude sa neutaživom žudnjom za promenom i haosom koji je nužan deo svakog stvaranja.

„Nouvelle Vague“ je istovremeno duhovita lekcija iz istorije filma i pravi mali kabare snova – zabavan, šarmantan i pun one Linklejterove neopipljive topline, koja svaki njegov film čini ljudskijim, čak i kada govori o revoluciji.

Ovoga puta filma.

Hrabre nove autorke

Festival u Kanu: Žiri će imati ozbiljnih problema - neće imati dovoljno nagrada 2
foto EPA-EFE/MOHAMMED BADRA

U svom rediteljskom debiju glumica Kristen Stjuart donosi adaptaciju memoara Lidije Juknavič, stvarajući film koji je istovremeno intiman i neukrotiv.

„The Chronology of Water“ prati Lidijin put kroz traumu, seksualno oslobađanje i umetničko samootkrivanje, prikazujući njenu borbu za pronalaženje glasa u svetu koji često guši žensku ekspresiju.

Radnja filma kreće od trenutka kada mlada plivačica, suočena s porodičnim nasiljem i gubitkom novorođenčeta, beži iz tradicionalnih okvira i kreće putem autodestrukcije, eksperimentisanja i umetnosti – tragajući za sobom kroz razne oblike pobune.

Imogen Poots u ulozi Lidije pruža snažnu i transformativnu ulogu, dok Stjuart koristi fragmentisanu naraciju, 16mm film i disonantni zvučni dizajn kako bi dočarala psihološki haos i emocionalnu intenzivnost.

„The Chronology of Water“ nije samo film o traumi; to je umetnički čin otpora, koji potvrđuje Stjuart kao hrabru novu autorku u savremenom filmu.

Festival u Kanu: Žiri će imati ozbiljnih problema - neće imati dovoljno nagrada 3
foto EPA-EFE/MOHAMMED BADRA

U svom drugom dugometražnom filmu, „Renoir“, japanska rediteljka Chie Hayakawa donosi intiman i lirski prikaz odrastanja jedanaestogodišnje devojčice Fuki u predgrađu Tokija 1987. godine.

Dok se suočava sa teškom bolešću oca i emocionalno odsutnom majkom, Fuki se povlači u svet mašte, istražujući telepatiju i gradeći sopstveni unutrašnji svet.

Hayakawa, poznata po svom prethodnom filmu „Plan 75“, koristi suptilnu režiju i vizuelni stil koji podseća na impresionističke slike Renoara, stvarajući atmosferu koja je istovremeno nostalgična i duboko emotivna.

Kroz Fukiinu perspektivu, film istražuje teme tuge, usamljenosti i snage dečje imaginacije.

Glumačko ostvarenje mlade Yui Suzuki kao Fuki je posebno, zapanjujuće, donoseći autentičnost i dubinu liku koji balansira između detinjstva i suočavanja sa stvarnošću.

Ovim impresivnim introspektivnim delom Hayakawu je još jednom potvrdila da joj je mesto među najznačajnijimu autorkama u savremenom japanskom i svetskom filmu.

 

O krhkosti i bolu

Festival u Kanu: Žiri će imati ozbiljnih problema - neće imati dovoljno nagrada 4
foto EPA-EFE/GUILLAUME HORCAJUELO

U svom najnovijem filmu „Die, My Love“ rediteljka Lin Remzi, o kojoj sam vam pre neki dan detaljno pisala, donosi intenzivnu i emocionalno snažnu priču o Grace, mladoj majci koja se suočava s postporođajnom depresijom i psihotičnim epizodama, izolovana u ruralnoj Montani.

Film istražuje teme mentalnog zdravlja, majčinstva i identiteta, ne nudeći jednostavne odgovore, već poziva gledaoce na introspektivno putovanje kroz Graceinu psihu.

Dženifer Lorens briljira u glavnoj ulozi, prikazujući Graceinu unutrašnju borbu sa izuzetnom dubinom i složenošću.

Podržan snažnim izvođenjima Roberta Patinsona, LaKeitha Stanfielda, Sisi Spejsek i Nika Nolta, „Die, My Love“ je film koji ostavlja dubok utisak, podsećajući nas na složenost ljudskih emocija i izazove s kojima se suočavaju žene u savremenom društvu.

Slavna Škotlanđanka Lin Remzi, majstor vizuelne psihologije i dela unutrašnje napetosti, ponovo dokazuje da je jedno od najradikalnijih i najosećajnijih imena savremenog autorskog filma.

Njena kamera ne beleži svet – ona ga oseća, razlaže, i iznova sastavlja u fragmentima bola, želje i tišine.

„Die, My Love“ nije samo film o padu – to je krik žene koju niko nije čuo na vreme.

Festival u Kanu: Žiri će imati ozbiljnih problema - neće imati dovoljno nagrada 5
foto EPA-EFE/CLEMENS BILAN

U svom najnovijem filmu „A Pale View of Hills“ japanski reditelj Kei Ishikawa donosi introspektivnu adaptaciju debitantskog romana nobelovca Kazua Išigura.

Film prati Etsuko, japansku udovicu koja živi u Engleskoj osamdesetih, dok se priseća svog života u postratnom Nagasakiju pedesetih godina.

Kroz njene fragilne i ponekad nepouzdane uspomene, otkrivaju se složeni odnosi sa ćerkama i prijateljicom Sashiko, osvetljavajući teme gubitka, krivice i kulturne dislokacije.

To je priča o ljudskoj krhkosti, traumama, bolu i istorijskom nasleđu koje odjekuje preko generacija i kontinenata.

Ona istražuje istoriju kao ličnu mitologiju, sa slomljenim sećanjima koja oblikuju upečatljiv, ali duboko dvosmislen narativ.

Ima nečeg dirljivog, setnog, ljudskog u toj zanimljivoj i potresnoj priči, koja je prelepo filmovana i kojom dominira čarobna, nestvarna Suzu Hirose, u svojoj blistavoj krhkosti.

 

Dokumentarac o Orvelu

Raoul Peck, jedan od najsamosvojnijih političkih autora današnjice, u svom dokumentarcu „Orwell – 2plus 2 = 5“ ne pravi biografski film – on vodi rat protiv zaborava.

Njegov Orvel nije samo pisac, već svedok epohe čiji su duh i demoni živi i danas.

Peck se vešto igra kontrastima – između slike i glasa, arhive i inscenacije – stvarajući film koji ne pokušava da se dopadne, već da probudi.

U Peckovom rukopisu oseća se odjek „I Am Not Your Negro“, ali umesto Boldvina sada govori Orvel – hladnije, britkije, ali jednako proročki.

Vizuelna naracija teče kao tok svesti, razbijajući klasične forme kako bi se podvuklo jedno ključno pitanje: da li svet koji Orvel opisuje još traje, samo pod drugim imenom?

Ono što Peck postiže jeste paradoks – vraća Orvela u istoriju da bi ga oslobodio iz nje.

On nas ne poziva da čitamo Orvela, već da ga živimo.

Film gori tiho, ali ostavlja pepeo koji se lepi za savest.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari