Maja Kolarić, umetnička direktorka i kustoskinja „Novembra“, kaže da je ovaj izlagački prostor postao nezaobilazno mesto na umetničkoj sceni Beograda, iako je bio izazov otvoriti galeriju na Vračaru koji je po svojoj ponudi poznatiji po restoranima i kafićima.

– Poseta galerije kreće se između 30 i 50 ljudi dnevno. To je na mesečnom ili godišnjem nivou impresivna cifra, kojoj se možda nismo ni nadali za početak. Drago nam je što je Beograd prepoznao i nagradio naš trud – kaže Kolarić.

Uz konstataciju da je zadovoljna reakcijama publike i stručne javnosti, ona skreće pažnju na zanimljivu izložbu radova Selme Selman, mlade bosanskohercegovačke umetnice, aktivistkinje i filantropkinje, kojom će se završiti ovogodišnja izlagačka sezona u „Novembru“. Reč je o autorki koja se bavi temama identiteta, nasleđenih sociokulturnih predrasuda, stereotipima, ali i emancipacijom i ljudskim pravima.

– Inspiraciju za svoj rad Selma crpi iz sopstvenog iskustva, kao i života svoje porodice. Na izložbi će biti prikazani video-radovi „Ne gledaj ciganku u oči“, „Haram“ i fotografija „Viva la Vida“ koji svojim narativima ruše stereotipe o romskoj ženi. S druge strane je izbor crteža i slika na metalnim objektima, mahom pronađenim na ulici. Oni predstavljaju „Urbanu pastoralu“ romske zajednice ali i lični dnevnik umetnice i njene porodice koji govore o egzistenciji, borbi za život, ali nose i univerzalno načelo da se nametnuti društveni okviri uz određeni trud ipak mogu prevazići – objašnjava Kolarić.

Ona ukazuje i na važan segment Selminog aktivizma – fondaciju „Marš u školu“ kroz koju umetnica sakuplja novac kojim pomaže školovanje romskih devojčica.

– Izložbu Selme Selman simbolično otvaramo 10. decembra na Međunarodni dan ljudskih prava kako bismo pomogli u promovisanju humanitarnih aktivnosti umetnice, ali i zajedno sa Selmom prikupili sredstava za njen projekat kojim pomaže decu romske zajednice u edukaciji i sopstvenim primerom ih podstiče i ohrabruje – ukazuje Kolarić. Ona smatra da se danas ne može govoriti o umetničkoj sceni zemlje samo kroz umetnike koji žive unutar njenih granica i da zbog toga u „Novembru“ osim umetnika koji žive i stvaraju u Srbiji, predstavljaju i one koji su otišli.

– Za njih je to prilika da se ponovo povežu sa domaćom publikom, a javnost, kolekcionari i ljubitelji umetnosti steknu nove uvide ili saznanja o radovima ovih fantastičnih umetnika sa veoma uspešnim internacionalnim karijerama. To je nešto što nas je u startu izdvojilo od ostalih galerija – kaže Kolarić. Ona dodaje da prilikom izbora umetnika i radova u Novembru nastoje da zadovolje nekoliko faktora.

– Trudimo se da umetnost prikazana u našoj galeriji zadovoljava visoke umetničke standarde, ali, pošto smo i privatna galerija okrenuta prodaji, bitno nam je da cena i kvalitet rada budu u balansu kao i da je cena potkovana relevantnošću nekog većeg tržišta izvan Srbije – ističe Kolarić

U „Novembru“ se trude da umetnost približe i najmlađima. Porodični dan prilika je za podsticanje kreativnosti kod dece uzrasta od tri do 10 godina.

– Deca su, za razliku od odraslih, vrlo neposredna, iskrena i radoznala. Dešavalo se, naročito u letnjem periodu kada su vrata galerije bila širom otvorena, da deca, privučena onim što vide, budu ta koja uvode roditelje u galeriju. To je za nas bio znak i prilika da upravo toj našoj najmlađoj publici posvetimo više pažnje. Pokušaćemo da ustalimo tu praksu i da jednom mesečno okupimo roditelje i decu. Želimo da podstičemo njihovu kreativnost i radoznalost, doprinesemo u boljem razumevanju jezika savremene umetnosti ali i da stvaramo nove kulturne navike kod dece – poručuje Maja Kolarić.