Foto: FoNet/ TV FoNet

Ako ste došli na njihov koncert, to znači da kapirate šta sve klasična muzika danas može da bude i kako sme da se bez ogrešenja o svoju suštinu tumači i izvodi, a da ostane u kontaktu sa sadašnjim vremenom, bez obzira iz kog doba ona sama originalno poticala. Na stranu čuvene kolaboracije ovog Kvarteta sa superzvezdama poput Elvisa Kostela, Bjork ili Pola Makartnija – doživeti neku njihovu uzbudljivu interpretaciju iz domena takozvane ‘ozbiljne’ muzike, možda je još i prevratničkiji čin od tek toga da podelite kao klasični umetnik neki stejdž sa velikanima rok žanra. A sve vreme ne narušavajući poštovanje za autentične kompozitorske vizije.

Za ovu priliku, Brodski kvartet izabrao je zaista distingviran niz dela, u kojem su mesta našli Šostakovič, Betoven, Karen Tanaka i Mendelson. Sve te kompozicije povezuje snažan doživljaj gubitka, bitka sa podnesenim bolom i naporni tereti duše i srca s tim u vezi. No, pomenuti stvaraoci ne bi bili to što jesu, da svoju pretrpljenu tugu i udarce sudbine nisu investirali u veliku umetnost. Veliku, ne samo iz razloga što su ovi otmeni i kompleksni gudački kvarteti napisani sjajnim autorskim jezikom, već zato što oni i dan-danas ostavljaju upečatljiv utisak na slušaoca svojim živim glasovima, čije značenje možemo savršeno razumljivo da razaznajemo i u našoj svakodnevici XXI veka. To jeste dobrim delom zbog osobenog interpretativnog pristupa samog Kvarteta Brodski, ali svakako i zato što su baš ovi umetnici koji ga čine umeli da pronađu komade koji ih izazivaju u sadašnjici da budu protumačeni sviračkim izrazom savremenog čoveka, kao i da se nenadanim vezama ukopčaju među sobom.

NJihov uvodni Šostakovič (Gudački kvartet br. 7 fis-moll op. 108) tako momentalno angažuje vaše najskupocenije emocije svojom bolnom odlučnošću i jednim složenim zvučnim putešestvijem po unutrašnjim hodnicima nedostajanja. Zato ćete se već u narednom Betovenu (Gudački kvartet br. 11 f-moll op. 95 „Ozbiljni“) zapanjiti do koje mere sam Ludvig Van korespondira ne samo sa Šostakovičem, već i sa vama lično. Ta oluja osećanja koja se stuštila na zvuk instrumenata i ulila jedno specijalno gorivo u ekspresivne rezervoare Brodski kvarteta, ta prenežnost suštinski moderna, taj sasvim rokerski juriš u metu onog najintimnijeg u životu i stvaranju – i sviranju! – prepleteni su ovde na jedan žestoko privlačan način.

Energetski intenzitet zaista predivnog komada „Na Betovenovom grobu“ koji potpisuje savremena japanska kompozitorka Karen Tanaka, takođe se u drugom delu koncerta gotovo neprimetno uliva u snažnog Mendelsona (Gudački kvartet br. 6 f-moll op. 80). On je tu da zaokruži ovo specijalno veče svojim pak nošenjem sa nestankom voljenog bića, koje je u ovom poslednjem komadu na zvaničnom programu u znaku potresnog tonskog obrušavanja i vibrantne kontemplacije nad neumitnim odlaskom.

Ali, da ovaj ponovni susret sa Brodski kvartetom ne protekne u celosti kao setno hodočašće u samo središte srca, pobrinula se niska sjajnih biseva – još jedan ljupki Mendelson, duhoviti Šostakovič i čudesna nova kompozicija Isidore Žebeljan. Baš smo uživali.