Ima li mesta za kulturu u vremenu opskurnog života? 1Foto: Tanja Drobnjak

„Koji je status umetnosti koja je nastajala proteklih godina, a u kontekstu svakodnevne prezasićenosti dnevnim vestima, kada je intenzitet toka informacija na nivou rata u Ukrajini i Gazi, a lokalno kada se protesti šire nezaustavljivo pred očajem siromaštva? Da li je u ovakvom kontekstu neukusno pričati o postavci u beloj galeriji, o pogledima i video-instalacijama? Na ovo pitanje svako mora da odgovori za sebe; ja mislim da nije, naprotiv, da izložbene postavke mogu da nam pruže toliko potrebni odmak od neizvesnosti i utehu da nismo sami. Što među radovima, što među publikom“,navodi se u pozivu na tri finalne  izložbe za 2023. godinu, koje su otvorene u Kulturnom centru Beograda.

Sinoć je u Likovnoj galeriji Kulturnog centra Beograda Vladimir Perić Talent, predstavnik Republike Srbije na 55. Bijenalu likovnih umetnosti u Veneciji (2013), publici ponudio radove naslovljene „Namenjeno – zamenjeno”.

Njih čine dve serije grafičkih rešenja poruka upozorenja-podsećanja-zabrana štampanih na limenim pločama koje su se kao znakovi koristile u industriji, kao i na kutijicama šibica.

Kontekst je Jugoslavija i istočnoblokovska Evropa, a grafički jezik govori o šezdesetim godinama prošlog veka.

Pouke kažu: Trezvenost na radu, garancija sigurnosti na radu; Ne loži vatru u šumi; Ne zagađujte vazduh i vodu… Ima, međutim, i složenijih rešenja, koja uključuju i određeni ideološki okvir – Drugovi, zaštita na radu je vaše pravo, obaveza, odgovornost – ili imperativ – Pušenje nije samo štetno, već i opasno – ili određene socijalne vrednosti – Čuvajući sebe, čuvaš i porodicu…

Kako Maja Stanković u pratećem tekstu osvetljava: „Kao iskusni dugogodišnji arhivar naše prošlosti, kolekcionar našeg detinjstva, sakupljač fragmenata naše svakodnevice, Vladimir Perić Talent nas iz našeg haotičnog, visokorazvijenog tehnološkog sveta digitalne kulture vraća u, naizgled jednostavan, uređen svet koji obiluje jednostavnim, direktnim rešenjima kako da izbegnemo opasnost. Da li je izložba ‘Namenjeno-zamenjeno’ naša ‘druga šansa’?”

Ima li mesta za kulturu u vremenu opskurnog života? 2
Foto: Tanja Drobnjak

Izložbu u galeriji Podroom potpisuje druga predstavnica Srbije na Venecijanskom bijenalu, ali 53. izdanju (2009), Katarina Zdjelar.

Kroz pokret i rаzmenu tela, glasa i slike njena dva najnovija video-rada naslućuju problematiku mnogo većih društvenih, kulturnih i političkih procesa u odnosu na one koji se konkretno izvode.

Stihovi Atene Farokzad iz 2018. godine i Autoportret sa puškom Naste Rojc iz 1912. godine, kao ključne inspiracije za predstavljene video-radove, susreću se u ideji neke vrste subverzivnog znanja jedne pesnikinje i jedne slikarke, koje se sa vremenskom distancom od jednog veka, suprotstavljaju vladajućim idejama, preispituju istorijske kanone i trude da utiču na preoblikovanje zvanične spoznaje.

Ima li mesta za kulturu u vremenu opskurnog života? 3
Foto;: Tanja Drobnjak

Umetnički direktor galerije Artget za 2023. godinu – Srđan Veljović, odlučio je da zaokruži svoje ovogodišnje istraživanje pogleda na različite sredine upravo samoispitujućim zurenjem u lokalne prilike: grupa fotografa je tretirala odnos Kalemegdanske tvrđave i novonastale stambeno-poslovne strukture severno od nje:

Matija Bijelić, Dragana Vujović Mihić, Milica Knežević, Vladimir Opsenica, Marko Petrović, Aleksandra Stojanović i Luka Stojanović. Veljović zaključuje: „Takođe se izvodi i jedna vrsta ogleda o percepciji – o tome kako smo skloni da ne vidimo ono što ne želimo da vidimo, ma kako to krupno bilo. Samozavaravanje kao (nužna) strategija opstanka prečesto vodi u ćorsokak.”

Ulaz na sve tri izložbe u Kulturnom centru Beograda je slobodan, a postavke su dostupne do 14. januara.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari