„Do demokratskih promena Muzej istorije Jugoslavije bio je nevidljiva institucija, desetak godina praktično zatvorena za posetioce, slabo prisutan u javnosti, opterećen političkim nasleđem i kontroverzama. Od oktobra 2001. Muzej je definisao novu misiju usklađenu s modernim muzeološkim principima“, kaže u razgovoru za Danas Ljiljana Cetinić, direktorka Muzeja istorije Jugoslavije, povodom specifičnog izlagačkog jubileja – naime, Muzej istorije Jugoslavije, za manje od sedam godina, realizovao je tačno osamdeset izložbi.

„Do demokratskih promena Muzej istorije Jugoslavije bio je nevidljiva institucija, desetak godina praktično zatvorena za posetioce, slabo prisutan u javnosti, opterećen političkim nasleđem i kontroverzama. Od oktobra 2001. Muzej je definisao novu misiju usklađenu s modernim muzeološkim principima“, kaže u razgovoru za Danas Ljiljana Cetinić, direktorka Muzeja istorije Jugoslavije, povodom specifičnog izlagačkog jubileja – naime, Muzej istorije Jugoslavije, za manje od sedam godina, realizovao je tačno osamdeset izložbi. Mnoge od njih označene su kao kulturni događaji bez premca. „Danas u svetu muzeji više nisu pasivne institucije koje samo izlažu eksponate iz prošlosti i čekaju posetioce, nego su i fokusne tačke kulturnih događanja, pokretači kulturnih poduhvata i razmene, centralni subjekti kulturnih aktivnosti. To je postala misija i našeg muzeja, zajedno sa energičnom orijentacijom na obnovu muzeološke saradnje sa inostranstvom koja je deceniju i po bila potpuno prestala. Dakle, govorimo o periodu od šest i po godina 2001 – 2008“, ističe Ljiljana Cetinić.
Osamdeset izložbi značajan je broj. Kako ste realizovali tako veliki broj izložbi?
– Muzej je izložbe realizovao u dva prostora (pored stalne postavke u tzv. Starom muzeju): u muzejskoj zgradi „25. maj“ održano je 46 izložbi; u toku je četrdeset sedma. U galeriji na Trgu Nikole Pašića, do njenog rušenja početkom 2007. godine, realizovane su 33 izložbe. Od ukupno 80 izložbi, 33 su bile iz inostranstva, najviše iz Nemačke (devet) i Kine (sedam), kao i iz Francuske, Španije, Indije, Meksika, Mađarske, Bosne i Hercegovine, Finske, Austrije, SAD, Rusije, Švedske, Norveške, Hrvatske i Islanda. Od 33 inostrane izložbe istakla bih svih sedam kineskih, jer su doprinele da bolje upoznamo kulturu zemlje koja džinovskim koracima ulazi u svet dominantnih nacija sveta: Kinesko naivno slikarstvo, Likovi pekinške opere, Kineska grafika XX veka, Savremena umetnost NR Kine – Zlatna žetva, Kina danas – moderni razvoj drevne umetnosti, Četiri milenijuma novca u Kini, i naravno, antologijska izložba Kraljevska bronza, koja je prikazala jedinstvenu i fascinantnu kinesku bronzu od pre tri-četiri hiljade godina. Ovde treba istaći da je organizacija velikih izložbi mukotrpan i dugotrajan posao. Izložbu Kraljevska bronza dogovarali smo i pripremali četiri godine. Osim kineskih, velike inostrane izložbe bile su i Savremena umetnost Indije, retrospektiva Mirka Ilića, Quobo umetnost u Berlinu 1989-1999, Paralelne priče – zbirka moderne umetnosti muzeja Sent Etjen iz Francuske, kao i Pedeset godina skandinavskog dizajna. Meni je kao posebno dirljiva ostala u snažnom sećanju izložba iz Bosne i Hercegovine, Mostarski most.
Od 47 izložbi iz domaćeg kulturnog prostora, trinaest velikih tematskih izložbi realizovano je iz fonda Muzeja istorije Jugoslavije, a 34 su bile individualne i grupne izložbe domaćih autora. Posebno raduje što su izložbe iz fondova našeg muzeja privukle veliku pažnju, o čemu svedoči broj posetilaca i napisi u knjigama utisaka. Podsetiću na najznačajnije – Po(ne)stajanje, izložba otuđenih slika vraćenih u fond Muzeja i kopija onih koje nedostaju; Solo Goya, izložba originalnih Gojinih grafika; Kupačice, izložba skulptura najvećih vajara 20. veka sa ovih prostora; DO, UT DES – dosije arheologija; Na početku beše slonovača, Pokretna slika večnosti, Mladost kraljica života, izložba slika najvećih slikara bivše Jugoslavije. Od domaćih autora izdvajam retrospektivnu izložbu skulptura Olge Jančić te redovne Oktobarske i Majske salone. Ne velike ali svakako upečatljive bile su i multimedijalna izložba u zgradi 25. maj, Leptir natčovek, nadahnutog autora Nikole Rikanovića posvećena Zoranu Đinđiću, te izložba o pobedi nad fašizmom „9. maj 1945-2005“, u galeriji na Trgu Nikole Pašića.
Osim potrebnog vremena i velikog truda zaposlenih, koji problemi su pratili izložbe?
– Najveći problem je tretman kulture u zemlji i odvajanje premalo sredstava za kulturne aktivnosti koje nisu direktno vezane za političke interese. Veliki deo nabrojanih izložbi realizovali smo zahvaljujući donatorima, i ja im se i ovom prilikom zahvaljujem. Naš muzej, kao i drugi u Srbiji, zaostaje za svetom u opremi, obrtnim sredstvima i posebno sredstvima za efikasnu fizičku zaštitu, za održavanje eksponata u odgovarajućim uslovima i za njihovu konzervaciju. Specifičan problem ovog muzeja su posledice useljenja Miloševića i podizanje zida usred muzejskog kompleksa, što je istorijski presedan. Od tada do danas Muzej istorije Jugoslavije permanento je izložen teškim pritiscima da mu se ograniči ili preuzme prostor i eksponati za potrebe administracije, i da se uloga Muzeja tretira van uobičajenog kulturološkog diskursa. Mnoge eksponate ne možemo vratiti jer to odbijaju institucije koje su ih „pozajmljivale“ u ranijim periodima, pa smo neke planirane izložbe iz naših fondova morali otkazati. Naša kultna galerija na Trgu Nikole Pašića srušena je još pre godinu dana, i Beograd je lišen osam značajnih izložbi koje smo za prošlu i ovu godinu planirali za taj prostor. Sve je to velika šteta jer je reč o Muzeju koji raspolaže izvanredno velikim brojem eksponata (drugi je po broju eksponata u Srbiji) od kojih je nemalo ogromne umetničke, kulturološke i materijalne vrednosti, bez dovoljno odgovarajućih smeštajnih prostora. I uz ovakve uslove rada Muzej istorije Jugoslavije je najposećenije mesto u Srbiji po broju inostranih turista, i uz već postojeću ulogu dinamične kulturne institucije postaje i značajan turistički centar Beograda i Srbije.
Kako vidite budućnost Muzeja istorije Jugoslavije?
– Ako budućnost projektujemo iz kulturološkog ugla, perspektiva je izvrsna. Muzej je jedinstven po načinu nastanka, poslednja je oaza na Balkanu u kojoj je sačuvan kvalitetan pregled umetničkih dostignuća 20. veka sa teritorije bivše Jugoslavije, sadrži izvanrednu umetničku zbirku iz perioda socijalizma za šta u svetu raste interes, vlasnik je ogromnog broja vrhunskih primeraka svetske umetnosti i jedinstvenih istorijskih artefakata, ima bogate etnološke, arheološke i zbirke primenjene umetnosti, kao i razvijenu saradnju sa velikim svetskim muzejima. Nažalost, kao sve u Srbiji, Muzej istorije Jugoslavije najviše zavisi od politike, pa mu je budućnost neizvesna. Mislim da je najvažnije da se fond Muzeja, celokupan legat najvredniji koji je ikad ostavljen Srbiji, sačuva u okviru Muzeja i ne završi na našu sramotu u nepoznatim prostorima. A nastojanja u tom pravcu ima.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari