Istorijske nagrade 59. Bijenala u Veneciji 1foto seecult-screenshot

Umetnice afričkog porekla trijumfovale su na 59. Bijenalu umetnosti u Veneciji. Najboljim paviljonom proglašen je britanski, u kojem učestvuje Sonja Bojs (Sonia Boyce), umetnica afrokaripskog porekla, a Zlatnog lava za najboljeg učesnika centralne izložbe „Mleko od snova“ dobila je Simon Li (Simone Leigh), koja je i predstavnica SAD u nacionalnom paviljonu, piše portal Seecult.org

Ove umetnice prve su crnkinje koje su dobile Zlatnog lava u gotovo 130-godišnjoj istoriji Bijenala u Veneciji, najstarije međunarodne izložbe savremene umetnosti, koja je pauzirala 2021. zbog pandemije i održava se prvi put posle tri godine.

Specijalna priznanja na centralnoj izložbi umetničke direktorke 59. Bijenala Ćećilije Alemani dobili su američka umetnica i rediteljka Lin Heršman Lison (Lynn Hershman Leeson) i inuitska umetnica Šuvinai Ašuna (Shuvinai Ashoona) iz Nunavuta u Kanadi

Zlatni lav za najbolji paviljon dodeljen je britanskom, u kojem je Sonja Bojs izložila multimedijalnu instalaciju „Osetiti njen način“ (Feeling Her Way), posvećenu grupi muzičarki afričkog porekla sa kojima je sarađivala.

Prema navodima žirija, njen rad poziva na novo čitanje istorije kroz zvuk. U saradnji sa ostalim ženama afričkog porekla, Sonja Bojs otkriva mnoštvo prećutanih priča. Predlaže vrlo savremeni jezik u odnosu na fragmentirane forme koje posetioci britanskog paviljona mogu spojiti.

NJen rad, kako je istaknuto, postavlja važno pitanje vežbanja u odnosu na savršeno uobličen zvuk, kao i odnosa među glasovima u formatu hora, naveo je žiri 59. Bijenala, koji su činili Edrijen Edvards (Adrienne Edwards) iz SAD (predsednica), Lorenco Đusti (Lorenzo Giusti) iz Italije, Hulieta Gonzales (Julieta González) iz Meksika, Bonaventure So Beženg Ndikung (Bonaventure Soh Bejeng Ndikung) iz Kameruna i Suzan Fefer (Susanne Pfeffer) iz Nemačke.

Žiri 59. Bijenala dodelio je specijalna priznanja paviljonima Francuske i Ugande, koja prvi put učestvuje. Srebrnog lava za obećavajućeg mladog umetnika dobio je Ali Šeri (Cherri) iz Libana, koji živi i radi u Parizu, a učestvuje, inače, i na predstojećem 75. Filmskom festivalu u Kanu kao reditelj filma „Brana“, koprodukciji nekoliko zemalja među kojima je i Srbija. Zlatnog lava za životno delo, kako je ranije još saopšteno, dobile su nemačka umetnica Katarina Frič (Katharina Fritsch) i čileanska umetnica Sesilija Vikunja (Cecilia Vicuña).
Uganda, koja je nov učesnik Bijenala u Veneciji, a predstavlja se izložbom „Oni sanjaju na vreme“ (They dream in time) umetnika Akaje Kerunen (Acaye) i Kolina Sekajuga (Collin), u ime kojih se učesnicima ceremonije obratio posredstvom video linka kustos Šaen Merali (Shaheen). Odajući priznanje viziji, ambiciji i posvećenosti dvoje umetnika da se bave umetnošću i rade u Ugandi, žiri je posebno istakao da Akaje Kerunen izborom skulpturalnih materijala ilustruje održivost kao praksu, a ne samo kao politiku ili koncept.

Zlatni lav za najboljeg učesnika centralne izložbe „Mleko od snova“ dodeljen je američkoj umetnici Simon Li za monumentalnu bronzanu skulpturu crne žene na ulazu u Arsenal „Kuća od cigli“ (Brick House). Taj rad originalno je naručen za njujorški High Line, čija je direktorka i glavna kustoskinja Ćećilija Alemani.

Žiri je istakao da „rigorozno istraženo, virtuozno realizovano i snažno i uverljivo delo“ Simon Li, zajedno sa radom kubanske umetnice Belkis Ajon (1967-1999), predstavlja ubedljiv uvod u ideje, senzibilitet i pristupe konstelirane i animirane kroz izložbu „Mleko od snova“.
Simon Li se u američkom paviljonu predstavlja izložbom „Suverenitet“, u čijem je fokusu, kao i u većini njenog opusa – subjektivitet crne žene. Izložba obuhvata 20 godina umetničkog rada Simon Li, a sadrži i 11 novih radova. Realizovana je u saradnji sa Institutom za savremenu umetnost u Bostonu, kojem je umetnica, koja je rođena (1967) u Čikagu, a živi i radi u NJujorku, posebno i zahvalila na ceremoniji uručenja nagrada 59. Bijenala.

Na 59. Bijenalu umetnosti, koje je otvoreno do 27. novembra, učestvuje 79 paviljona, među kojima nije i Rusija, čiji je umetnički i kustoski tim odustao od Venecije nakon početka rata u Ukrajini. Ukrajinski tim, s druge strane, uspeo je da se pripremi za učešće i organizuje izložbu u paviljonu, iako je prvobitno nagovestio da to verovatno neće moći da učini zbog početka ruske invazije.

Ukrajini je odata posebna počast i inaugurisanjem posebnog izložbenog prostora na otvorenom u Đardinima – Pjace Ukrajina, a posetiocima 59. Bijenala obratio se i predsednik Ukrajine Volodimir Zelenski video porukom na otvaranju izložbe „Ovo je Ukrajina: Odbrana slobode“, u organizaciji Fondacije Viktora Pinčuka, ukrajinskog milijardera i kolekcionara.
Seecult. org

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari