Izazov za ceo ansambl 1Foto: Željko Jovanović

Od tri domaće opere najavljene za jubilarnu 150. sezonu Narodnog pozorišta u Beogradu 14. juna premijeru će doživeti „Koštana“ Petra Konjovića, nastala prema istoimenom dramskom komadu iz vranjskog života Borislava Stankovića.

Ova, prema rečima v. d. upravnika NP Ivane Vujić, „najbolja srpska opera“ ponovo će se vratiti na scenu posle šest decenija, a posle pauze od 10 godina biće prva domaća opera na sceni nacionalnog teatra. U novoj produkciji svoju prvu opersku režiju potpisuje Jug Radivojević, odnedavno v. d. upravnika Beogradskog dramskog pozorišta, a orkestrom i horom NP diriguje Ana Zorana Brajević. Reprize su najavljene za 15. i 17. jun.

– Pred nama je veličanstveno delo napisano u stilu moderne. Da nije stvarao ovde, Petar Konjović bi doživeo slavu kakvu zaslužuje, kao što opera „Koštana“ zaslužuje da obiđe svet. Zahvaljujući dirigentu Ani Zorani Brajević imamo „potkožan“ pristup muzici koja je veličanstvena na svetski način. Ovo je prava premijera za kraj sezone – rekla je Ivana Vujić na jučerašnjoj konferenciji za novinare u NP.

Jasmina Trumbetaš Petrović, direktor Opere NP, založila se za što veću zastupljenost domaćih dela na operskom repertoaru, ocenivši da i mi imamo „svog Vagnera i Mocarta“ i da treba da „negujemo narodnu baštinu“. Prema njenim rečima, tri pevačke podele u „Koštani“ spojile su mladost i iskustvo, koji su savladali „teške Konjovićeve partiture i za pevače i za orkestar“.

– Ova opera je izazov za ceo ansambl, na koji smo dobro odgovorili. Iza nas su „krvave“ probe i tempo. Moram da kažem da je, iako sam odavno želela da radim „Koštanu“, istraživanje Konjovićeve partiture bio bolan proces i da nije bilo dovoljno vremena, jer nisam bila prvi izbor za ovu predstavu. Videćemo kako će reagovati naša publika koja nije mnogo naklonjena modernom ni stranom ni domaćem repertoaru – rekla je Ana Zorana Brajević.

Ovo je peta produkcija opere „Koštana“ u NP u Beogradu, od prvog izvođenja u ovoj kući 27. maja 1931. godine. Svetska premijera je nešto ranije 1931. održana u Zagrebu. Petar Konjović je sve svoje opere komponovao na osnovu književnih dela, a „Koštanu“ je dva puta prerađivao.

Zbog značaja izvođenja ove opere, početkom juna u Muzeju NP održan je razgovor o „Koštani“ u okviru ciklusa „U susret premijeri“, koji su organizovali Muzikološko društvo Srbije i NP. Ana Kotevska, Nadežda Mosusova, Branka Radević i Marija Masnikova govorile su o muzičkim, rediteljskim i glumačkim izazovima ove Konjovićeve opere, a kao specijalni gost primadona Radmila Bakočević, koja je 1959. pevala poslednju Koštanu na sceni NP, pričala je o saradnji sa kompozitorom Petrom Konjovićem na pripremanju uloge. Kako se juče čulo na konferenciji za novinare, Radmila Bakočević je deo iskustva prenela i autorima nove produkcije „Koštane“. U NP je inače u toku izložba o izvođenjima dela Borislava Stankovića – drami, operi i baletu, na sceni nacionalnog teatra.

Podela

Naslovnu ulogu Koštane, za koju je juče rečeno da je prema snazi i strasti ravna Bizeovoj Karmen, pevaju: Sofija Pižurica, Mina Gligorić i Evgenija Jeremić. Pižurica će, kako je juče najavljeno, Koštanu pevati u sledećoj sezoni, a konačna podela za premijeru i dve reprize znaće se posle generalnih proba. Kostime za novu opersku „Koštanu“ uradila je Katarina Grčić Nikolić, scenografiju Miraš Vuksanović i Jasna Samardžić, koreograf je Vladimir Lagunov.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari