Izložba „San smešnog čoveka“ 1

Obeležavanju 200. godišnjice rođenja velikog klasika ruske i svetske književnosti Fjodora Mihajloviča Dostojevskog pridužila se i Atina.

U umetničkoj galeriji METS u centru grčke prestonice, nedaleko od Zepiona i Zevsovog hrama, otvorena je izložba radova neformalne grupe slikara Ohra i više savremenih grčkih umetnika pod nazivom San smešnog čoveka. Autori koji stvaraju u okviru Ohre istražuju pravoslavnu ikonografiju izlazeći izvan okvira pukog kopiranja tradicionalnih uzora i preispitujući savremene slikarske trendove što je u i atinsku izložbu inspirisanu Dostojevskim unelo likovnu raznovrsnost za koju organizatori postavke tvrde da je „u harmoničnom dijalogu“.

„Na izloženim platnima prepoznaju se različite struje i slikarski trendovi – vizantijski kanoni razgovaraju sa impresionističkim, ekspresionističkim, kubističkim, apstraktnim kao i sa elementima ulične umetnosti, grafitima. Neki od radova opisuju scene iz tekstova Dostojevskog, neki su portreti njegovih junaka, dok drugi egzistencijalnije ulaze u lavirintske puteve psihičkog sveta, a neki se kreću u duhovnom carstvu projektujući poruke iz dela ovog velikog književnika. Svim radovima zajedničko je to što otkrivaju duboko proučavanje i razumevanje romana Dostojevskog.

Od velikog značaja je i to što su mladi umetnici tako duboko proučili delo velikog pisca i filozofa u doba kad digitalne slike i sapunice odvlače pažnju od velikih i suštinskih stvari. Ohra deluje kao poziv savremenom čoveku da ostavi na neko vreme užurbani način života, napusti ulogu komičara e-avanture i doživi postojanje u ritmovima stvarnog života i života zajednice“, kažu u galeriji METS.

Organizatori smatraju da je ova izložbu koju je sa velikom strašću ostvarena zahvaljujući delima 16 umetnika, premašila sva očekivanja i da „zbog velikog duhovnog značaja predstavlja važan umetnički doživljaj i izvan granica Grčke“. Ova postavka se posle Galerije METS, gde će Atinjani moći da je vide do 15. oktobra, seli na sever Grčke u Veriju, a potom bi trebalo da gostuje u Parizu, Minhenu, Vašingtonu… U nezvaničnim najavama je i Beograd.

Autor izložbe je grčki slikar i ikonopisac Georgije Kordis, čije su knjige U ritmu – linije u vizantijskom ikonopisu i Fajumski portreti i vizantijska ikona objavljene i u srpskom prevodu u izdanju Kalenića, izdavačke kuće Eparhije šumadijske. Kordis je i jedan od učesnika izložbe na kojoj su radovi grčkog sveštenika Stamatisa Sklirisa, srpskog episkopa Maksima (Vasiljevića), Babisa Pilarinosa, Koste Lavdasa, Marije Panu, Ganulisa Liberopulosa, Nektarija Mamaisa, Fotisa Vartisa, Konstantina Kujumcisa, Hristosa Kehajoklisa, Nektarija Stamatelos, Gordane Radojević, Despine Karantani, Georgija Margaritisa, Kristine Papateu-Duligeri.

Galerija METS nalazi se u okviru istoimenog umetničkog centra u kojem je početkom juna u čast Dostojevskog, premijerno izvedena predstava Godišnjica po zamisli i u režiji Ilije Kounela. Komad je inspirisan memoarima supruge Dostojevskog Ane Snitkine. Grčka jubilej dva veka od rođenja Dostojevskog, koji se poklopio i sa 140. godišnjicom njegove smrti, obeležava i novim prevodima i izdanjima knjiga ovog besmrtnog književnog klasika.

 

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari