Između politike i poetike 1

U Muzeju jugoslovenske kinoteke, koja je najavila za jesen i programsku podršku studiji Maje Vasiljević „Filmska muzika u SFRJ“, sinoć je predstavljena ova knjiga u izdanju izdavačke kuće Hera.edu, čija je glavna poruka, kako se čulo, sadržana u njenom podnaslovu – „između politike i poetike“.

To je bila, prema rečima učesnika promocije u Kinoteci, „pozicija muzike i muzikologije svuda gde je izvođena van koncertnih sala“ od završetka Drugog svetskog rata do 1975. godine, koja se smatra početkom kraja SFRJ i završetkom zlatnog doba jugoslovenskog filma, što je vreme kojim se ova studija bavi.

O knjizi koja je objedinila film, muzikologiju, istoriju, sociologiju, medije, Maja Vasiljević podjednako se bavi primerima ratnih – „crvenih vestern“ filmova i muzičkih filmova u posleratnoj jugoslovenskoj produkciji, analizira metodološke pristupe filmskoj muzici, status kompozitora, razvoj žanrova, odnos filmske industrije prema filmskoj muzici, opuse pojedinih autora, od kojih su neki poput Dušana Radića napravili i međunarodnu karijeru… Studija je obogaćena filmografijom i biografijama kompozitora filmske muzike i intervjuom sa jednim od njih – Zoranom Hristićem.

Ovo izdanje, prema rečima izdavača, temelji se na opsežnoj arhivskoj i memoarskoj građi, a uz pomoć Jugoslovenske kinoteke i privatnih arhiva iz bivših jugoslovenskih republika bogato je ilustrovana. Na naslovnoj strani knjige je plakat Pabla Pikasa za film Veljka Bulajića „Bitka na Neretvi“ iz 1969, u kome su pored domaćih zvezda igrali: Sergej Bondarčuk, Jul Briner, Orson Vels, Entoni Doson, Kurt Jirgens, Silva Koščina, Franko Nero, a muziku komponovali omiljeni Hičkokov kompozitor Bernard Herman i Vladimir Kraus – Rajterić.

„U Titovoj Jugoslaviji, filmska muzika je u domenu muzičke produkcije bila prestižna, značajna, cenjena, a time su i njeni glavni protagonisti: kompozitori, režiseri i izvođači dobili uvažen status. Reflektovala je, pritom, mnogo ozbiljnija društvena dešavanja ili implicitno ukazivala na tendencije u umetničkoj i popularnoj muzici u SFRJ“, kaže Maja Vasiljević.

O njenoj studiji za koju je rečeno da se bavi „jedinim vremenom u kom su kompozitori mogli da žive od filmske muzike“, govorili su profesor FMU Vesna Mikić, teoretičar i dramaturg Vesna Perić, kompozitor Zoran Hristić i u ime izdavača Zorica Stablović Bulajić.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari