Foto: Miroslav Dragojević

To je za Danas rekla Nada Popović Perišić, bivša ministarka kulture, pošto je završena tribina „Je li stvarno lepše sa kulturom?“ u Parobrodu u kojoj su pored nje učestvovali: aktuelni ministar kulture Vladan Vukosavljević , Ivan Tasovac i Branislav Lečić. Razgovor je vodio novinar i publicista Aleksandar Đuričić, koji je parafrazom kampanje „Lepše je s kulturom“ usmerio diskusiju u ovom pravcu. Međutim, kako je vreme odmicalo, bilo je čestih skretanja na opšta mesta ili sučeljavanje stavova oko pitanja oko kojih se učesnici generalno slažu. To su bili, recimo, konsenzus o tome da je sadržaj rijalitija skaradne prirode, zatim definicije kulture i isticanje njene važnosti.

Priča o čuvenoj kampanji „Lepše je s kulturom“ počela je od toga da je ona jedna od najosporavanijih zato što se govorilo da je skupa ali to, kako je rekla Nada Popović Perišić, uopšte nije tačno.

– Kampanju je radila agencija Sači & Sači kojoj sam ja predložila da to učini besplatno, a da zauzvrat, budući da se kampanja sastojala iz plakata i spotova, svuda piše da je to radila agencija Sači &Sači. Prema tome, oni dobiju svoju reklamu, a ja svoju kampanju – ispričala je Nada Popović Perišić, nekadašnja ministarka kulture i jedina, ne računajući aktuelnog ministra, koja je isterala sve četiri godina svog mandata. Prema njenim rečima, druga strana priče kampanje se ticala ocene da su njeni spotovi provokativni. – Ja sam mislila da negativna kampanja i malo provokacije skreću pažnju na kulturu. To je bilo vreme kada je u našu zemlju marketing ulazio kroz agencije i kada je vladalo mišljenje da kultura treba i marketinški da se predstavi jer je to bio način da se publika senzibilizuje za neke kulturne vrednosti, odnosno, da se shvati da je ideja kultura veoma važna – ukazala je Popović Perišić. Kako je rekla, Sači je za ovaj projekat angažovao veliki broj umetnika koji su učestvovali u kampanji čiji je cilj bio više sredstava za kulturu.

– Rezultat je postignut, Ministarstvo kulture je dobilo više sredstava iz budžeta – konstatovala je Nada Popović Perišić. U procentima je to, kako je kazala za Danas nakon tribine, iznosilo „oko tri odsto od ukupnog budžeta“.

Aktuelni ministar se nadovezao pohvalama za kampanju „Lepše je s kulturom“, pogotovo njen slogan, rekavši da se njegov tim kulturom nije bavio na taj način.

– Mi se nismo opredelili za slogane nego za druge akcije. Kultura nije samo novac nego mentalni ambijent, slika duha vremena koji podrazumeva kulturne potrebe ljudi – kazao je ministar. On je istakao da, osim borbe za veći deo budžeta, stvaranje adekvatnog ambijenta za kulturu nije lako jer ga različite sile opstruišu.

– Takav problem nema samo Srbija već je to posledica globalizacije. Treba plivati kontra matici i učiniti sve da se kulturni ambijent u našoj zemlji svakim danom stimuliše, popravlja, uspostavlja – kazao je Vukosavljević.

Ivan Tasovac se nadovezao rečima da su kampanje super i da one privlače pažnju, ali se ne govori o sadržaju, a to je prema njegovim rečima mnogo bitnije.

– Ukoliko ne postoji dobar proizvod, ne postoji nikakva kampanja koja može da vam pomogne – istakao je Tasovac. On je podsetio da je u vreme kampanje „Lepše je s kulturom“ imao oko 15 do 20 koncerata, od Subotice do Prizrena, jer je bilo neophodno da ozbiljan program dođe do publike svuda u Srbiji. – I, to jeste decentralizacija – konstatovao je Ivan Tasovac.

Branislav Lečić je primetio da je ako je polazište diskusije kampanja „Lepše je sa kulturom“ to dokaz da kultura ne znači ništa u ovom društvu.

– Kultura je baza svakog građanskog demokratskog života. Čim se pojavi kampanja koja reklamira taj smisao, to je dokaz da kultura nije uvažena i da nije u fokusu – istakao je Branislav Lečić. On je ispričao da je kao ministar kulture u prvoj demokratskoj vladi imao problem da objasni kolegama koliko je kultura zapravo važna za jedno društvo. – Učio sam ih kao školarce da kultura zapravo ima ogroman ekonomski potencijal – konstatovao je Lečić.

U nastavku razgovora bilo je reči o rijaliti programima čiji je sadržaj posebno osudio ministar Vladan Vukosavljević rekavši da Ministarstvo nema nadležnost da tome stane na put, a da ima, rezultati bi bili brzo vidljivi. On je skrenuo pažnju da je poseban problem to što rijaliti programi ne bi smeli da se prikazuju u programima televizija sa nacionalnom frekvencijom.

– To je državni resurs i apsurdno je tu emitovati program koji duhovno i mentalno uništava jedan narod. Rijaliti programi su sramota za medijsku scenu. Voleo bih da ministarstvo kulture i informisanja dobije ingerencije da utiče emitovanje rijaliti programa, ali to trenutno nije slučaj – istakao je Vladan Vukosavljević.

Na tribini u Parobrodu se još govorilo za i protiv kulturne strategije, o tome da bi bilo važno kulturu vratiti u obrazovanje, o značaju institucija i modelima finansiranja. Pošto su se ispričali, učesnici razgovora su napravili zajedničku fotografiju, a potom im je publika, inače mahom sastavljena od brojnih ličnosti iz kulturnog i javnog života grada, prilazila s komplimentima od kojih je najčešći glasio „Odličan si bio“. Te večeri u Parobrodu su između ostalih viđeni: Aja Jung, Milka Forcan, Biljana Vilimon, Duška Jovanić, Vjera Mujović, Irena Mišović i mnogi drugi.

Kad ministarka časti

Aleksandar Đuričić je podsetio publiku da je i sam učestvovao u kampanji protiv Nade Popović Perišić kada je na premijeri predstave „Bure baruta“ častila glumački ansambl sa oko 500 nemačkih maraka u dinarskoj protivvrednosti. Ministarka je napadana zašto troši na taj način državni novac za predstavu i, ako ga već daje, zašto to ne čini iz vlastitog džepa. Upitana šta se zapravo desilo, nekadašnja ministarka je rekla: „Prošlo je mnogo godina i sad o tome i može da se priča. Reakcija ostalih članova vlade na premijeri je bila vrlo negativna. Moja pretpostavka je bila da se možda može razgovarati o tome da se predstava dovede u pitanje. Meni se učinilo da bi ministar koji bi nagradio predstavu zaustavio polemiku te vrste i to sam uradila. Naravno, sve su me novine pljuvale, uključujući i vas lično“, rekla je Popović Perišić Đuričiću dodajući da ona misli da je ovim gestom hipotetično zaustavila reakciju na predstavu i da je posle nje snimljen i film.

Način komunikacije

„Mi imamo mlade generacije koji se ne sećaju kampanje „Lepše je s kulturom“, imamo mlade generacije koje vide samo jednu stranu. Ja nisam ljubitelj marketinga, ali mi živimo u takvom svetu. To je način komunikacije u svetu u kojem živimo. Prema tome kultura ne može da pobegne i od toga“, kazala je između ostalog Nada Popović Perišić za Danas odgovarajući na pitanje da li bi danas pomogla kampanja.