Maja Mitić, umetnička direktorka Nišvil džez teatra: "Čežnja za utopijom" i normalnošću 1Maja Mitić: Foto privatna arhiva

Uvek radimo na mišiće, nešto molimo, pa „plačemo“, kao da državi nisu važne umetničke vrednosti. A podrška Nišvilu, festivalu festivala i brendu, nije milost i poklanjanje, on zaslužuje svaku vrstu pažnje, kaže Maja Mitić, umetnička direktorka i selektorka Nišvil džez teatra.

“Naš ovogodišnji slogan je ‘Čežnja za utopijom’. U svim predstavama postoji ta čežnja za utopijom, koja je po definiciji traženje boljeg mesta, boljih uslova, boljeg partnera. Svi nekako čeznemo za normalnošću i nekim normalnim stvarima”, kaže Mitić, dodajući da je aktuelni Nišvil džez teatar bolji od prethodnih.

Publika je u okviru njega ove godine mogla da vidi 17 pozorišnih predstava iz Francuske, Švajcarske, Bugarske, Hrvatske, Makedonije, Sjedinjenih Američkih Država i Srbije, u izvedbi trupa koje postoje 60 godina, ali i onih sasvim mladih.

Među predstavama je bio i “Balkan bordello“, koprodukcija njujorškog avangardnog pozorišta La MaMa, beogradskog Ateljea 212 i prištinskog Qendra multimedia, uz podršku fondacije Moj Balkan.

Predstava je dobila veoma dobre kritike, uključujući i onu u Njujork tajmsu, a od Niša je krenula njena balkanska turneja, koja obuhvata Crnu Goru, Severnu Makedoniju, Albaniju i Srbiju.

Žiri Nišvil džez teatra odlučio je, sasvim očekivano, da upravo „Balkan bordello“, rađen po tekstu Jetona Neziraja, a u režiji njegove supruge Blerte Neziraj, dobije nagradu za najbolju predstavu.

„Bazirana na Eshilovoj trilogiji ’Orestija’, dramaturgija predstave sadrži i savremenost aktuelnog trenutka u istoriji Evrope, pogotovo Balkana, na kojem su skorašnji ratovi ostavili ozbiljne posledice. ’Balkanski bordelo’ predstavlja izuzetan rad umetnika koji su uspeli ne samo da ispričaju priču, nego da nas uvuku duboko u svet sukoba između roditelja i dece, muškaraca i žena, moćnih i običnih ljudi, Istoka i Zapada… Svi pozorišni elementi predstave su veoma dobro izbalansirani i predvođeni briljantnim glumačkim kreacijama“, navodi žiri u obrazloženju odluke.

Nagrada za najbolju upotrebu muzike dodeljena je predstavi „Crnila remiks“ Jordana Simonova, u izvođenju  Organizacijate, iz Skoplja u Severnoj Makedoniji.

U obrazloženju se navodi da je predstava vrlo originalna po tome što „angažuje elemente rep muzike u jukstapoziciji sa tradicionalnim makedonskim vokalnim stilovima“. Puna je prelepih melodija, ritmova i dinamike, koji proizvode svojevrsnu hip-hop operu, izazivajući snažne emocije, dodaje se.

Žiri je odlučio i da specijalno pomene Ameli Poirije (Les Nouveax Ballets du Nord- Pas de Calais Lille, Francuska) koja je u predstavi „Scooootch!“ „vešto i razigrano upotrebila muziku i oblikovala zvuk koji je na organski način ukomponovan u izvedbu“.

U žiriju su bili novinari i pozorišni kritičari Nataša Gvozdenović i Igor Burić, a predsednica žirija bila je Džoslin Puk, engleska multimedijalna umetnica, koja komponuje, peva i svira violinu, violu i klavir.

Puk je, inače, realizovala niz nagrađenih radio i televizijskih programa, a osim za koncertni podijum, komponuje i za pozorište i film. Između ostalog, pisala je muziku za filmove „Širom zatvorenih očiju“ Stenlija Kjubrika, „Bande Njujorka“ Martina Skorsezea, „Mletački trgovac“ Majkla Redforda ili „Supruga“ Bjorna Rungea, kao i za plesne predstave čuvenog koreografa Akrama Kana.

Glavni program Nišvil džez teatra trajao je od 5. do 8. avgusta, a prateći program 9. i 10. avgusta.

Program za decu i mlade trajaće od 11. do 14. avgusta.

Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku

 

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari