Marinin dar da prozre u ljudsko biće je bio izuzetan 1FOTO Stanislav Milojković

Marina je uspela da napravi ono što se u baroknoj muzici prvi put otkrilo, a to je doktrina afekcije – kada se emocija teksta vezuje sa emocijom tona. Slog se vezuje za ton, a reč za muzičku rečenicu. Vi ne čujete u tom tonu, u toj muzici reči. One su emotivno stopljene sa tim što muzika govori.

Marina je u tome bila jaka, umela je da pogodi emociju, da spoji reči sa emocijom muzike. To sam najviše volela kod nje – tim rečima pevačica i jedna od ikona jugoslovenskog novog talasa Slađana Milošević opisuje specifičan autorski izraz Marine Tucaković, njene saradnice, ali pre svega dobre drugarice.

Tucaković je bila naš najpoznatiji tekstopisac u popularnoj muzici, a preminula je 19. septembra u 68. godini posle dugogodišnje borbe sa karcinomom.

– Marina je imala neverovatan dar, umela je da uđe u suštinu nečijeg bića. Jako dobro je čitala trenutak i stvarnost u našem društvu. Umela je odlično da se adaptira situaciji. Njen dar da prozre u ljudsko biće je bio izuzetan – kaže Milošević za Danas.

Ona se priseća da je mnogo zajedničkih pesma napisano, i dodaje da su njih dve praktično obeležile razdoblje u kome su tada živele. Kako kaže, tek kasnije je došlo do njene transformacije u folk muziku.

– Marina je potekla iz porodice intelektualaca, a njen svet ne pripada tome što je na kraju radila. Bile smo prijateljice i pripadale smo onom malom krugu ljudi u Beogradu koji je na neki način predvodio neke drugačije stvari. Marina se uglavnom bavila popularnom muzikom, ja sam se više bavila alternativom i prešla sam u sasvi drugi muzički stil, u novi talas. Ali, prijateljstvo je ostalo. Taj njen dar i ta bliskost je zauvek ostala. Veoma me emotivno pogađa njen odlazak – kaže Milošević.

Ona podseća da su njih dve zajedničkom pesmom Au au postigle popularnost, tako što je Tucaković adaptirala i korektovala tekst za ovu kompoziciju.

– Krenulo je od Au Au, pesmom koju su svi stadioni u Jugoslaviji pevali, nastavilo se pesmom Ti si moja simpatija, a potom je došla Seksi dama koja je bila praktično formula onoga što danas gledamo. Međutim, danas je to izvitoperena varijanta, jer ta „seksi dama“ koju smo mi tako mladalački zamislile je mogla sve sama, kako kaže tekst. Doduše, tekst je pripadao mojim godinama i uslovima u kojima su nastajale te pesme sa tim provokativnim nazivima i muzikom. To je bio maksimum kojim ste mogli da opteretite domaću publiku koja je bila potpuno neadaptirana na tu vrstu slobode. Taj koncept se sada zloupotrebljava, a „seksi dama“ postaje objekat za muško obožavanje. Prema rečima pesme trbalo je da bude nešto sasvim drugo. Na umu smo imale upravo jedan usamljeni put života – žena koja ne želi da se povinuje klišeu koji postoji u društvu – pojašnjava Milošević ideju iza pesme, koju su Tucaković i ona stvorile.

Prema njenim rečima, koliko god to naivno zvučalo, ta pesma je imala jake reči, a danas imamo neku reakcionarnu struju kod žena u medijima, koje su u stvari objekti obožavanja muškaraca i daleko od toga da mogu sve same.

– To su žene koje traže da budu kupljene od strane muškaraca, – sasvim suprotno onome što smo Marina i ja zamišljale, tj što je moj život bio, a što smo oslikale kroz pesmu, jer Marina nikada nije pisala tekstove koji su nametani bilo kome. Kroz njenu vizuju prolazi biografska crta. Umela je da pronađe meru. To je bio deo njenog karaktera. I zaista je ulazila u suštinu našeg mentaliteta i suštinu ljudi za koje je pisala – neverovatan talenat – konstatuje Milošević i dodaje da, ako bi ona napisala pesmu, pesma bi imala neke rogobatne reči i misli, a Tucaković bi to za čas sredila i za čas bi dobili tekst koji se peva kao i da se i ne čuju reči. Kao da teku.

Milošević podseća da su one zajedno radile i filmsku muziku, kompoziciju Imam sve, za Nacionalnu klasu, ali i to da je Tucaković pisala i ostale tekstove za muziku iz tog filma.

– I tekst za pesmu Imam sve je autobiografski, ali je i jedno jako upozorenje u ovom trenutku u kome je nestalo ljubavi – ukazuje Milošević.

Posle njihove pesme Au au, usledio je ogroman hit sa sastavom Mirzino jato – Apsolutno tvoj, koji je pisala Marina Tucaković.

– Imala je osećaj za mejnstrim publike. Ja sam se nekako provlačila kroz tu priču, iako moje pesme nisu bile mejnstrim u to vreme, nikako. To je uvek pravilo neki problem urednicima, novinarima i tako dalje.. Ja sam kroz imidž i lepršavost uspevala da prisutupam medijima i da spasem Marinin i moj i rad i rad drugih autora koji su samnom sarađivali. Posle Seksi dame, 79 godine sam dobila priliku da snimi album i tu je Marina samnom radila na pesmama Gorim od želje da ubijem noć, Moja čudna putovanja (Kroz milion godina), – kasnije smo taj naziv pozajmile Yu rock misiji – (Za milion godina), Očigledno, nije mi sve jedno, Pusti neka stvari teku svojim tokom, Čuvaj me – to su sve bili manji ili veći hitovi koje je pisala Marina i ako slušate tekstove, iako su oni bili malo provokativni, – čujete taj njen dar za liriku, talenat koji je ona imala da fantastično prenese i napravi alegorije i stilske figure koje su prikazivale njenu sposobnost da piše ozbiljnu poeziju. Uopšte, ta neka provokacija koja je bila na ivici, – ja joj dam gotov tekst, koji je bio previše lascivan, možda previše provokativan, nedovoljno tehnički vešt – a ona od toga spakuje svaku misao, svaku tezu u nešto što je bilo krajnje prihvatljivo – priseća se Milošević.

Ona se podsetila i toga da je Tucaković od teksta Pusti neka stvari teku svojim tokom, napravila nešto sasvim drugo. Kako kaže, ostala je to protestna pesma, ali ne toliko zadrla u neslobodu tadašnjeg sistema. Nije pozivla na revoluciju, nego je pričala o lošoj sudbini mladog čoveka.

– Ta pesma je pozivala na revoluciju i govorila o tome da je zabranjeno misliti i govoriti. Sve je bilo mnogo drastičnije i jače, ali je jasno bilo da to ne može da prođe. Imate stalno taj kompromis da ste na liniji toga da li ćete ga napraviti i preživeti ili ćete ostati pri svom alternativnom izrazu koji neće preživeti. To je ta granica – ili ste u zatvoru ili na slobodi. Tad se pojavljuje drugi talas new wave-a i mojoj generaciji omogućuje da upravo kroz te male, sitne provokacje, uspeju da prođu – ukazuje ona i dodaje da je „Marina te oštre misli, oštre reči svojim talentom adaptirala u formu koja je bila prihvatljiva“.

Povodom drugih tekstova pesama naše autorke, Milošević izdvaja predivnu baladu koju peva njen brat Goran Milošević – Ti samo budi dovoljno daleko. Podseća da je Tucaković bila član Zane, koja je bila njen lični projekat koji je nastao četiri godine posle njihove saradnje, kad je Slađana već oprobala i stavila na test sve provokacije..

– Ona ima i lirsku poeziju koju je pisala nezavisno do tekstova pesama, koja nije objavljena, a koju sam decenijama podržavala. Međutim, Marina je smatrala da to nije bitno u tom trenutku. Ja se nadam da je te njene pesme porodica sačuvala i da ćemo jednog dana možda i da ih vidimo u formi knjige – konstatuje Milošević.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari