Reč je o jednoj od najvećih misterija u svetu muzike – da li je kompozitor Antonio Salijeri otrovao arsenom svog nekadašnjeg protežea Volfganga Amadeusa Mocarta? Čuveni film „Amadeus“ (1984) Miloša Formana, zasnovan na komadu Pitera Šefera, nije ostavljao sumnje u to. Ali, sada bečki muzej posvećen očuvanju Mocartovog nasledstva, pokreće kampanju kako bi pokazao da je Salijeri bio podržavalac mladog austrijskog genija, a ne zlobni negativac.


Reč je o novoj izložbi u Mocarthausu, gde je čuveni kompozitor živeo i radio krajem 18. veka, i u kojem se Salijeri prikazuje kao dobroćudni, talentovani i velikodušni čovek koji je cenio svoje učenika među kojima su bili i Ludvig van Betoven i Franc Šubert.

„Želimo da prosvetlimo ljude i pokažemo autentičnog Salijera, i da se uklonimo od tog izmišljenog lika“, kao Gerhard Vitek, direktor Mocartovog muzeja.

Porodična pisma pokazuju da je Mocartov otac, Leopold, video Salijerija kao pretnju za mladog Mocarta, tačnije za njegovo napredovanje u karijeri, kaže muzikolog i kurator muzeja Oto Biba.

„Mocart je stalno pisao pozitivno o Salijeriju. Samo je jednom bio iritiran – i to njegovim smehom. Leopold, s druge strane, stalno je gunđao na račun Salijerija, ali i na račun mnogih drugih“; dodaje Biba. Generacije nakon Mocartove smrti 1791. godine su retroaktivno projektovale razlaz između „italijanske“ i „nemačke“ škole muzike kroz vezu ta dva umetnika.

Krunski dokaz da su ta dva muzičara bila bliska je taj da je Mocartova supruga Konstanca poslala sina, rođenog one godine kada je Mocart umro, upravo kod Salijerija kako bi ga, kao mladi talenat, učio, naglašava Ingrid Fuh, još jedan kurator izložbe. „Mislim da to raspršuje svaku spekulaciju. Nijedna majka ne bi poslala svoga sina kod nekoga za koga se misli da je otrovao njenog muža. To je moćno svedočenje“, kaže ona.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari