Odlazak borca za istinu 1Foto: www.mc.rs

„Laza je bio umetnik čiji je časni život dopunio njegovo značajno delo. Ono što se sa njim događalo posle ‘Plastičnog Isusa’, spada u mučeništvo koje je on herojski i dostojanstveno izneo na svojim plećima.

Čudo je i što je i ovoliko živeo,“ kazao je za Danas reditelj Goran Marković povodom smrti Lazara Stojanovića jednog od najpoznatijih disidenata u bivšoj Jugoslaviji i reditelja.

Minutom ćutanja na Festu Stojanoviću je odata počast, a brojni natpisi u medijima podsetili su na njega kao na jedinog reditelja u Jugoslaviji koji je zbog filma robijao tri godine. I njegov „Plastični Isus“ je takođe bio zatočen u bunkeru i to dve decenije, ali je svejedno označio prekretnicu u domaćoj kinematografiji, ne samo zato što je njegov autor prvi u Jugoslaviji, koji je zbog svog dela osuđen na zatvorsku kaznu, nego što predstavlja, prema mišljenju stručnjaka, radikalno ostvarenje po sebi.

Film je snimljen 1971. godine i prema rečima Stojanovića sporan je bio zbog svog konteksta političke satire na račun Tita. U ovoj drami, po žanru, glavni junak je Tomislav Gotovac, koji iz Zagreba ide u Beograd ne bi li snimio film, ali pošto u tome ne uspeva, upušta se u niz ljubavnih veza pre nego što ga jedna od ljubavnica ne ubije u nastupu ljubomore. Film sadrži eksplicitne scena seksa, a novina je bila i to što je u jugoslovenskoj kinematografiji prvi put viđen nagi muškarac i muškarac koji ljubi druge muškarce. Ondašnjoj vlasti je, međutim, tada najviše smetalo što je film kombinacijom arhivskih snimaka Tita, Hitlera, ustaša i četnika, sugerisao sličnosti totalitarnih režima i što je podrivao kult tadašnjeg predsednika. Subverzivnost filma je takođe iščitana i u sceni koja beleži venčanje Stojanovićevog bliskog prijatelja LJubiše Ristića, kome su prisustvovali neke od najistaknutijih ličnosti tadašnje Partije, JNA i Državne bezbednosti. Optužen da podriva društveni poredak, Stojanović je 1973. optužen na tri godine zatvora, a progonu su bili izloženi i njegovi profesori sa FDU Aleksandar Petrović i Živojin Pavlović, koji su tada izbačeni sa posla. Kada je „Isus“ 1990, oslobođen i prikazan u bioskopu, ubrzo je osvojio nagradu međunarodnog žirija kritike na festivalu u Montrealu a u Muzeju moderne umetnosti u NJujorku aprila 2016. prikazivan je sedam dana.

„Plastični Isus“ je Stojanovićev jedini igrani film, po kome će ostati prepoznatljiv i koji mu i po svom nazivu umnogome odredio sudbinu imajući u vidu da je nakon njega svoje kinematografsko, ali i svako drugo angažovanje usmerio na borbu protiv zločinaca a u ime stradalnika i žrtava. Takav je „Škorpioni – spomenar“ o zločinima srpske paravojne jedinice tokom ratova 90-ih, koji je premijerno pokazan u Beogradu aprila 2007. godine, „Srpska epika“, koji je radio zajedno sa poznatim poljskim rediteljem Pavelom Pavlikovskim. U njemu je, između ostalog, snimljen ruski pisac Limonov u gostima kod Radovana Karadžića kako puca po Sarajevu. Važan mu je bio i film „Približno Srbi“ o položaju Roma, kao i „Uspon i pad generala Mladića“ o Ratku Mladiću, koji je premijerno prikazan u Utisku nedelje.

Kada je Stojanovića novinarka nedeljnika Vreme (čiji je on bio jedan od osnivača) u intervjuu pitala kako je uspeo da snimajući dokumentuje razne kompromitujuće izjave i poteze Ratka Mladića i Radovana Karadžića, odgovorio je između ostalog: „Pomoću strategije daj im dovoljno dugačko uže, obesiće se sami. To je metoda koju sam naučio na studijama psihologije i razvijao je u intervjuima koje sam radio za štampu. Kažete sagovorniku: ‘Ja bih hteo da prikažem vašu istinu, vi mi recite šta da slikamo, o čemu biste voleli da pričamo, kažite vi to svojim rečima, ja vam ništa neću seći. Staviću to u neki kontekst, ali to što ste rekli, to neće biti izmenjeno’. Tako sam dobio mnoge sagovornike i verujem da nikoga nisam prevario, iako su se neki posle bunili. Većina ljudi veruje da publika čuje ono što govornik hoće da kaže, a oni čuju ono što on stvarno kaže, a ne što bi hteo. E pa eto, po tom sistemu je i u ‘Srpskoj epici’ i u filmovima o njima, govorio Mladić, a prvenstveno blagoglagoljivi Karadžić, pa je ispalo da su ti filmovi protiv njih. A ja sam slikao samo ono što su oni radili: sedeli iznad Sarajeva pod opsadom, birali kuće koje će gađati“, objasnio je tada, kao i mnogo puta pre i kasnije. To mu međutim do kraja života nije pomoglo da u ovdašnjoj javnosti bude u potpunosti shvaćen, već je ostao skrajnut, a omiljen samo u određenim intelektualnim i kulturnim krugovima koji su u njemu videli ledolomca i borca za istinu.

Komemoracija Lazaru Stojanoviću biće održana sutra u 14.30 u Centru za kulturnu dekontaminaciju, a kremacija je zakazana za 16 sati na Novom groblju.

Stojanović bio hrabar kada je bilo hrabro to biti

„Značaj koji je Lazar Stojanović imao za jugoslovensku kinematografiju je enormno veliki, ali je zbog svoje beskompromisnosti i radikalnog umetničkog stava uvek bio gurnut u drugi plan“, rekao je reditelj i scenarista Saša Radojević. On je istakao da je „Plastični Isus“ jedan od onih filmova koji su ostali veliki trag na generaciju koja je bila svedok tih događaja i prikazivanja tog filma. „Prekid Stojanovićevog opusa i te linije u domaćem filmu bio je vrhunac obračuna sa crnim talasom i tada je domaća kinematografija krenula drugačijim tokom u odnosu na onaj kojim je mogla ići da se nije dogodio slučaj sa ‘Plastičnim Isusom’. Zatiranjem puta Lazara Stojanovića na neki način je zakinuta domaća kinematografija“, priča reditelj.

On dodaje da je Stojanović pored filmskog rada, bio neposredno angažovan u javnom političkom govoru, te da je uvek bio beskompromisan. Ipak, sumnja da će se odnos javnosti prema njemu promeniti.

Jugoslav Pantelić, direktor Jugoslovenske kinoteke, kazao je da je Stojanović bio „hrabar u vremenu kada je to bilo hrabro biti“. On je napomenuo da je poslednji kontakt s ovim reditelj imao pre nekoliko meseci prilikom restauracije njegovog filma „Plastični Isus“, te da će ovaj naslov biti uskoro prikazan u Kinoteci.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari