Kadar iz filma "Napoleon", nominovaog za Oskara za najbolje kostimeFoto: LANDMARK MEDIA / Alamy / Alamy / Profimedia

Skoro šest decenija, atelje Tireli u Rimu se utkao u tkivo italijanske i međunarodne filmske istorije, stekavši nadimak „krojačka radnja za Oskara“ zbog doprinosa u i zradi filmskih kostima.

Osnovan u novembru 1964. od strane pokojnog Umberta Tirelija, atelje je učestvovao u izradi odeće za 17 filmova nagrađenih Oskarom za najbolju kostimografiju. Nedavno su njeni krojači sarađivali sa Džantijem Jejtsom i Dejvom Krosmanom u kreiranju kostima za film „Napoleon“ Ridlija Skota, piše „Daily Sabah“.

Dvojac dizajnera nominovan je za Oskara, a ovog vikenda ćemo saznati da li će završiti sa prestižnom nagradom Američke filmske akademije.

„Možda će pobediti! Hajde da dodamo još jednu nagradu našoj kolekciji nagrada“, rekao je u intervjuu trenutni direktor ateljea Dino Trapeti i dodao: „Naravno, Oskara ne dobija krojačka radnja, Oskara osvaja dizajner kostima. Ali krojačka radnja ima zasluge i čast što je učestvovala u toj pobedi.“

Poreklo ateljea potiče od Tirelijeve strasti za prikupljanjem antičke odeće. Proučavao je komade na tavanima aristokrata i na buvljacima širom sveta, strpljivo praveći kolekciju koja sada broji više od 15.000 autentičnih odevnih komada iz perioda od 1750. do 1980. godine.

„U početku je atelje imao „mašinu za šivenje, dva rezača tkanine i još dve švelje“, rekao je Trapeti.

Danas se u sedištu ateljea Tireli u rimskom naselju Prati nalaze lutke koji nose neke od najpoznatijih kreacija ateljea: delikatnu odeću sa ružičastim cvetovima koju je Tom Hals nosio kao Volfgang Amadeus Mocart u filmu „Amadeus“ Miloša Formana, koji je doneo Oskara kostimografu Teodoru Pisteku, i elegantnu haljinu od crvenog somota s perjem, koju je Mišel Fajfer nosila u „Dobu nevinosti“, za čiji je dizajn odgovorna Gabrijela Peskuči, još jedna dobitnica Oskara.

Posle Oskara za kostime u filmu „Amadeus“ iz 1984. godine, Tireli je mogao da postane svetski brend „jer je tržište odmah bilo zainteresovano“, rekao je Trapeti. Ali Tireli, koji je umro 1990, nije bio uveren u to.

Trapeti se sećao kako je rekao: „Ne idem u Ameriku. Ako Amerika želi, Amerika će doći da me traži.“

Iznova je i dolazila.

Za 60 godina, krojački atelje napravio je više od 300.000 kostima koji se sada nalaze u skladištu u Formelu, u blizini Rima, gde se veliki regali za odeću prostiru na 7.000 kvadratnih metara. Kostimografi ovde dolaze da se inspirišu, da se upoznaju s istorijom kostima, i, naravno, po ručno šivene kreacije tima krojača i krojačica ateljea Tireli.

„Ne možete da pravite ovakve kostime u fabrici. U fabrici možete da pravite kostime za filmove sa robotima, futurističke filmove ili fantastiku. Ali ovakve stvari moraju da se prave ručno“, rekao je Trapeti o izradi kostima za film „Napoleon“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari