Premijera predstave "Gubitnik" u JDP: Šta se događa kad se nadaren čovek sretne s genijem i shvati da on sam nikada neće doći do genijalnosti 1Foto promo Nebojša Babić /JDP

Jedna od najzanimljivijih predstava u ovoj sezoni, „Gubitnik“, prema istoimenom remek – delu Tomasa Bernharda i Puškinovoj „maloj tragediji“ o Mocartu i Salijeriju, u dramatizaciji i režiji Nataše Radulović, premijeno će biti izvedena u subotu, 27. maja u 20.30 časova, na sceni Studio Jugoslovenskog dramskog pozorišta, a reprize su zakazane 28. i 30. maja. Predstava […]

Jedna od najzanimljivijih predstava u ovoj sezoni, „Gubitnik“, prema istoimenom remek – delu Tomasa Bernharda i Puškinovoj „maloj tragediji“ o Mocartu i Salijeriju, u dramatizaciji i režiji Nataše Radulović, premijeno će biti izvedena u subotu, 27. maja u 20.30 časova, na sceni Studio Jugoslovenskog dramskog pozorišta, a reprize su zakazane 28. i 30. maja.

Predstava kombinuje priče o muzici, genijalnosti, zavisti, teroru uspeha i lakoći neuspeha, polazeći od Bernhardovog romana koji je prvi put objavljen 1991, dve godine posle njegove smrti.

Glavni likovi su slavni kanadski pijanista Glen Guld i njegova dva prijatelja sa studija klavira, pijanista Verthajmer i pripovedač, a ključno pitanje romana je šta se događa kada se nesumnjivo nadareni ljudi, dovoljno talentovani da prepoznaju genijalnost, ali i dovoljno razboriti da shvate da do genijalnosti neće i sami doći, susretnu sa genijem.

„Hteo je da bude umetnik, nije bio zadovoljan s tim da bude umetnik života, iako je upravo taj pojam sve ono što nas čini srećnim ako smo vidoviti. . .“, smatrao je genijalni austrijski pisac Tomas Bernhard.

Premijera predstave "Gubitnik" u JDP: Šta se događa kad se nadaren čovek sretne s genijem i shvati da on sam nikada neće doći do genijalnosti 2
Foto promo Nebojša Babić /JDP

– Za mene je roman „Gubitnik“ u suštini lična priča, jer sam svirala violinu i trudila se da budem profesionalni muzičar – izjavila je Nataša Radulović na konferenciji za novinare u JDP, najavljujući premijeru predstave.

– Imam iskustva šta znači boriti se da budeš prvi u tom poslu, koliko se lako ispada iz koloseka, i kako je lako da čovek gubi sebe i odlazi na tu drugu stranu, o kojoj piše Bernhard. Roman je pisan u formi muzičkog dela, i ja sam to pokušala da zadržim u dramatizaciji, služeći se muzičkim oblicima i strukturom Bahovih „Goldberg varijacija“. U tom nastojanju pomogao mi je Puškin svojim stihom – istakla je Radulović.

„Mocart i Salijeri“ su drugo delo Aleksandra Puškina iz ciklusa malih tragedija, prvi put objavljeno 1831. u jednom od almanaha, a napisano je na osnovu jedne od postojećih verzija smrti genijalnog kompozitora Volfganga Amadeusa Mocarta.

– Zanimljiv je spoj Bernharda i Puškina, pisaca različitih epoha, podneblja i senzibiliteta. U ova dva književna dela zajednički im je tematski okvir, ideja koja mi je bila značajna, a to je težnja da se svoje ime upiše u istoriju. Tome teže svi likovi u predstavi „Gubitnik“ – rekla je Nataša Radulović, dodajući da se njena dramatizacija zasniva na književnim likovima, ali i istorijskim ličnostima, pa je neke monologe preuzela iz intervjua virtuoznog kanadskog pijaniste Glena Gulda (1932-1982).

Junake „Gubitnika“ igraju Joakim Tasić, Lenka Petrović, Stojša Oljačić i Teodor Vinčić, tekstove su preveli Zlatko Krasni i Ivan S. Šajković, a u autorskoj ekipi predstave su i kompozitorka Ana Krstajić, scenografkinja Jasmina Holbus, kostimografkinja Marija Marković Milojev, autorka scenskog pokreta Marta Bjelica, a scenski govor je oblikovala Biljana Todorović.

Teodor Vinčić, kome je uloga Glena Gulda prvo pojavljivanje na sceni JDP, izjavio je da na početku rada na predstavi nije video kako može da se uradi ovaj tekst, i da je i rediteljki rekao da ne zna kako bi to igrao.

– Ali, tekst je izuzetno zanimljiv, i posle razgovora s Natašom Radulović odlučio sam da se bacim u to, da pratim njenu viziju, da pratim kolege, njihova razmišljanja, i da učim kroz taj proce. I to sam učinio. Bilo je čudno i bilo je divno – istakao je Vinčić.

Premijera predstave "Gubitnik" u JDP: Šta se događa kad se nadaren čovek sretne s genijem i shvati da on sam nikada neće doći do genijalnosti 3
Foto promo Nebojša Babić /JDP

Joakima Tasića gledaćemo u ulozi Verthajmera, a njegova prva misao vezana za predstavu „Gubitnik“ bila je pitanja „koja sam ja muzika“.

– Mislim da smo svi neka muzika, neka frekvencija, da vibriramo različito u zavisnosti od namera ili situacije. Predstava se bavi muzikom, ali pre svega ljudima u muzičkom svetu, unutrašnjim procesima tih ljudi i osećanjima. Ponosan sam na ono što smo kolege i ja postigli u ovoj predstavi, otvarajući utrobu na sceni – rekao je Tasić,

Mlada glumica Lenka Petrović u ovoj podeli je Meri/Mocart, a kako je istakla, ona je tokom procesa rada na ovoj predstavi glumački porasla. Slično osećanje zrazio je i Stojša Oljačić kogo ćemo u „Gubitniku“ gledati kao Noa, izražavajući zahvalnost što je kao svoju prvu ulogu u JDP dobio tako ozbiljan zadatak.

Prema rečima Ane Krstajić, čiji je zadatak bio da od odabranih kompozicija koje se pominju u drami napravi svoje autorsko delo, vrstu „dramatizacije“ u muzici, ovaj komad ulazi u dubinu muzičke forme.

– Sadržaj koji obrađujemo otvara pitanja na koji način interpretator ima ulogu u svojoj umetnosti, da li je on u isti mah i kompozitor, koliko izvođač doprinosi umetničkom delu i kako težnja ka savršenstvu utiče na umetnika i na čoveka – izjavila je Krstajić, ističući da je ovaj komad dragocen, jer se retko posvećuje vreme muzici i uticaju, odnosno dejstvu muzike.

– Predstava „Gubitnik“ je i vrlo edukativna, naročito za onaj deo publike koji nije toliko upoznat s repertoarom klasične muzike. Verujem da će publika posle predstave imati osećaj da razume, i da i na neki način bolje sluša muziku, što je možda i najvažnije. A meni je važno da se objasni koliko je muzika jedna apstraktna stvar, zapravo, fizička stvar – pomeranje vazduha. Ne vidimo je, a toliko deluje na čoveka – izjavila je Ana Krstajić.

Premijera predstave "Gubitnik" u JDP: Šta se događa kad se nadaren čovek sretne s genijem i shvati da on sam nikada neće doći do genijalnosti 4
Foto promo Nebojša Babić /JDP

Prema rečima Marte Bjelice, koja je oblikovala scenski pokret, u predstavi „Gubitnik“ bavili su se i pojmovima discipline, posvećenosti, strasti i ljubavi prema muzici, jer sve to treba fizički da se dogodi na sceni.

– Bilo mi je važno da sa darovitim mladim glumcima ulazim u pozicije precizne strukture, a da im ostavim slobodu da variraju, da svojim telima sviraju – istakla je Marta Bjelica.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari