Slovenska duša se čuje kad se sviraju komadi u molu 1

U Beogradu će 6. i 7. maja, u Velikoj dvorani Kolarčeve zadužbine, biti održane audicije za dodelu 20 stipendija za nastavak školovanja najuspešnijih violinista i pijanista uzrasta od 18-40 godina na China-ASEAN Arts College Chengdu Univerziteta u NR Kini.

Predstojeće audicije su početak saradnje iz domena obrazovanja i kulture sa NR Kinom, kao deo interkontinentalnog projekta „Jedan pojas – jedan put“. Imali smo priliku da sa magistrom Timurom Meljnikom (Tymur Melnyk), profesorom violine na Franz Schubert Konzervatorijumu iz Beča i China-ASEAN Arts College Chengdu iz NR Kine, pod čijom umetničkom direkcijom će biti održane audicije, razgovaramo o ovom značajnom projektu.

– Prvi put sam bio u Kini 2009. godine na koncertnoj turneji. Osetio sam da postoji poseban interes mnogih studenata violine koji su me zamolili da ih „usput“ preslušam. NJihova pažnja, ozbiljnost i ogromna radoznalost su me fascinirali i vrlo brzo je prirodno došlo do toga da redovno odlazim u Kinu. Posebno talentovani studenti su čak rešili da doputuju u Austriju i studiraju u mojoj klasi u Beču. Vremenom se čulo za napredak i uspeh studenata, što je i dovelo do formalnog poziva da redovno predajem na China-ASEAN Art College i da budem osoba koja zastupa ovu akademiju u Evropi. Presrećan sam što imam mogućnost mobilnosti, jer centar mog delovanja ostaje u Beču, a drugo važno mesto u mom životu će postati ogromni grad Chengdu, koji ima otprilike isti broj stanovnika kao Austrija i Srbija zajedno – kaža na početku razgovora Meljnik.

* Koje sve mogućnosti donose pune stipendije kandidatima za studiranje u Kini?

– Pre svega, formalno se dobija najneophodnije – diploma Bachelor ili master, sa internacionalnom akreditacijom. Uporedo se uči i stiče diploma kursa kineskog jezika. Najvažnije je da se u Kini trenutno nalazi oko 80 miliona violinista i pijanista, od kojih većina traži najraznovrsnije mogućnosti saradnje sa muzičarima iz Evrope. Trenutno je takva situacija da ozbiljne studije muzike u Kini faktički garantuju zaposlenje, izuzetne uslove, i posebne perspektive za umetnike koji mogu da funkcionišu u internacionalnim relacijama.

* Da ste u poziciji da sada za sebe odlučujete gde biste studirali, da li biste odabrali Evropu ili Aziju – Kinu?

– Svoju karijeru sam započeo u Austriji 1999. godine. Kroz ogroman trud i žrtve sam postao čovek i umetnik, koji jesam danas. Mnogi stariji, značajni ljudi su mi pomagali, pre svega kroz stipendije. Takvih ljudi i stipendija danas ima mnogo manje, a studenata mnogo više. To znači da će svaki student čije studiranje u Evropi roditelji ne mogu da finansiraju morati da radi „full time“! Najčešće su to poslovi u restoranima ili prodavnicama. Postavlja se pitanje da li se isplate studije violine kada violinista nema vremena da vežba i studira? Stipendije NR Kine upravo donose mogućnost da mladi ljudi ne budu opterećeni egzistencijalnim problemima i da imaju dovoljno vremena za vežbanje i studiranje.

* Kako vidite položaj kulture, umetnosti i obrazovanja mladih umetnika u Srbiji, Evropi i Aziji? Da li je Evropa i dalje vodeći centar klasične muzike?

– Optimista sam, i preuzimam na sebe odgovornost da budem deo rešenja, a ne problema. Zato, ne bih da se žalim na teme kulture i obrazovanja u Evropi i Srbiji. Evropa je još uvek centar klasične muzike, ako se taj pojam primenjuje na žanr. Ali, pojam klasična muzika nije definitivan, zato mi verovatno ne možemo znati šta će se u perspektivi smatrati centrom klasične muzike 21. veka…

* Do sada ste imali nekoliko studenata iz Srbije u vašoj klasi u Beču. Kakva su vaša iskustva i utisak o talentu i sposobnostima mladih muzičara sa ovih prostora?

– Svoje prve muzičke korake sam napravio i uspehe proslavio u Školi za Muzičke talente u Ćupriji, a zatim u školi „Kosta Manojlović“ u Zemunu i kroz celo školovanje sam bio okružen izuzetnim talentima. Nemanja Radulović i ja smo isto godište i u isto vreme smo bili u Ćupriji! Moje iskustvo sa studentima iz Srbije je zaista odlično, jer ozbiljan rad i trud često prati i humor, koji se ne može prevesti ni na jedan drugi jezik. A slovenska duša se ipak čuje kad se sviraju komadi u molu…

* Kako biste iz vašeg ugla objasnili / protumačili značaj kulturnog, obrazovnog i političkog aspekta ovog projekta?

– Moj kredo za ovaj projekat je – dugoročna saradnja. Fokusiran sam na ideju da smo trenutno u jednom posebnom istorijskom momentu, jer se kulture sveta polako približavaju i mešaju. Za uspeh internacionalne komunikacije, obrazovanje je na prvom mestu. Ovaj projekat je „win/win“ za sve koji u njemu učestvuju.

Prijavljivanje za audicije

Za audicije se do 26. aprila mogu prijaviti kandidati iz Srbije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Makedonije, Crne Gore, Rumunije i Bugarske. Sve informacije se nalaze na adresama: http://multikultivator.org.rs/multiverzitet/chengdu/ https://www.chengduscholarship.com/

Saradnici u organizaciji projekta za Srbiju i region su Multikultivator, Servis za razvoj kulture i umetnosti i Synesthesia 7, Centar za edukaciju i umetnost življenja.

Članovi žirija

* Ko su članovi žirija i na koji način ćete načiniti izbor studenata?

– Članovi žirija će biti renomirani muzičari, umetnici svetske klase iz Srbije u koje imam ogromno poverenje da će u svojim odlukama biti fer. Izbor studenata će se odvijati u dve etape: preporuka žirija za izuzetne kandidate, a zatim i odluka o stipendiji od strane žirija iz China-ASEAN Art College Chengdu, na osnovi live-stream prenosa i intervjua sa odabranim kandidatima.

Beograd – portal za interkontinentalne perspektive

* Zašto je baš Beograd centar regionalnih audicija?

– Kada sam dobio informaciju da će zemljama „Puta svile“ biti dodeljene stipendije, a tu se pre svega misli na države, bivše članice SFR Jugoslavije, kao i susedne zemlje Rumuniju i Bugarsku, jednostavno sam zamislio da konkretno Beograd, Velika dvorana Kolarca, postane portal koji otvara interkontinentalne perspektive.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari