Srpska filmska industrija zbog pandemije izgubila deset miliona evra 1Foto: Stanislav Milojković

Filmska industrija u Srbiji je potpuno blokirana zbog vanrednog stanja i sprečavanja daljeg širenja virusa covid-19, a obustava rada tokom tri nedelje u martu dovela je do gubitka od 9.600.000 evra, pokazuje obimna anketa koju je sprovela Srpska filmska asocijacija.

Anketa je obuhvatila ukupno 130 firmi, od kojih su 25 članice SFA (40 iz produkcije, ali i 12 distributera i osam prikazivača), a odgovori na pitanja reflektuju mišljenje 53 odsto firmi i 47 odsto preduzetnika, među kojima najviše scenografa i produkcijskog osoblja.

Za većinu, 73 odsto anketiranih firmi, otkazani su svi poslovi, čime je gubitak za obustavu rada tokom tri nedelje u martu, kako smo već istakli, procenjen na 9,6 miliona evra.

Od toga, 4.900.000 evra iznose gubici 20 anketiranih firmi u oblasti distribucije i prikazivaštva. U realnosti, ova brojka je barem tri-četiri puta veća, ističu iz SFA, ako se uzme u obzir ceo sektor van anketiranog uzorka.

Malo više od 20 odsto firmi, kako pokazuju ovi rezultati, zadržalo je posao u istom obimu kao i pre pandemije, tako što je rad organizovan od kuće ili na daljinu, što se odnosi na postprodukciju, produkciju animiranog sadržaja, pripremu projekata planiranih za snimanje na leto i pripremu projekata za konkurse.

Milionski gubici nastavljaju da se ređaju, jer u narednom periodu (april-jun) 60 odsto firmi očekuje da će biti bez ikakvih prihoda, a njih 27 odsto imaće pad prihoda veći od 50 odsto. Mali procenat firmi, samo četiri odsto, i to uglavnom onih u domenu postprodukcije i vizuelnih efekata, ne očekuje da će imati gubitke.

„Industrija je u potpunosti stopirana, počevši od zatvorenih bioskopa i veliki broj filmova čija distribucija je prekinuta, a sa uvođenjem vanrednog stanja u potpunosti su stopirana sva snimanja filmskog, advertajzing i TV serijskog programa. Kao što ste videli, prema anketi SFA dve trećine firmi su ostale bez ikakvih prihoda što će potrajati naredna tri meseca, zasigurno. U ovom trenutku produkcija se odvija samo u domenu postprodukcije već snimljenih sadržaja i eventualno animacija“, objašnjava za Danas Milica Božanić, izvršna direktorka SFA.

Miloš Đukelić iz produkcijske kuće Red Art, odgovarajući na pitanje da li ovakva situacija preti da zatvoriti firme koje se bave filmom u Srbiji, kaže da su, u stvari, one već virtuelno zatvorene, iako i dalje plaćaju potraživanja.

„Kod nas za razliku od komšiluka, Slovenije i Hrvatske, otpuštanja još nisu počela. Verovatno zbog našeg tradicionalno toplijeg odnosa među ljudima što se ovde preslikava na odnos poslodavaca prema zaposlenima. Ipak potpuna obustava rada će većinu koji rade legalno i imaju prijavljene zaposlene ugroziti egzistencijalno. Prosto plaćanja ka samim produkcionim firmama su u većini slučajeva prestala, posao je potpuno obustavljen. Naročito su ugrožene firme koje su bile najplodonosnije po našu ekonomiju, koje su radile sa stranim klijentima i time donosile pare u zemlju i profesionalniji način poslovanja. Nema putovanja, nejasna je perspektiva“, kaže Đuklić.

On dodaje da se bez pomoći države većina kvalitetnih firmi nikada neće povratiti.

„Opstaće firme koje su na ivici legalnosti i profesionalizma, sa jednim ili nijednim zaposlenim. To će, ako se ne reaguje, potpuno srušiti kvalitet i prepoznatljivost na svetskom tržištu po čemu je Srbija postala poznata. Ne ni kao najjeftinija, ni kao najbolja lokacija, ali kao zemlja posvećenih i profesionalnih, dobronamernih filmskih radnika. Broj ljudi koji su ugroženi je veliki. Poslodavci, zaposleni i filmske zanatlije. Svi su vrlo ugroženi. Da ne govorimo o tome da su mnoge firme napravile i velika finansijska ulaganja koja su sada, ako ne propala investicija, barem onda potpuno mrtav kapital. Bez sistemske pomoći nije preterano reći da će jedna uspešna industrija potpuno biti obogaljena“, dodaje on.

Da za filmsku industriju dolazi težak period smatra i Bogdan Petković, iz produkcijske kuće Emote.

„Neke kolege iz inostranstva predviđaju da narednih šest meseci neće biti moguće da strani projekti ponovo počnu da se snimaju na međunarodnom nivou. Veliko je i pitanje na koji način će se stopirani projekti rasporediti za snimanje, da li će se budžeti smanjiti, pa samim tim i kolika će biti cena rada. Puno je otvorenih pitanja. Za filmsku industriju Srbije dolazi težak period obnove poslovanja koji će zasigurno potrajati duže vreme nakon doba korone“, objašnjava Petković.

On dodaje da bi značajnu ulogu u obnovi filmske industrije mogli da imaju podsticaji Vlade Republike Srbije i njihovo vraćanje na period regulative koja je bila na snazi do kraja jula prethodne godine.

„Za sada su jedina olakšavajuća okolnost najavljene ekonomske mere vlade, koje se odnose na odloženo plaćanje poreza i doprinosa tokom perioda vanredne situacije kao i odloženo plaćanje akontacija za porez na dobit“, kaže Petković.

Miloš Đukelić dodaje da nakon prekida vanrednog stanja, filmsku industriju čeka nekoliko meseci pokušaja da se pokrene iz minusa a ne sa nule.

„Da se obnove stari putevi poslovanja. Ko će preživeti i od klijenata iz inostranstva veliko je pitanje. Subvencije koje su na snazi a gde se najavljuje podizanje minimalnog praga za reklame, moraju da se pojačaju a prag snizi. Ako ćemo da reagujemo u skladu sa realnošću to mora da bude mera. Smanjivanje praga a ne podizanje. Budžeti će svuda pasti a ne skočiti. Borba za klijente će se pojačati. Podrška države koja je bila sjajna prethodnih par godina mora da se pojača a ne da se smanji ili oteža naše poslovanje. Znači, granica za reklame da se spusti na 100 hiljada evra a ne podigne na 300 hiljada, kako je najavljivano, a protiv čega je ustala cela industrija osim par ili jednog producenta, koji imaju direktno suprotne interese i ne rade reklame. Država nas je razumela poslednjih godina i očekujemo da se taj trend neće promeniti, nego da ćemo se zajedno okupiti u krizi i iz nje izaći jači“, ističe Đukelić.

Konkursi za onlajn sadržaj

„Vrlo je važno da Filmski centar Srbije i Ministarstvo kulture nastave da sprovode sve planirane konkurse. Možda čak kroz apliciranje dodatnih sredstva za produkciju onlajn sadržaja, onlajn treninga, tako da se vreme izolacije posveti razvoju umesto urušavanju“, ističe Milica Božanić, izvršna direktorka SFA.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari