Izložba “Neprozirnost prozirnog – Gordana Kaljalović Odanović” biće otvorena sutra od 19 sati u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu i trajaće do 5. februara 2024. godine najavljeno je iz ove institucije.
Izložba se organizuje u sklopu ciklusa “Umetnost i ličnost – skulptorke iz kolekcije MSUB” autorke Rajke Bošković, a njegovi naziv i ideja proistekli su iz sagledavanja značaja međudejstva ličnosti i umetnosti.
Opus Gordane Kljaković Odanović je raznovrstan i obeležio je poslednje decenije 20. i prve decenije 21. veka kod nas.
Na izložbi će biti prikazano 45 skulptura, skulptorskih i prostornih instalacija, videa i dela konceptualne umetnosti u kojima se vidi domininatna i stalna preokupacija autorke fenomenima međuodnosa trajnosti i prolaznosti, nepostojanosti i postojanosti, prozirnog i neprozirnog, kompaktnosti i razlivenosti, mekog i tvrdog, čvrstine i krhkosti…
“Okosnica njenih skulptorskih, odnosno prostornih istraživanja, jeste mogućnost stvaranja aktivnog odnosa različitih materijala sa idejom suprotstavljanja ili usaglašavanja suprotnosti tvrde, neprovidne i postojane materije, kao što je drvo ili kamen, sa krhkim, providnim i nepostojanim materijalima, kao što su parafin, neon, staklo…
Tematske ili problemske cikluse, kao bitne odlike njenog umetničkog delovanja, pored jasno i dosledno sprovedene ideje, karakteriše i veoma visok stepen tehničke dorade i suptilne obrade svakog pojedinačnog dela.
O dubini promišljanja ideje njenih ciklusa radova govore sami nazivi – Energetska polja, Let, Ne/prozirno, Oblik nepostojanog, Okvir i granica, Drugi pogled, Mesečeva soba i drugi.
Sa nesmanjenim poletom i stvaralačkom svežinom od samih početaka svog umetničkog delovanja do danas, Gordana Kaljalović Odanović se smelo, ali i odgovorno, upušta u uvek nove i različite vrste umetničkog izraza, često „na granici” skulpture, koristeći nove i neobične materijale, postavljajući nesvakidašnje ambijentalne celine u galerijskim prostorima…
Ipak, ono što se u toj neprestanoj promenljivosti izraza zapaža kao stalna i nepromenljiva okosnica jeste dobro uspostavljena unutrašnja logika umetničkog dela.
Upuštajući se u svojim traganjima u „prošireno polje skulpture” (Rozalind Kraus), Gordana Kaljalović Odanović stvara dela koja svojim oblikovnim postignućima, ali i duboko utemeljenim simboličkim značenjima, stvaraju sasvim zasebnu umetničku poetiku.
U duhu maksime da je „promena trajanje” (G.K.), njen dosadašnji umetnički opus odlikuje neprestano menjanje, sa očekivanim, ali katkad i neočekivanim promenama, koje ga upravo čine ne samo zanimljivim nego i sasvim posebnim na tekućoj umetničkoj sceni”, navodi se u pozivu na ovaj događaj.
O autorki:
Gordana Kaljalović Odanović (Beograd, 1951) diplomirala je vajarstvo na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu (1975) gde je i magistrirala (metal) 1989. godine.
Diplomirala je engleski jezik i književnost na Filološkom fakultetu u Beogradu (1977).
Kustos Galerije Doma JNA bila je od 1978. do 1993.
Kao dobitnik stipendije „Moša Pijade” za mlade talente, studijski je boravila u Parizu 1986. godine, a zatim ponovo 1990. i 2018. na rezidencijalnom boravku (Cité internationale des arts).
Na Akademiji umetnosti u Novom Sadu predaje od 1993. godine na katedri za vajarstvo, od 2006. do 2016. godine u zvanju redovnog profesora.
Izlagala je na preko 30 samostalnih i oko 200 grupnih izložbi u zemlji i inostranstvu.
Autor i kustos je dvadesetak projekata, kao što su Poetika linije; Grad, magični univerzum; Promenljivi pejzaž; Skok u prazno; Od površine ka prostoru; Izbliza izdaleka, i druge.
Dobitnik je više nagrada, između ostalih nagrade Fakulteta likovnih umetnosti, Godišnje nagrade Galerije KNU, nagrade ULUS-a za malu plastiku, nagrade Jesenjeg salona za skulpturu, nagrade na izložbi Vajari/ke 2021 itd. Vodila je radionicu za studente u Firenci 2005, 2006. i 2007. godine u okviru Autsajd projekta. Realizovala je skulpturu u eksterijeru 2005. godine u Kakslautanenu (Finska).
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.