Trijumf harmoničnog poretka sveta 1Foto: EPA/ Atef Safadi

U Minhenskoj filharmoniji je tri večeri uzastopno – od 22. do 24. juna gost-dirigent slavni Zubin Meta, koji je zašao u duboku 83. godinu, dirigovao Hajdnov oratorijum „Stvaranje sveta“ sa Filharmonijskim horom i solistima – basom Rene Papeom, sopranistkinjom Mojcom Erdman i ruskim tenorom Dmitrijem Korčakom.

Zubin Mehta diriguje „Stvaranje sveta“ i podseća da je ovaj oratorijum bio neka vrsta samoosiguranja građanske klase. Kada je Hajdn komponovao ovo delo, u Francuskoj je potocima tekla krv sa giljotina i Evropa je imala čitavu seriju koalicionih ratova iza sebe.

Oratorijum počinje opisom haosa, koji se nakon samo nekoliko minuta preobražava u c-dur harmonični tok. Hajdn i njegov libretist Gotfrid fon Sviten proslavljaju harmonični poredak sveta u tradiciji prosvetiteljskog trijumfalizma. Adam i Eva su oslobođeni greha, životinje se ne proždiru uzajamno i sve obasjava Sunce koje se prvi put pojavljuje. U tome je „Stvaranje sveta“ kontrast realnosti i već je oratorijum pri prvom izvođenju imao veliki uspeh.

Za pultom u Minhenu i Zubin Mehta stao je nakon duže, bolešću izazvane pauze. Mehta diriguje sa senzitivnom merom i nekakvim unutrašnjim emfatičnim spokojem koji indikuje na orkestar. Time on u orkestru izazva svetlošću ozareni zvuk, strukturisan i besprekoran u balansu između „tutti“ i brojnih solo-partija, na prvom mestu grandioznog flautiste Mihaela Keflera.

Filharmonijski hor je briljirao plastičnim fraziranjem i perfektnom artikulacijom. Rene Pape, jedan od najboljih savremenih bas-vokala, plenio suptilnim arijama i dubokim D, a Mojca Erdman je blistala tečnim koloraturama i perfektno utkanim konsonantima u svoj part. Homogenom tercetu je doprinosio i tenor Dmitrij Korčak. Grandiozno veče Hajdnovog oratorijuma sa „grandsinjorom“ internacionalne dirigentske scene Zubinom Metom.

Partitura mog života

Maestro Zubin Mehta (1936), jedan od svetski najpoznatijih dirigenata današnjice sa karijerom dužom od šest decenija, veoma je popularan i u Srbiji, gde je poslednji put gostovao na prvom koncertu na otvorenom Beogradske filharmonije, kojoj je posvetio deo svoje karijere. Izdavačka kuća Samizdat B92 nedavno je na srpskom jeziku, u prevodu sa nemačkog Zorana Kozomarića objavila Mehtinu autobiografiju iz 2006. „Partitura mog života“, koja je svedočanstvo ne samo o njegovoj velikoj umetničkoj karijeri nego i zanimljivom privatnom životu, od detinjstva u Indiji – Bombaju u kom rođen, školovanju u Beču, američkim, izraelskim i evropskim muzičkim iskustvima i prijateljstvima, njegovom shvatanju muzike i dirigovanja kao „najlepšim zanimanjem na svetu“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari