Izložba ranih radova iz pariskog preioda Đorđa Ivačkovića otvorena je sinoć u beogradskoj Galeriji „Rima”. U „Rimi” ovom postavkom obeležavaju desetogodišnjicu smrti umetnika.
Postavka se glavninom oslanja na Ivačkovićeve radove iz 1963. godine kada je umetnik u Parizu priredio svoju prvu samostalnu izložbu, ali i započeo svoje pozicioniranje na međunarodnoj umetničkoj sceni. Samo godinu dana ranije umetnik se doselio u Pariz, gde je prvi put obznanio javnosti da se bavi slikarstvom, što je prethodnih godina bilo sasvim nepoznato u Beogradu gde je studirao i diplomirao arhitekturu i aktivno se bavio džezom, dok je kao autodidakt u privatnosti započinjao svoj slikarski put.
Imajući u vidu da se za slikarstvo zainteresovao pod uticajem francuske i američke posleratne apstrakcije koju je prvi put video na gostujućim izložbama u Beogradu pedesetih godina, a koju je razumeo i doživeo kao muzičar, Ivačkovićeva umetnička ishodišta ali i početne pozicije sasvim su se razlikovale od onih slikara njegove generacije koji su stvarali i izlagali na beogradskoj sceni.
Stoga je profesionalnu slikarsku karijeru započeo tek po preseljenju u Pariz gde je prvi put primećen od strane francuske likovne kritike, zastupan od strane pariskih galerija, da bi 1965. godine izlagao na Pariskom bijenalu mladih u selekciji Francuske. Tek nakon učešća na ovoj značajnoj međunarodnoj smotri jugoslovenska javnost je saznala za Ivačkovića te je u narednim decenijama on više puta samostalno izlagao u domovini, Muzej savremene umetnosti otkupio je njegove radove i uključio ga u izložbe kojima se jugoslovenska savremena umetnost predstavljala u svetu.
Foto: Zoran Petrović
Foto: Zoran Petrović
Foto: Galerija Rima
Foto: Galerija Rima
Foto: Galerija Rima
– Izložba u Galeriji „Rima”, kojom se obeležava deset godina od umetnikove smrti, podseća na Ivačkovićeve pariske početke kada je zahvaljujući likovnom kritičaru Žan Žak Leveku rano prepoznata konstitutivna veza njegovog slikarstva i džez muzike. Ujedno, zahvaljujući istraživanjima sprovedenim u prethodnoj deceniji, pre svega uvidom u umetnikove dnevničke beleške, danas znamo da je već u ovim ranim radovima bio uspostavljan i njegov krajnje analitički odnos prema slici kao autonomnom entitetu sa sopstvenim elementima i zakonitostima, koji stoji između umetnika i posmatrača ali izvan njih, istakla je Nevena Martinović, kustoskinja „Rime”.
Po njenim rečima likovni kritičar Žan Lik Šalimo, koji je 2015. godine otvorio veliku Ivačkovićevu retrospektivu u Galeriji SANU, u svojoj knjizi „Lecture des arts” iz 1981. godine, prvi je precizno definisao autentičnost Ivačkovićeve apstrakcije time što ga je pozicionirao „na mestu ukrštanja dva suprotstavljena modela apstrakcije u francuskoj umetnosti, kolokvijalno nazvanih ’vrućom’ i ’hladnom’, a koja on obuhvata pojmovima ’lirska tradicija i apstraktni pejzaž’ i ’geometrijska tradicija i analitička apstakcija’”, zaključuje Nevena Martinović, koja je ujedno i autorka kataloga Ivačkovićeve izložbe, kojom Galerija „Rima” završava ovogodišnji izložbeni program.
Foto: Zoran Petrović
Inače, Galerija „Rima” desetogodišnjicu umetnikove smrti najpre obeležila izložbom Ivačkovićevih radova iz istog perioda, priređenom tokom septembra, u Galeriji DIT u Beču.
Arhitekta odabrao slikarstvo za životni poziv
Đorđe Ivačković (1930-2012) rođen je u Horgošu 1930. godine. Završio Mešovitu gimnaziju u Novom Sadu (1948) i Arhitektonski fakultet u Beogradu (1955). Sredinom pedesetih godina XX veka samostalno počinje da se bavi slikarstvom na šta su presudno uticale izložbe savremenog franscuskog i američkog slikarstva održane u Beogradu. Nakon odsluženja vojnog roka (1956) putuje po Evropi da bi se informisao o tendencijama u likovnim umetnostima (Italija 1957, Nemačka 1959).
Foto: Galerija Rima
Odlučuje da mu slikarstvo bude životni poziv, posećuje Pariz 1961. i trajno se seli u ovaj grad naredne godine. Prvu samostalnu izložbu održava u Parizu 1963. godine. Na pariskom Bijenalu mladih 1965. postiže veliki uspeh u selekciji Francuske. Tom prilikom ga prvi put otkriva jugoslovenska stručna javnost i već od 1967. godine počinje da izlaže u Jugoslaviji. Prvu samostalnu izložbu u domovini priređuje 1971. u Beogradu.
Tokom osme i devete decenije XX veka učestvuje na najznačajnijim likovnim smotrama u Francuskoj i Jugoslaviji, njegovi radovi postaju deo izložbi savremene jugoslovenske umetnosti koje su, u organizaciji Muzeja savremene umetnosti u Beogradu, proputovale Evropu i svet. Najveći i najznačajniji deo svog opusa stvara u Parizu gde je i živeo do kraja života.
Priredio je blizu trideset samostalnih i učestvovao na velikom broju grupnih izložbi. Poslednji put je samostalno izlagao 2011. godine u Kragujevcu. Preminuo je u Parizu 13. jula 2012. godine.
Velika retrospektiva Ivačkovićevog stvaralaštva priređena je u Galeriji Srpske akademije nauka i umetnosti 2015. godine. Njegova dela danas se nalaze u Muzeju savremene umetnosti, Narodnom muzeju u Beogradu, Centru Pompidu u Parizu, i uglednim privatnim kolekcijama u zemlji i inostranstvu.
Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.
Američka glumica Šeron Stoun otkrila je u razgovoru za Varajeti kako su Robert De Niro i Džo Peši među retkim slavnim glumcima koji se na snimanju nisu ponašali mizogino, piše Index.hr.
Klub čitalaca Danasa je zajednica pretplatnika na dnevni list Danas kojima je, pored ekskluzivnog pristupa novinama u PDF formatu veče pre nego što se štampano izdanje nađe na trafikama, dostupna i celokupna arhiva lista onlajn. Članska kartica obezbeđuje i preko 50 popusta naših partnera, kao i pozivnice za naše događaje i akcije.
Kao što sam naziv kaže, ako danas ne saznamo ono što se dogodilo danas, već sutra će biti kasno.
- Igor Brakus, radijski voditelj
Koristimo kolačiće (cookies) da bismo unapredili korisničko iskustvo i mogli da prikažemo personalizovane reklame. Korišćenjem sajta slažete se sa Politika privatnosti.Prihvatam