U Galeriji SANU otvara se retrospektiva slika Milorada Bate Mihailovića (1923-2011): Obeležavanje stogodišnjice rođenja buntovnog akademika 1foto FoNet Marko Dragoslavić

Srpska akademija nauka i umetnosti, Galerija Rima i porodica Milorada Bate Mihailovića našle su se na zajedničkom zadatku povodom obeležavanja stote godišnjice rođenja jednog od najpoznatijih srpskih slikara koji su napravili veliku svetsku karijeru.

Rezultat je izložba pod nazivom “Milorad Bata Mihailović – Stogodišnjica rođenja buntovnog akademika” koju će u utorak u Galeriji SANU da otvori akademik Milorad Bata Marković, najavljeno je na konferenciji na novinare u Akademiji.

– Ovo je značajan i veliki jubilej jednog od naših najznačajnijih i najcenjenijih slikara u svetu. Ideja ove postavke je da se stvaralaštvo Bate Mihailovića prikaže drugačije nešto je to do sada rađeno. Odlučili smo se za njegove radove velikog formata koji su ga učinili velikim u svetu. Oni čine osnovu ove izložbe na kojoj ima i po nekoliko amblematičnih Batinih radova iz svih perioda njegovog stvaralaštva. Ovako visok umetnički nivo izložbe kakav je u Galeriji SANU ne bi bio moguć bez slikareve porodice – naglasio je Aleksandar Milojević, vlasnik Galerije Rima.

Prema rečima istoričara umetnosti Ješe Dengrija, Bata Mihailović za života je imao nekoliko retrospektiva u Beogradu, ali je najpotpunija ova koja se otvara u Galeriji SANU.

– Do sada je sagledavan njegov opus nastao ovde. To je kratko vreme, jer se od 1952. razvijao u kontekstu pariske umetničke scene. Sad je njegovo delo sagledano u celini, iako je reč o dva perioda – iz vremena Zadarske grupe i Pariza, gde je najviše aktivno stvarao. Rima je objavila temeljnu Batinu biografiju i katalog za izložbu, a u drugoj povini godine održaće se naučni skup o Zadarskoj grupi – najavio je Ješa Denegri, sa Marijom S. Đorđević, jedan od autora retrospektive Bate Mihailovća u Galeriji SANU.

Marija S. Đorđević objasnila je da je na ovoj izložbi “izbegnuta hronologija zbog podeljenostii u razmišljanjima o slikarstvu Bate Mihailovića – kratkom beogradskom i jako dugom pariskom periodu”.

– Glavni aspekti postavke su žanr, motiv, trenuci promene slikarskog interesovanja Bate Mihailovića. U prvom planu su apstraktni pejzaži, njima otvaramo izložbu, jer je Mihailović bio velikan u ovom žanru. To su slike velikog formata nastale u Parizu pedesetih i šezdesetih godina 20. veka. U drugoj celini su Beograd, Pariz i NJujork, kao epicentri njegovog slikarskog života, dok su u trećem delu izložene slike članova porodice i prijatelja na kojima se vidi simbolička i društvena analiza ličnosti. U toj celini je i remek-delo – slikarev čuveni autoportret sa crnim šeširom. Naš doprinos proučavanju dela Bate Mihailovića su neočekivane analogije poput geneze njegove apstrakcije koja se može pratiti kroz celu galeriju, a zaključci do kojih smo mi došli pozivaju na novo sagledanje Mihailovićevog slikarstva – rekla je Marija S. Đorđević.

Slikar Nemanja Smičiklas zahvalio se Galeriji SANU i Rimi što su pomogli ostvarenje želje porodice Bate Mihailovića da se “u Beogradu priredi ozbiljna, sveobuhvatna izložba kako bi se Mihailović vratio na mesto koje ima u svetskoj i srpskoj umetnosti”.

– Zanimljivo je bilo rasti i živeti uz Batu Mihailovića, pogotovo meni kao najmlađem članu porodice. On mi je uvek bi inspiracija. I ja sam završio slikarstvo, bavim se restauracijom, ali veza je ostala i sada postoji – kaže Nemanja Smičklas.

Izložba u Galeriji SANU trajaće do 13. avgusta.

Milorad Bata Mihailović rodio se u Pančevu 8. februara 1923, školovao se u Beogradu, a opšte mesto u njegovoj biografiji je da se na Pravnom fakultetu na koji ga je upisao otac, pojavio samo jednom – da se ispiše.

Na Likovnu akademiju primljen je 1946. i to, zbog služenja vojnog roka, odmah na drugi semestar u klasu profesora Ivana Tabakovića.

Da li je zbog formiranja Zadarske grupe 1947. napustio je Akademiju ili zbog odlaska u Zadar u nju više nije mogao da se vrati, postoje oprečne verzije.

Te 1947. prvi put je izlagao u Beogradu, gde je prvu samostalnu izložbu priredio 1951, iste godine kad je osnovao grupu Jedanaestorica.

Sa suprugom Ljubinkom Jovanović 1952. odlazi u Pariz, gde je živeo i radio do smrti 2011, povremeno se vraćajući u Beograd.

Za člana Akademije van radnog sastava SANU, u odeljenju likovnih i muzičkih umetnosti izbran je 1985. godine.

“Mihailović je započeo slikarstvo u duhu realizma i tradicionalizma, da bi ubrzo pronašao jezik ekspresionizma koji je u kasnijim fazama menjao u nekoliko stilskih poetika. Ako je i dolazio do granice apstrakcije, Mihailović nikada nije prešao taj likovni rubikon. Pre je bio sledbenik intenzivnog kolorističkog slikarstva koje je imalo dugu tradiciju u srpskom modernizmu. NJegov slikarski gest je silovit, euforičan, brz, razmahnut, eksplozivan, vrtložan, bez ikakvog kontempliranja tokom rada. Forme su mu ekspresivno izobličene, jedva prepoznatljive, okupane bogatom hromatskom paletom i svetlom. Često se u njegovim radovima primećuju prepoznatljivi ornamenti i detalji sa srednjovekovnog srpskog fresko-slikarstva”, ističu istoričari umetnosti.

Prvi srpski slikar koji je Francuskoj napravio veliku karijeru, Milorad Bata Mihailović preminuo je 23. aprila 2011. u bolnici „Broka“ u Parizu zbog komplikacija na srcu.

Zadarske i druge grupe

Zadarsku grupu činilo je desetak studenata slikarstva sa beogradske Akademije za likovne umetnosti iz klase profesora Ivana Tabakovića: Mića Popović, Petar Omčikus, Bata Mihailović, Mileta Andrejević, Vera Božičković, Kosara Bokšan i Ljubinka Jovanović.

Njima su se pridružili i prijatelji koji nisu bili sa Akademije: Borislav Mihajlović Mihiz, slikar Bora Grujić, skulptor i slikar Radivoje Knežević-Knez, brat Miće Popovića Aleksandar Saša Popović, Krsta Andrejević.

Ta grupa je pet meseci, od aprila do avgusta 1947. boravila u Zadru slikajući slobodno, u prirodi, van klasa i ateljea u kojima nisu nalazili inspiraciju za svoju umetnost u otporu prema socijalističkom realizmu.

Posle Zadarske grupe Bata Mihailović osniva grupu Jedanaestorica, a po povratku u Beograd, priključio se grupi “siminovaca” koja se okupljala, stanovala i provodila noći u raspravama u Siminoj 9a, kultnoj beogradskoj adresi prvih godina posle Drugog svetskog rata u Beogradu, u stanu koji je, kao učesnik rata, dobio Vojislav Đurić.

Osim njih dvojice u toj grupi su bili su: Dejan Medaković, Živorad Stojković, Pavle Ivić, Borislav Mihajlović Mihiz, a povremeno su im se pridruživali i Dobrica Ćosić i Antonije Isaković, o čemu svedoči i Mihizova „Autobiografija – o drugima“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari