U Italijanskom institutu za kulturu izložba radova Vitorija Bijankija: Istraživanje multikulturalnosti kroz istoriju materijala i veličanstveni odjek vremena 1Foto promo Italijanski institut za kulturu u Beogradu

Jedan od vodećih umetnika iz Milana i laureat brojnih nagrada čiji se radovi nalaze i u galerijama širom Evrope, Vitorio Bijanki, predstaviće se beogradskoj publici izložbom Woven Memory, koja će u Italijanskom institutu za kulturu biti otvorena u petak, 16. juna, u 16.30 časova.

Kustosi izložbe su Nataša Radojević i Domeniko de Kiriko, a kako je istaknuto u najavi, rad Vitorija Bijankija primarno je fokusiran na jedan element, tačnije, autentični gest koji se ispoljava dogmatski, kroz pedantano i nežno paranje  ili impulsivno rezanje i cepanje tkanine.

U Italijanskom institutu za kulturu izložba radova Vitorija Bijankija: Istraživanje multikulturalnosti kroz istoriju materijala i veličanstveni odjek vremena 2
Foto privatna arhiva

„Dvodimenzionalna priroda materijala koje Bjanki koristi temeljno je dovedena u pitanje intervencijama koje stvaraju odsustva i otvaraju prolaze ka drugim mogućim dimenzijama, ističući njihovu krhkost, ali istovremeno i radikalnu eleganciju i dragocenost onoga što je rastrzano“, zapisao je De Kiriko u tekstu za katalog ove izložbe..

Prema njegovim rečima, ove tkanine su rezultat pažljivog i ciljanog istraživanja koje obuhvata tajvanske svile, italijanske lampase, monohromatske teksture i složene printove, a ne isključuje savremene tehnološke tkanine sa futurističkim karakteristikama.

Nesporno je da umetničko istraživanje Vitorija Bijankija karakteriše multikulturalnost koja je u bliskoj vezi sa istorijom korišćenih materijala, čija obrada ističe veličanstveni odjek vremena.

„Na osnovu ovih principa formira se Woven Memory, novo izložbeno poglavlje umetničke produkcije Bijankija čiji ciklus radova, predstavljen u prostorijama Italijanskog instituta za kulturu u Beogradu, posebno slavi lepotu italijanskih lampasa, tradicionalnih tkanina koje evociraju artefakte iz istorije lokalnog zanatstva – simbol ugledne tradicije sa snažnim identitetskim obeležjima“, kaže De Kiriko u svom tekstu.

U Italijanskom institutu za kulturu izložba radova Vitorija Bijankija: Istraživanje multikulturalnosti kroz istoriju materijala i veličanstveni odjek vremena 3
Foto promo Italijanski institut za kulturu

Na određeni način, kako objašnjava ovaj nezavisni kurator, lampasi se mogu tumačiti kao vizuelna transpozicija Pohvale stvorova Franje Asiškog. Sa jedne tačke gledišta, bezvremeni cvetni motivi isprepleteni faunom vraćaju život, dok sa druge strane, umetnički gest ga intimno para i otkriva ili munjevito cepa.

„Nadalje, značenje lampasa krije se u isticanju postojećih nivoa de miseria humanae, a kao što je rekao Sveti Franjo Asiški u vezi sa prethodno pomenutom pohvalom: Blago onima koji to sa duševnim mirom podnose, jer će biti nagrađeni od Svevišnjeg“.

Ono što takođe karakteriše rad Vitorija Bijankija je delovanje unutar prostorne dimenzije površine tkanine. On istražuje i oživljava uspavane prostore sećanja koji teku unutar vlakana.

„Njegov je gluv gest u kojem se prepliću fraze utkane u nemu istoriju materijala. Površina postaje osetljiva koža, milovana otkrivajućom žestinom akcije koja izlaže njene niti, kao da su rebra anatomije večnog toka istorije. Na taj način, Bijanki uspostavlja vezu između suprotstavljenih tradicija i inovacije, poziva na pomirenje delikatnog odnosa međuzavisnosti između postojanosti kolektivnog kulturnog identiteta i tkiva koje ga je stvorilo“, zapisao je Domeniko de Kiriko.

Vitorio Bijanki (1982) živi i radi u Milanu, gde je posle završenih studija farmacije započeo rad sa različitim umetničkim medijima, posebno zvukom.

Bio je finalista za nagradu Fondacije Henraux Prize, a 2019. pohađao je kurs u Fondaciji Antonio Ratti pod nazivom „Istorija i tekstilne tradicije između Azije i Evrope od 7. do 17. veka“, koji je vodila poznata kustoskinja Kjara Bus.

Izabran je za VIP umetničku rezidenciju u Milanu, a učestvovao je i na izložbi Panorama #03 u Galeriji Fran Reus u Palma de Majorci.
Njegovi radovi su predstavljeni u magazinu Hystery #14, koji je prikazan tokom Art Basel-a u Majamiju 2019, i tri giodine kasnije pozvan je od strane StudiForArtPlatform iz Stokholma da učestvuje na sajmu umetnosti Bienvenue u Parizu.

Bijanki je bio treći dobitnik Prisma Art Prize 2022, osvojivši nagrade ArtRights i Artuu, kao i učešće na izložbi u Contemporary Cluster-u (Palazzo Brancaccio, Rim, 2023).

Neke od njegovih odabranih izložbi su Vetrina (2018) u BPM banci, Pietrasanta (kustos Enriko Matei), TRIALOGUE – Delicate Strenght u Galeriji Biesenbach u Kelnu (2023), i Woven Memory u Italijanskom institutu za kulturu u Beogradu.

Izložba se organizuje u saradnji sa galerijom Drina (partner Apartment by KDA), i biće pred našom publikom, do 17. jula.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari