Umetnička upozorenja o problemima čoveka 1Fotografija: Nagrađeni umetnici/Foto: Nenad Kovačević

U Gradskoj galeriji u Užicu je otvoren 30. Užički regionalni likovni salon, a nagrađeni radovi, kroz različite likovne poetike i medije, moderne izraze i istraživanja, aktivistički komuniciraju sa našim vremenom, ličnim i društvenim teretima današnjeg čoveka.

Prva nagrada Salona je pripala akademskom slikaru Dejanu Klementu iz Užica za video rad „I tako dalje“, druga – akademskoj vajarki Biljani Ugren Kovačević, takođe iz Užica, za delo „Uvezivanje“, a treća – Milici Đorđević, vizuelnoj umetnici iz Požege, za rad „Slojevi“. Pohvala je dodeljena Vesni Aćimović Panić, akademskoj slikarki – keramičarki iz Užica, za kompoziciju „Trajanje“.

U obrazloženju nagrada, za rad Dejana Klementa, navedeno je da „autor, prepoznatljivog performativnog izraza na tragu ostvarenja teatra apsurda i „Mita o Sizifu“ Albera Kamija, preispituje mesto i mogućnosti umetnika i umetničkog aktivizma u savremenom društvu“. Apstraktni i skulpturalni rad od žičanog prediva Biljne Ugren Kovačević je, kako se ističe „izuzetne ekspresivnosti“ i da „umetnica smelim zahvatom u integritet medija skulpture i crteža izražava egzistencijalnu zebnju za opstanak bića čoveka u savremenom dehumanizovanom društvu“.

Za foto-instalaciju, nastalu eksperimentisanjem sa tehničkim svojstvima digitalne fotografije, autorke Milice Đorđević, navedeno je da se „problematizuje fenomen raslojavanja društva u Srbiji, odnosno gubljenja građanskog sloja kao nosioca društvene angažovanosti“. Kompozicija u keramici Vesne Aćimović Panić, kako se navodi, predstavlja „svojevrsni inventar utopijskog „mesta“ i utočišta, koji sublimira visoko tehnološko umeće, razumevanje i uzvišenu osetljivost umetnice za prirodu keramičkog medija“.

Od 38 umetnika, prijavljenih za učešće na jubilarnom Salonu, selekciona komisija i žiri za dodelu nagrada (Dušan Starčević i Marija Žunić, likovni umetnici iz Užica, i Julka Marinković, istoričarka umetnosti iz Čačka) odabrali su radove 20 umetnika, većinom mlađe generacije.

„Mlađi umetnicu su se nametnuli svežim idejama i nije bilo dileme oko izbora radova. Veoma dobro su „pročitali“ vreme u kome živimo i to su iskazali kroz gotovo sve medije i upravo je to kvalitet Salona. Budući da živimo u društvu u kome nešto nije u redu, umetnici uvek idu ispred vremena i na probleme upozoravaju likovnim jezikom“, navela je za Danas Julka Marinković, koja je otvorila Salon. Ona je poručila da bi, uz podršku Grada i Ministarstva kulture, trebalo da se formira fundus Galerije, koji bi činili nagrađeni radovi i deo ostalih izloženih dela, a koji bi, kako je rekla, poslužio kao svedočanstvo našeg vremena.

Izložba, koja je najznačajnija likovna manifestacija u užičkom regionu i nudi godišnji presek likovnog stvaralaštva umetnika sa tog prostora, može se pogledati do kraja januara naredne godine.

Besmislenost tereta

Prvonagrađeni rad mladog umetnika Dejana Klementa predstavlja video snimak performansa tokom koga on, sve vreme i rutinerski, prenosi kamen s jednog mesta na drugo, što je metafora o čoveku koji nikako da se oslobodi svakodnevnih problema, pa čak i onih koji nemaju značajnog uticaja na njegov život. „Opterećujemo se svim mogućim problemima, kao da nam tereta nikada nije dovoljno. Ako smo stvarno opterećeni mnoštvom tereta, onda bi trebalo da se upitamo da li je naša odgovornost u tome što terete stalno preuzimamo i da li možemo da ih se oslobodimo“, kazao je za Danas umetnik.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari