Vermer u novoj i nenadanoj perspektivi 1

U centru izložbe slika holandskog baroknog slikara Johanesa Vermera, takođe zvanog i Jan Vermer (Johannes Vermeer, Jan Vermeer van Delft, 1632-1675), koja je otvorena u septembru u Galeriji slika Alte Meister u Drezdenu izložena je slika, inače u posedu ove galerije – Devojka koja čita pismo uz otvoreni prozor – koja je nakon četvorogodišnjeg temeljnog restauriranja iznova predstavljena javnosti.

Uz ovu slavnu, izloženo je još devet dodatnih slika koje imaju blizak odnos sa njom, te se sada nalaze na kružnom putovanju kroz celokupnu Evropu i Ameriku. Vermerov slikarski opus danas broji svega 36 sačuvanih radova.

Među visoko cenjenim platnima baroknog majstora nalaze se i Čitateljka pisma u plavom, kao i Pogled na kuće u Delftu iz Rijk muzeja u Amsterdamu, Žena sa terazijama iz Nacionalne galerije u Vašingtonu, Mlada dama koja stoji i svira na virginalu iz Nacionalne galerije u Londonu, Dijana sa drugaricama na kupanju iz Haga, Geograf iz muzeja Štedel u Frankfurtu na Majni, Devojka sa biserom na ogrlici iz Državnog muzeja u Berlina, Devojka sa čašom vina iz muzeja vojvode Antona Ulriha u Braunšvajgu, kao i slika Podvodačica iz galerije Starih majstora u Drezdenu.

Mimo ovih radova, ovu postavku čini i 40 slika holandskog žanr-slikarstva iz druge polovine 17. veka, između ostalih i one sa potpisima Pitera de Hoha, Gerarda Dua, Gerarda Ter Borha i drugih majstora, kao opsežna ilustracija Vermerovog slikarskog okruženja.

Izložba se nalazi u tzv. Vinkelmanovom forumu Starih majstora u Cvingeru, u Drezdenu.

Galerija slika Starih majstora u Drezdenu predstavlja dosad najveću izložbu Vermerovih radova u Nemačkoj, a Devojka koja čita pismo uz otvoreni prozor jedno je od najpoznatijih platana holandskog slikarstva zlatnog doba.

Tu slavnu sliku vojvoda Fridrih Avgust II kupio je 1742. u Parizu za Staatlichen Kunstsammlungen Drezden.

Ova slika je ujedno bila i velika zagonetka. NJenim restaurisanjem na svetlost dana izbilo je da je obnaženi amor / kupido, bog ljubavi, bio prvobitno naslikan.

Samo delo oscilira između kontemplacije i uzbuđenja. Širom otvoreni prozor i amor / kupido koji povlači zavesu na stranu, a posuda sa voćem i jabukama koje se presijavaju i suptilnim tonovima boja breskvi diskretni su izraz plodnosti: ljubav i porok idu sjedinjeno, ruku pod ruku, figurativno rečeno.

Tako je ova slika konzervacijom i restauracijom dobila svoj prvobitni izraz u čijoj svetlosti devojka koja čita pismo zapravo pripoveda sasvim drugu priču od one za koju se mislilo da joj je Vermer namerio, kao ključno delo kontemplacije.

Vermerove retke slike generalno gledano diskretni su izraz sa porukama skrivenim u draperijama, tapiserijama, tepisima i slojevima najfinije odeće na telima njegovih izobraženih lica.

Na njima nema ni traga bilo kakvih raspojasanih terevenki, seoskih rustikalnih praznika grubog, vulgarnog ili raskalašnog temperamenta. U štofovima su skrivene i utkane tajne.

Katalog za ovu izložbu sa opsežnim ekspertizama i komentarima – Johannes Vermeer: Vom Innehalten (J. V: O unutrašnjem držanju), priredili su Stefan Koja, Uta Najdhart i Artur K. Vilok Stariji, a objavio je Sandstein Verlag (Drezden, 2021).

Ova izložba procepljuje novi pogled na Vermera i njegov unutrašnji svet koji je iznedrio genijalna slikarska dela.

Na njenom otvaranju bili su prisutni holandski premijer Mark Rute i nemačka kancelarka Angela Merkel. Izložba će biti dostupna javnosti do 2. februara 2022. godine.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari