Vojnov: Holivud neće u zemlju gde se krše ljudska prava 1Foto: Stanislav Milojkovic

Snimanje stranih filmova i velika holivudska imena kao što su Danijel Krejg, Džoni Dep, Pirs Brosnan popravljaju imidž Srbije.

Filmskoj industriji i Srbiji donose napredak, a filmskim radnicima nova iskustva – zaključila je novinarka Pinka na kraju TV priloga u kome je premijerka Ana Brnabić posetila ekipu serije „Predstraža“ na setu u Pink studiju u Šimanovcima.

Kamera je zabeležila i domaćina Željka Mitrovića, iz čije smo kratke komunikacije sa premijerkom mogli da zaključimo jedino da je sve sjajno. Mitrović prilazi Ani Brnabić i pita je: „Everything is fine?“ – „Everything is fine“ – odgovara premijerka, pa ostatak priloga i niste morali da gledate da biste se uverili u to da li je Srbija postala nova holivudska meka za snimanje. Međutim, sve je potkrepljeno i argumentima.

– Istraživali smo koju državu da izaberemo u skladu sa budžetom koji imamo. U Srbiji su najbolji uslovi za snimanje. Nismo se pokajali. Jedan od razloga je i mogućnost koju nudi Filmski centar Srbije, a to je povraćaj novca a drugi razlozi su i sjajne lokacije kao i članovi ekipe. Do sada smo snimali na Kalemegdanu, Košutnjaku, u Lipovačkoj šumi. Bili smo i na Belom dvoru – objasnio je izvršni producent serije DŽonatan Ingliš, a to isto samo malo drugačije navela je i premijerka.

– Dakle imamo jako dobre ljude, imamo prelepu zemlju sa dobrim prirodnim lokacijama, a onda smo još 2015. usvojili i podsticaj za film, čime smo postali jedna od najkonkurentnijih destinacija za snimanje stranih produkcija. Oni su gledali sve zemlje u okruženju. Gledali su i Mađarsku, Rumuniju, Bugarsku i odlučili su se za Srbiju. Pre svega zbog kvaliteta naših ljudi, naših filmova, ali takođe i zbog podsticaja. Dakle, ovo je investicija za Srbiju nekih pet miliona evra, samo za ovu produkciju u osam meseci – istakla je Ana Brnabić.

To da su školovani filmski radnici bili prednost za Srbiju u očima američkih producenata, kao i da „celu ekipu čine Srbi tako da je samo 30 članova doputovalo iz Amerike“ – bila je jedna od završnih konstatacija autorke priloga na TV Pink, koji je nekako ličio na prilog o tome da je aktuelna vlast otvorila još jednu u nizu fabrika u Srbiji i da je privukla još jednog značajnog inostranog investitora.

Dimitrije Vojnov, dramaturg i scenarista, koji je već pisao o ovoj temi, kao i tome koliko subvencije stranim produkcijama mogu da otvore prostor za raznorazne mahinacije, smatra da je pogrešno što se ovo pitanje od početka prebacuje u domen kulture umesto u ekonomiju gde po prirodi stvari i pripada.

– Jedan od najjačih spinova od kada je pre tri godine uveden program podsticaja za proizvodnju audiovizuelnih dela bio je neprestano prebacivanje te teme iz domena ekonomije, kojoj pripada, u svet kulture sa kojom ima veze utoliko što će se krajnji proizvodi ticati te oblasti. Taj transfer teme omogućio je da se njena suština prenese iz računice u sferu malograđanskog i da se ekonomski smisao zameni elegičnim sećanjima na snimanje „Dugih brodova“ u Avala filmu i prepričavanja poseta Kevina Kostnera i Pirsa Brosnana Beogradu – kaže za Danas Vojnov.

On dodaje da „sada ipak i iz vizure kulture može da prozbori koju“.

Naime, kako Vojnov objašnjava, i američka država DŽordžija, koja je poznata po svojim izdašnim podsticajima za snimanje filmova, naišla je na bojkot holivudskih zvezda zbog kršenja ljudskih prava.

– Nedavno je Džordžija donela dosta restriktivan Zakon o abortusu i holivudske zvezde su uprkos tim podsticajima odlučile da bojkotuju snimanje u DŽordžiji. Peticiju su do sada potpisali Alek Boldvin, Don Čidl, Šon Pen, Džad Apatau, Majkl Šin, Ejmi Šumer, između ostalih – kaže Vojnov.

Prema njegovim rečima, „Holivud je poznat po tome da nije gadljiv na snimanje u državama koje krše ljudska prava, ali se i tu stvari menjaju“.

– Klint Istvud se svakako nije bunio kada je Frankova vojska stavila svoje resurse na raspolaganje Serđu Leoneu tokom snimanja filma „Dobar, loš, zao“. Pa ipak, stvari se menjaju, i najveće zvezde koje su neprekidno angažovane na humanitarnim akcijama ili u borbi za ova ili ona prava svakako ne idu olako na snimanje gde se išta od toga krši – skreće pažnju Vojnov

On ističe i da je „pošto smo do sada konstatovali da su stranci oduševljeni našim filmskim radnicima na setu i ćevapčićima u kafani, vreme da razmislimo da li Srbija ima osnovni resurs da ugosti ozbiljne holivudske filmove, a to su ljudska prava“.

– Svakako da će se uvek naći neko koga će zadovoljiti da za male pare dobije mogućnost da potera neko kljuse i par žrtava tranzicije u ritama po livadi kako bi to publici sa niskim kriterijumima prodao kao srednji vek, ali ozbiljne poslove ne možemo dobiti u zemlji gde se zabranjuju filmovi, gde stanje u društvu ne prolazi kriterijume međunarodnih institucija za procenu slobode medija i funkcionisanja pravosudnog sistema – upozorava Vojnov.

On je naveo primer Rejfa Fajnsa, koji je osim državljanstva od Srbije dobio i sredstva od države za snimanje svog filma, ali i reakciju dela publike na Festu.

– A zvižduci upućeni Rejfu Fajnsu na Festu, kad se zahvalio aktuelnim političarima na pomoći, pokazuju da se ni stanje u Srbiji ne može više kriti od naših zapadnih gostiju koji će lako prozreti da nije sve baš tako blistavo iza ukusa ćevapčića, jer ni zlatne ruke srpskih filmskih neimara ne mogu baš sve pokriti kulisama – konstatuje Dimitrije Vojnov.

„Statisti, akcija!“

Dimitrije Vojnov je svojevremeno na portalu „NoviPolis“ napisao tekst „Statisti u vlastitoj kinematografiji“ u kojem je prokomentarisao trenutak u kojem je „država posle višegodišnjih pritisaka donela Uredbu kojom se vrši podsticaj za pružanje usluga u proizvodnji audiovizuelnih dela tako što se investitorima daju sredstva u protivvrednosti dvadeset posto novca utrošenog na realizaciju projekta u Srbiji“.

Na pitanje Danasa zašto ovu uredbu nije usvojila Vlada Mirka Cvetkovića bivši državni sekretar u Ministarstvu finansija Cvetkovićeve vlade Goran Radosavljević kaže za Danas da ta uredba nije prosto došla na red iako se na njoj radilo. „Nije bilo para štagod da je bio razlog u tom trenutku. Problem koji ja lično generalno uvek imam sa subvencijama jeste taj što se nikad ne zna da li bi ti ljudi investirali kod vas da tih subvencija nema. Ova poslednja uredba predviđa 25 odsto od troškova snimanja, dakle, isto toliko i pojeftinjuje troškove“, pojasnio je Goran Radosavljević. S tim u vezi znakovita je i završnica priloga na TV Pinku iz Šimanovaca kada američki producent poruči svima: „I, statisti! Akcija!“

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.