Zašto se za umetnike ne primeni sistem koji je ovde već postojao? 1

Taman sam početkom godine pokrenula postupak vraćanja u status samostalne umetnice, međutim, sekretarica ULUS-a mi je rekla da moram da sačekam da se zvanično raspiše konkurs jer su se uslovi procedure promenili. U martu je izbila pandemija, proglašeno je vanredno stanje i konkurs nije ni bio raspisan – kaže za Danas umetnica i feministkinja Maja Beganović.

U trenutku kad je izbila epidemija ona je, kako priča, bila na birou.

– Konkurisala sam za razne poslove ali iz biroa nisam dobila nijedan poziv. Tek posle vanrednog stanja zaposlila sam se u knjižari kao prodavačica. Kad sam u statusu samostalne umetnice, nemam nikakvih prihoda, a ako sam zaposlena, ne mogu biti u statusu – podseća Maja.

Ona je tokom vanrednog stanja pokušala da ostvari prihode kao nastavnica engleskog jezika onlajn, međutim, prema Majinim rečima, ova primanja su se pokazala nedovoljnim. Upitana kako je onda tokom vanrednog stanja opstala imajući u vidu da je i majka desetogodišnjeg dečaka odgovara da joj je pomogla majka.

– Pomagala mi je majka, koja je u penziji – ističe Maja.

Ona smatra da je, ne tako davno, postojao model koji je omogućavao pristojan status umetnika i koji bi i sada bio prihvatljiv.

– Pre neki dan me je pitala novinarka koje bi rešenje bilo prihvatljivo za mene i mnoge moje kolege koji su u sličnoj situaciji. Rekla sam da ne znam zašto se ne primeni sistem koji je ne tako davno postojao u ovoj zemlji. Umetnici su tad primali plate, bili prijavljeni i imali redovne otkupe što je bio značajan podsticaj za rad. Ne znam zašto je to sada toliko nemoguće, neostvarivo i zašto su umetnici baš do te mere marginalizovani da moraju da vode ovakve razgovore kao nas dve sada – pita se Maja.

Na opasku da je takav sistem postojao u socijalizmu, naša sagovornica uzvraća da u državi nema milion nego 2.000 i nešto umetnika.

– Mislim da bi se i u ovom surovom kapitalizmu mogao naći model u kom se umetnici ne bi osećali tako poniženo i skrajnuto, model u kom bi umetnici bili zadovoljni – smatra Maja.

Ona je iz Fonda solidarnosti za umetnike dobila određeni iznos i to joj, kako kaže, mnogo znači.

– To govori da su kolege mislile i na nas, koji iz ovih ili onih razloga nismo bili u statusu – kaže Maja.

Kao feministkinja ona podseća da su žene, kao što su to već mnoge studije potvrdile, podnele najveći teret pandemije.

– Na njih je pala obaveza brige u kući, o porodici, o deci u većoj meri nego inače. Osim što su bile majke i domaćice, morale su da budu i učiteljice zbog onlajn nastave. Nije bilo lako sve to uklopiti i organizovati, a pritom nemati neki sopstveni ventil. Sve je bilo usmereno na kuću, a sopstvene negativne strepnje ste morali potisnuti jer ste želeli i od toga da zaštitite decu. Ja imam dete od 10 godina i trudila sam se da on što manje oseti da je kriza, da mu objasnim kako da se štiti od bolesti ali i da ga pustim da se poigra napolju, da na vreme završi domaće zadatke i da mu u svemu tome, koliko je to moguće, bude ugodno jer se sve to zbiva u sklopu njegovog detinjstva i odrastanja – priča Maja.

Upitana kako komentariše to što je doktor Tiodorović skrenuo pažnju da su kultura i umetnost važni jer se i posredstvom njih okrepljujemo od svih stresova koje je donela korona, a kulturne institucije manje više i dalje ne rade, naša sagovornica kaže:

– Paradoksalno je mnogo toga ovde kao i to što pozorišta ne rade. Kao da su ona mesta zaraze, a da bazeni nisu. Stalno smo u mnoštvu raznih informacija na tako malom prostoru tako da ne mogu da pretpostavim šta će se sledeće desiti, ali znam da moramo nastaviti da se borimo i da se trudimo da se na svim poljima uskladimo koliko god da je to teško – poručuje Maja Beganović.

Račun Fonda solidarnosti za umetnike

Fond solidarnosti kulturnih radnika i radnica Srbije osnovali su Udruženje likovnih umetnika Srbije (ULUS), Savez udruženja likovnih umetnika Vojvodine (SULUV), Udruženje likovnih kritičara AICA Srbija, Stanica – Servis za savremeni ples, BAZAART i Asocijacija Nezavisna kulturna scena Srbije (NKSS). Fond je namenjen svim radnicama i radnicima u kulturi i umetnicima koji su zbog vanrednog stanja i krize izazvane pandemijom ostali bez ikakvih primanja, ali i onima od čijeg neposrednog radnog angažovanja zavisi kulturna i umetnička produkcija (u ovu kategoriju spadaju modeli, statisti, tehničari, itd) i koji nemaju nikakvih zagarantovanih radnih prava.

Sredstva možete donirati preko web stranice Donacije.rs, preko žiro računa Asocijacija Nezavisna kulturna scena Srbije (za FOND SOLIDARNOSTI): Komercijalna banka, broj 205-351975-08, a donacije od 200 dinara preko SMS poruke na broj 7300.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari