"Zlatni Aleksandar" Marti Popivodi 1

Rediteljka i vizuelna umetnica Marta Popivoda trijumfovala je na 23. festivalu u Solunu sa dugometražnim dokumentarcem “Pejzaži otpora”, koji je u takmičarskom programu Film Forward (selekcija u kojoj se prikazuju ostvarenja mladih i odvažnih filmskih stvaralaca), osvojio nagradu “Zlatni Aleksandar” za najbolji film.

Svetska premijera “Pejzaža otpora” bila je na festivalu u Roterdamu, gde su takođe doživeli zapažen uspeh, kao i na Cinema du Reel festivalu u Parizu, koji se održava u Centru Pompidu. Ovaj dokumentarac, na kojem je radila više od deset godina, komplementaran je njenom prethodnom ostvarenju “Jugoslavija, kako je ideologija pokretala naše kolektivno telo”, za koje je dobila brojna priznanja na domaćim i svetskim festivalima. Osobeni autorski pečat Marte Popivode (poslednjih godina živi i radi na relaciji Beograd – Berlin), umetnički i društveni angažman, istaknuti su i u njenom novom filmu.

Protagonisti ovog dokumentarca su Sofija Sonja Vujanović (Stanišić), Ivo Vujanović i Ivanka Maksović, a priča prati 97-godišnju Sonju, jednu od prvih partizanki u Srbiji, koja je bila i među vođama pokreta otpora u Aušvicu. Kroz njenu životnu ispovest i revolucionarnu mladost, film beleži svojevrsno putovanje ne samo ovom istorijskom epohom, već i današnjom. Dok Sonja priča, putujemo kroz pejzaže šuma i planina Srbije, kroz blatnjavi teren Aušvica, zabeležene kako izgledaju danas, i njen mali stan u centru Beograda…

Ova izuzetna junakinja o svojoj prošlosti, kako je izjavila Marta Popivoda, govori bez “naknadne pameti”, prenoseći na nove generacije atmosferu snage i hrabrosti koji su iznedrili antifašistički otpor u tadašnjoj Jugoslaviji. Taj ambijent nam je i danas, nažalost, ponovo potreban i globalno, i na ovom našem prostoru.

– Ovaj dokumentarac je mnogo više film o aktuelnom trenutku, nego istorijska priča. Glavno pitanje “Pejzaža otpora” je šta mi kao građani, ukoliko imamo privilegiju da to budemo, možemo da uradimo danas, povodom savremenih fašizama. Oni možda dolaze u drugim oblicima, ali imaju iste principe kao i ranije. A to su gestovi zatvaranja društva i pokušaja da se ono “očisti” od “drugih”, da bi se postigla “mitska harmonija”. Idealan primer za to su žičane ograde i zidovi koji se pred izbeglicama grade diljem sveta. S druge strane, pored toga što se film bavi “ženskim licem rata”, pričom i iskustvima žena koje nisu dobile prostor u dominantnom istorijskom narativu, glavna teza koju postavlja i ističe je da je građanski otpor uvek moguć – izjavila je Marta Popivoda.

U autorskoj ekipi “Pejzaža otpora” su i dramaturškinja i koscenaristkinja Ana Vujanović, direktor fotografije Ivan Marković, montažerka Jelena Maksimović, dizajner zvuka Jakov Munižaba, i mikser zvuka koji je uradio Simon Apostolou. Producenti su Marta Popivoda i Dragana Jovović (kuća “Teorija na delu”), i Jasmina Sijerčić (Bocalupo Films iz Francuske), a podršku su dali Filmski centar Srbije, Rekonstrukcija Ženski fond, Medienboard Berlin-Brandenburg, ARTE France – La Lucarn, i CNC – Centre National de la Cinématographie et de l’Image Animée.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari