Ulazak u umetnikovu "tajnu crtanja" 1

Dok se slikanje može uporediti sa simfonijom koja se sastoji od mnogo delova i mnogo instrumenata, skica je možda pre kao solo deonica – jedan usamljeni instrument, tako da svaka nota stoji manje-više samostalno, bez mogućnosti da se osloni i da bude podržana od drugih nota preostalih instrumenata.

Način na koji Petar Meseldžija vlada tim notama – linijom potezom, tonom – očigledan je u svakoj kratkoj solo deonici koja nam je podarena na ovim stranicama – beleži Bil Karmen u uvodnoj reči za Knjigu skica tog autora, koju je nedavno objavio beogradski System Comics u prevodu s engleskog Gorana Skrobonje.
A kad se otvore korice ove bogate vizuelne simfonije, pred poštovaocima Meseldžijinog rada izlaze Don Kihot, Perunov sveštenik, Ratnik vuk, Ratnik lav, Konan, razna čudovišta (džinovi, veštice…), Mislilac i Pušač, Marko Kraljević, Musa Kesedžija, Sveti Đorđe sa aždajom i bez nje… I tako redom, dajući oku ljubitelja stripa i ilustracije mogućnost da proniknu u tajnu crtanja.

Petar Meseldžija je pripovedač kome vladanje vizuelnim jezikom dopušta da se poigrava anatomijom i formom, stvarajući potpuno jedinstven jezik.

„Sve više prodirući kroz slojevitost njegovih slika, zatekao sam dokaze o umetniku koji ne samo što vlada bojama već i, što je mnogo značajnije, ima intiman odnos sa njima i sa drugim materijalima koje koristi. Taj odnos otkriva jedan dijalog između umetnika i njegovog metijea koji ljubiteljima omogućava da uče iz njegovih dela“, beleži, takođe, Bil Karmen.

U srcu Meseldžijinih dela je crtež, a Karmen dodaje u svom tekstu da „crteži skice otkrivaju proces razmišljanja i doživljaja koji se ne može uvek upoznati kroz kontakt sa gotovim slikama… Petar Meseldžija je majstorski slikar delom i zbog toga što besprekorno crta i sjajno izgleda ogoljen“.

„Petar Meseldžija izuzetna je i pomalo paradoksalna figura srpskog pejsaža. S obzirom na veličinu opusa, kratko se zadržao u stripu, a ostao uvek poštovan kao talentovan crtač, a potom i prerastao u crtačku figuru koju mnogi u regionu, a i u svetu, dižu na pijedestal velikog majstora figurativne ilustracije i narativnog slikarstva realističke fantasy stilizacije“, zabeležio je Zoran Đukanović u uvodniku za strip album Kanu, koji je takođe objavio System Comics.

Novosadski strip crtač, ilustrator i slikar Petar Meseldžija (Novi Sad, 1965) od početka 1990-ih godina živi i stvara u Amsterdamu, odmah nakon što je diplomirao na Akademiji umetnosti u Novom sadu (1991). Karijeru strip autora započeo je 1981. u Stripoteci, gde stvara svoj originalni lik – Krampi. Slede Kreker Kid, Čuvar istine (scenario Duda Vukojev), Esmeralda (D. Vukojev), Tarzan (D. Vukojev, Branislav Kerac), Kanu / Kanoo (po sinopsisu Serđa Aragonesa, scenario Bojan Kovačević). Nakon što je otišao iz stripa za sebe tvrdi da je ilustrator i slikar.

Početkom 1990-ih slikao je postere i razglednice u Holandiji, a kasnije je ilustorvao knjige širom sveta, između ostalih knjigu Kralj Artur i vitezovi okruglog stola za Grimm Press. Meseldžija je ušetao i u svet džinova, odakle se za Flesk Publications vratio sa predivno knjigom Knjiga o džinovima (2015), koju će takođe objaviti System Comics. Knjiga Marko Kraljević i zmaj, koja je objavila Čarobna knjiga, nastavak je autorovih težnji da spoj verbalnog i vizuelnog odredi kao svoj umetnički kredo. Ista kuća objavila je i njegove Srpske narodne bajke. Među njegove samostalne knjige, koje su objavljivane u Srbiji, Sjedinjenim Državama i Holandiji, ubrajaju se i Legenda o Baš-Čeliku, zbirka skica i crteža, knjiga njegovih stripova o Tarzanu, monografija Umetnost Petra Meseldžije

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari