Transparentnost finansiranja kampanje na veoma niskom nivou 1Foto: Logo

Transparentnost finansiranja svih učesnika u predizbornoj kampanji za izbore zakazane za 21. jun je na veoma niskom nivou, sa prosečnom ocenom 1,4 od maksimalnih pet, pokazalo je danas predstavljeno rangiranje svih učesnika na parlamentarnim izborima koje sprovodi Transparentnost Srbija.

Programski direktor Transparentnosti Srbija Nemanja Nenadić izjavio je na konferenciji za novinare da je tako niska transparentnost posledica, pre svega, nepostojanja zakonske obaveze da svi učesnici u izbornoj kampanji objavljuju podatke o izvorima prihoda i o troškovima kampanje tokom njenog trajanja.

„Transparentnost će dati konkretne predloge za dopune Zakona o finansiranju političkih aktivnosti kako bi se svi učesnici u izborima obavezali da objavljuju ključne podatke o prihodima i rashodima u vreme trajanja izborne kampanje“, rekao je Nenadić i podetio da su takve zakonske izmene planirane još 2013. godine, ali da to nije ispunjeno.

Srbija ima pravila o finansiranju izbornih kampanja, koja predviđaju javnost pojedinih informacija. To se postiže kroz objavljivanje izveštaja o troškovima izborne kampanje ali je glavni problem to što se izveštaji podnose tek 30 dana nakon proglašenja konačnih rezultata izbora.

Istraživanje transparentnosti finansiranja izborne kampanje se sprovodi u saradnji sa Transparency International Češka po metodologiji koju ta organizacija već sedam godina redovno primenjuje na izborima u toj zemlji, a primenjivana je i na izborima u Slovačkoj. Metodologija je prilagođena zakonskom okviru, standardima i praksi u Srbiji.

Podaci su prikupljani iz upitnika poslatih svim političkim subjektima, sa njihovih sajtova i profila na društvenim mrežama, iz medija. Ocenjivano je šest oblasti: planirani rashodi kampanje, prisustvo na internetu i planirani troškovi prisustva na internetu, uplate/isplate na posebnom računu za finansiranje izborne kampanje, struktura planiranih prihoda, spisak predizbornih događaja i izborni timovi, volonteri i angažovane PR i marketinške agencije.

„Odziv na upitnik koji smo poslali bio je izuzetno mali, što smo donekle i očekivali, jer, ne samo da ovo istraživanje radimo prvi put nego su njime postavljeni i izuzetno visoki standardi“, rekao je Zlatko Minić, i dodao da će Transparentnost nastaviti sa tom praksom u narednim izbornim ciklusima i boriti se da ona postane sastavni deo izbora.

Od 21 liste, sve su dobile su ocenu između 1 i 2, osim liste Za Kraljevinu Srbiju, koja je ocenjena sa 2,5 zahvaljujući tome što je jedina imala objavljenu listu i strukturu planiranih troškova za kampanju.

Ocenu iznad 1 (jedan) uglavnom su dobile stranke koje su imale dostupnu najavu događaja tokom izborne kampanje i to najčešće na društvenim mrežama. U nekoliko slučajeva bili su dostupni i drugi podaci, ali i tada kroz izjave zvaničnika medijima.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari